delfin Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Virkelig avrusing handler ikke om ubehag. Det er ingen som må legges inn for å slutte på SSRI eller SNRI, men det er personer som må legges inn i flere uker for å slutte på benzo. Heroinavhengighet går bort etter 1-2 uker og selv om abstinensene er svært ubehagelige er de vanligvis ufarlige. Benzoavhengighet kan vare i flere måneder, er svært ubehagelig og kan i verste tilfelle ende med hjertestans. Å i det hele tatt sammenligne dette med seponering av C-preparater er jo helt latterlig. http://www.psychologytoday.com/blog/all-about-addiction/201001/alcohol-benzos-and-opiates-withdrawal-might-kill-you Hva handler avrusning om? Det virker som om du kan en hel del om dette... Benzodiazepiner er CNS-dempende mens SSRI er CNS-stimulerende. Derfor er en overdose av SSRI dødelig, mens full stopp av benzo kan være dødelig (om man VIRKELIG er en hard misbruker som har ødelagt kroppens normale reguleringsmekanismer). Like fullt vil et høyt forbruk av SSRI over tid ødelegge kroppens normale reguleringsmekanismer, og det tar lang tid før kroppen igjen klarer å normalisere seg. I denne normaliseringstiden vil man (de fleste) oppleve et STERKT ubehag. Å snakke om "avrusning" er et sidespor, for man impliserer at de aktuelle stoffene gir rus og at man er rusmisbruker. Jeg har for eksempel aldri brukt benzodiazepiner til dette formålet, men det er noe galt med søvnmekanismen min så jeg bruker dem som medisin for å sovne. Jeg merker aldri noen rus, bare at jeg igjen klarer å fungere i hverdagen. Det hadde vært fint om vi kunne holde oss til verdinøytrale begreper som "seponering". Edit: Jeg så på linken din nå, og fellesnevneren for de stoffene er at de er CNS-dempere. Når man da slutter å bruke dem vil man kunne få en så høy økning i CNS-aktivitet at man dør. Den samme virkningen kan oppnås med å ta alt for mye av en CNS-stimulant, f.eks SSRI. SSRI er dødelig i overdose, mens benzodiazepiner bare fører til komatøs søvn til man har sovet bort rusen. Man kan eventuelt dø av sekundære komplikasjoner som blokkerte luftveier, men dette tilhører sjeldenhetene og det er ikke lett å dø av overdose av benzodiazepiner, i motsetning til f.eks venlafaxin som gir deg en SVÆRT ubehagelig død om du hiver nedpå et månedsforbruk... Endret 8. oktober 2013 av pifler 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå