Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Efexor(venlafaxin)?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En uke med abstinensymptomer som rastløshet, småkramper, søvnløshet, irritabilitet, generell uvelhet, kaldsvetting m.m.

Hvertfall min opplevelse.

En uke er ikke så ille for å være et stoff som ødelegger hjernekjemien din såpass grundig. Hvor lenge gikk du på det?

Lenke til kommentar

Jeg brukte Effexor i halvannet år omtrent for 9 år siden.

Jeg syntes ikke det hjalp noe særlig mot depresjonen, så legen min økte dosen med jevne mellomrom. Bivirkningene ble det sagt skulle gå over. Det gjorde de ikke.

Søvnproblemer, en lett ruset følelse, sex-problemer, appetittproblemer, forstoppelse (hemorider yay). Mystiske ting skjedde på plasser de ikke skulle, det rareste var en dag jeg ble veldig selskapssyk, og den følelsen satt veldig lokalt i stortåa.

Jeg forandret personlighet, ble aggressiv, fikk kort lunte og ble en kjeftesmelle. Fikk en gi-faen attitude og gjorde mye rart jeg angrer på, og som fikk deprimerende konsekvenser.

Avvenningen var vanskelig, fysisk begynte det verste da, med en slags elektriske støt i hodet og nedover nakken når jeg beveget meg. Disse ga seg gradvis og siste rest var borte for to tre år siden.

Psykisk ble det kollaps igjen, denne gangen forverret av hva jeg hadde klart å rote meg opp i.

For min del kom løsningen til slutt da tredje eller fjerde psykiater jeg var hos (etter et par år til sammen i kø) hørte min historie og utbrøt : Ja men du har da all mulig grunn til å være deprimert, det er ikke rart du er det!

Så satte han igang et apparat som hjalp meg med å ordne opp i det praktiske, rydde opp i livssituasjonen. Sosionom, økonom og utdannelse. Og så fikk jeg sovepiller og fikk endelig sove.

Men når det er sagt, så kjenner også jeg flere som har hatt god effekt av det uten større plager.

Anonymous poster hash: 02337...cf5 Anonymous poster hash: 02337...cf5 Anonymous poster hash: 02337...cf5

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg brukte Effexor i halvannet år omtrent for 9 år siden.

Jeg syntes ikke det hjalp noe særlig mot depresjonen, så legen min økte dosen med jevne mellomrom. Bivirkningene ble det sagt skulle gå over. Det gjorde de ikke.

Søvnproblemer, en lett ruset følelse, sex-problemer, appetittproblemer, forstoppelse (hemorider yay). Mystiske ting skjedde på plasser de ikke skulle, det rareste var en dag jeg ble veldig selskapssyk, og den følelsen satt veldig lokalt i stortåa.

Jeg forandret personlighet, ble aggressiv, fikk kort lunte og ble en kjeftesmelle. Fikk en gi-faen attitude og gjorde mye rart jeg angrer på, og som fikk deprimerende konsekvenser.

Avvenningen var vanskelig, fysisk begynte det verste da, med en slags elektriske støt i hodet og nedover nakken når jeg beveget meg. Disse ga seg gradvis og siste rest var borte for to tre år siden.

Psykisk ble det kollaps igjen, denne gangen forverret av hva jeg hadde klart å rote meg opp i.

For min del kom løsningen til slutt da tredje eller fjerde psykiater jeg var hos (etter et par år til sammen i kø) hørte min historie og utbrøt : Ja men du har da all mulig grunn til å være deprimert, det er ikke rart du er det!

Så satte han igang et apparat som hjalp meg med å ordne opp i det praktiske, rydde opp i livssituasjonen. Sosionom, økonom og utdannelse. Og så fikk jeg sovepiller og fikk endelig sove.

Men når det er sagt, så kjenner også jeg flere som har hatt god effekt av det uten større plager.

Anonymous poster hash: 02337...cf5 Anonymous poster hash: 02337...cf5 Anonymous poster hash: 02337...cf5

Det var litt en historie, jeg er glad for at alt ordnet seg for deg til slutt!

Min tredje dag på tablettene nå, tar 37,5 mg i en uke før jeg øker til 75 mg. Har ikke opplevd så mye bivirkninger ennå.. bortsett fra vanskeligheter med å sove/sovne.. våkner ofte og svetter på natta selv om det er kaldt.

Anonymous poster hash: 6528c...3d9

Lenke til kommentar

http://bit.ly/17IyKdP

Elektriske sjokk i hjernen. Føles som 1-3 pulser som "resetter" hjerna di. Veldig trivelig når man holder på med noe som krever at man ikke er hjernedød, f.eks kjører bil og lignende.

Problemet er først og fremst at det ikke forsvinner hvis man klarer å slutte med venlafaxin, i alle fall ikke for min del. En annen ting er at hvis du glemmer én eneste dose kan du være ganske sikker på at du havner i abstinens-helvete. Glemmer du medisinen din hjemme og drar på en weekendtur til Praha eller lignende er det bare å snu...

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med medisinen du nevner, men jeg har prøvd cipralex og den hadde ingen bivirkninger på meg. Men når sant skal sies så hadde den ingen virkninger heller :p

Håper ting blir bedre for deg etter hvert :)

Takk! Har prøvd Cipralex tidligere jeg også, hadde bare bivirkninger på meg.. og gjorde vondt verre :/

Lenke til kommentar

Takk! Har prøvd Cipralex tidligere jeg også, hadde bare bivirkninger på meg.. og gjorde vondt verre :/

all SSRI vil gjøre det samme.

man burde alltid først prøve følgende

Trene - jogge 30min på morgningen, så en god solid økt senere på dagen

Spise riktig, som eks prøve ut 3-4 dietter

Trene opp hodet med kognitiv terapi eller lignende og noe hjemme trening

http://www.lumosity.com/

Jeg kan ikke stresse nok hvor farlig SSRI er, rett ut livsfarlig ingen leger vet hvor farlig det er fordi de som ender opp dårlig havner som oftest i psykiatrien og de er ofte ikke noe bedre en legene..

Jo så har du noen brukere her inne som forteller om hvor bra de har det på ssri eller kjenner noen som har det, NO SHIT er lykkepiller , men ta de i medium til høy dose i 4-5år så slutt , kom så tilbake til denne tråden og si det samme..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke stresse nok hvor farlig SSRI er, rett ut livsfarlig ingen leger vet hvor farlig det er fordi de som ender opp dårlig havner som oftest i psykiatrien og de er ofte ikke noe bedre en legene..

Jo så har du noen brukere her inne som forteller om hvor bra de har det på ssri eller kjenner noen som har det, NO SHIT er lykkepiller , men ta de i medium til høy dose i 4-5år så slutt , kom så tilbake til denne tråden og si det samme..

Prøv å ta en hvilken som helst avhengighetsskapende pille i 4-5 år og slutt. Jeg har aldri lest at bivirkningene er noe spesielt store ved seponering(man slutter bare ikke på dagen!) av SSRI i forhold til andre medisiner. Alle avhengighetsskapende medisiner bør brukes i henhold til pakningsvedlegget og med oppfølging av kvalifiserte fagfolk.

Trening, riktig kosthold og kognitiv terapi er alle fine ting, men de krever disiplin og rutine - noe som i seg selv kan være svært vanskelig om man allerede har kommet til det punktet hvor man trenger hjelp med sine psykiske problemer. Medisiner kan hjelpe til slik at man klarer å lage seg riktig mat, man klarer å trene ved jevne mellomrom og slik at man klarer å starte samtaleterapi.

Lenke til kommentar

Prøv å ta en hvilken som helst avhengighetsskapende pille i 4-5 år og slutt. Jeg har aldri lest at bivirkningene er noe spesielt store ved seponering(man slutter bare ikke på dagen!) av SSRI i forhold til andre medisiner. Alle avhengighetsskapende medisiner bør brukes i henhold til pakningsvedlegget og med oppfølging av kvalifiserte fagfolk.

Trening, riktig kosthold og kognitiv terapi er alle fine ting, men de krever disiplin og rutine - noe som i seg selv kan være svært vanskelig om man allerede har kommet til det punktet hvor man trenger hjelp med sine psykiske problemer. Medisiner kan hjelpe til slik at man klarer å lage seg riktig mat, man klarer å trene ved jevne mellomrom og slik at man klarer å starte samtaleterapi.

Problemet er at SSRI skrives ut som godteri og uten at det advares mot at de faktisk kan gjøre uopprettelig skade på hjernens kjemi på grunn av nedregulering av SERT og 5-HT-reseptorer. En annen ting er at den beviste kliniske virkningen er så å si null målt mot placebo.

Hadde man blitt advart skikkelig slik at man kunne ta et informert valg hadde det vært greit, men slik det er nå brukes det som en lettvint løsning fra leger uten at man vet hva man utsetter seg for.

SSRI og Ritalin (metylfenidat, ligner på amfetamin) er ikke så veldig ulikt i virkemåte, men de virker på to forskjellige kjemiske systemer...

For ordens skyld er venlafaxin en SNRI, så den virker også på noradrenalin i høyere doser...

Noe av det som skiller venlafaxin fra f.eks Cipralex (citalopram) er den utrolig korte halvveringstiden, som kan gi deg noen VELDIG ubehagelige opplevelser om du av en eller annen grunn blir forhindret i å få "fikset" ditt.

Som en liten tilleggsopplysning har nyere forskning vist at ketamin er veldig effektivt i behandling av depresjon. Jeg vedder fem kroner på at det aldri kommer til å foreskrives ketamin på resept her til lands, til tross for at det er overlegent SSRI. Noen kunne jo komme til å finne det behagelig...

http://www.medicalnewstoday.com/articles/261454.php

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cns.12103/abstract;jsessionid=2524677C412C3FB4B480EB8EE5C4186E.f02t03?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false

Several recent studies have shown that a single intravenous subanesthetic dose of ketamine, a NMDA receptor antagonist, exerts rapid antidepressant effects in patients with treatment refractory mood disorders and reduces suicidal ideation.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at SSRI skrives ut som godteri og uten at det advares mot at de faktisk kan gjøre uopprettelig skade på hjernens kjemi på grunn av nedregulering av SERT og 5-HT-reseptorer. En annen ting er at den beviste kliniske virkningen er så å si null målt mot placebo.

Hadde man blitt advart skikkelig slik at man kunne ta et informert valg hadde det vært greit, men slik det er nå brukes det som en lettvint løsning fra leger uten at man vet hva man utsetter seg for.

SSRI og Ritalin (metylfenidat, ligner på amfetamin) er ikke så veldig ulikt i virkemåte, men de virker på to forskjellige kjemiske systemer...

For ordens skyld er venlafaxin en SNRI, så den virker også på noradrenalin i høyere doser...

Noe av det som skiller venlafaxin fra f.eks Cipralex (citalopram) er den utrolig korte halvveringstiden, som kan gi deg noen VELDIG ubehagelige opplevelser om du av en eller annen grunn blir forhindret i å få "fikset" ditt.

Som en liten tilleggsopplysning har nyere forskning vist at ketamin er veldig effektivt i behandling av depresjon. Jeg vedder fem kroner på at det aldri kommer til å foreskrives ketamin på resept her til lands, til tross for at det er overlegent SSRI. Noen kunne jo komme til å finne det behagelig...

http://www.medicalnewstoday.com/articles/261454.php

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cns.12103/abstract;jsessionid=2524677C412C3FB4B480EB8EE5C4186E.f02t03?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false

Det er neppe SSRI som er problemet, men at terskelen for å få samtaleterapi er alt for høy. Når folk da endelig tar motet til seg og drar til fastlegen for å fortelle om sine problemer, har stort sett fastlegen to valg: henvise til DPS eller skrive ut medikamenter. Med mindre folk er til fare for seg selv eller andre, så skal det mye til for å få hjelp av DPS. Da står man igjen med medikamenter. Legene er i dag svært restriktive på å skrive ut benzodiazepiner(og med god grunn) og da er det ikke så veldig mange andre alternativer enn å prøve SSRI eller SNRI som folk kan bruke over lengre tid og som(om det virker) også kan føre til at folk blir kvitt angst og depresjon selv etter at de har sluttet med medisinene. Så hvor lettvint denne løsningen egentlig er, stiller jeg meg kritisk til, og fastleger har vanligvis svært liten kompetanse på psykiske problemer.

Man finner også mange dårlige historier på folk som har glemt å ta SSRI, selv fluoxetine som har svært lang halveringstid. Men at terskelen for at noe går galt ved å glemme å ta SNRI, er større enn om noen glemmer å ta SSRI betviler jeg ikke.

SSRI hindrer reopptak av serotonin, mens metylfenidat hindrer reopptak av dopamin og noradrenalin? Jeg skal ikke late som at jeg er noen ekspert på det kjemiske og funksjonen de forskjellige stoffene har på de forskjellige delene av hjernen, men jeg tror det er en grunn til at mange får SSRI og SNRI på resept - selv om det nok finnes bedre løsninger. Jeg ønsker ikke å fremme bruken av medisinene, men de kan hjelpe.

Jeg ser Ketamin(http://www.felleskatalogen.no/medisin/ketalar-pfizer-560507) er klassifisert som A-preparat, så at det er noe de vil være forsiktig med å skrive ut er nok forståelig(selv om faren kan være overdrevet som med mange såkalte "narkotiske" stoff). Terskelen for å skrive ut A-preparater er svært høy og kan vel kun gjøres av spesialister. Stoffet krever også administrering av kompetent helsepersonell, og da er man jo tilbake på noe av det som er grunnen til at det skrives ut medikamenter fremfor samtalebehandling(evt. begge deler).

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Men hvorfor skriver legen det ut da? I utgangspunktet ville jeg ikke ha medisiner.. men han anbefalte dette fordi han mente det ville ha god effekt på panikkangsten.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skriver legen det ut da? I utgangspunktet ville jeg ikke ha medisiner.. men han anbefalte dette fordi han mente det ville ha god effekt på panikkangsten.

Fordi det er "strengt forbudt" å skrive ut benzodiazepiner i dag, fordi det finnes folk som misbruker dem. Siden INGEN velger å ta venlafaxin frivillig er det heller ingen fare for misbruk. Ingen fare for misbruk gjør at legene er veldig ivrige etter å få deg til å bruke det siden du aldri vil få noen andre problemer enn en hel rekke med skrekkelige bivirkninger, og som nevnt ekstremt ubehag om du bråstopper.

Den store forskjellen er at venlafaxin oppleves som "tålelig ubehagelig" for de fleste, mens benzodiazepiner oppleves ofte positivt, dermed ønsker folk å fortsette på det...

Jeg sier ikke at man ikke kan bli avhengig av benzodiazepiner, men for meg var det null problem å slutte på dagen...

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan si til deg er at jeg ikke gir råd som deg fordi jeg føler jeg har et ansvar overfor mennesker som er i en situasjon som det ikke er lett å tenke klart, da slipper jeg tenke på og ha dårlig samvittighet for den personen som ikke orker bivirkningene av flere års kjemisk ubalanse for så ta sitt liv eller andre sitt liv som eks sine foreldre eller lignede.

Eks er skolemassakre SSRi er tilknyttet i nesten alle slike episoder..

Jeg blir så forbanna når folk bagatelliserer SSRI medisiner, les litt om de unge menneske som tar livet sitt når de prøver slutte og ikke kom å fortelle meg at det er like lett å slutte med ssri som valium selv etter 5år bare ved at skriver det skjønner jeg hvor lite trådposter kan om tema..

Uansett er det psykiskhelse Norge som svikter, som en skriver bare det å komme inn på DPS eller lignende er jo en kamp som kan få mange til å gli over på SSRI bare av den grunn..

SSRI kan for mange være bra men det burde være et krav på ukentlig oppfølgning og nedtrapping etter en hvis tid, det burde også settes i A preparat gruppen..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Leger vet ofte ikke særlig mer en deg som nye medisiner, etter endt utdanning må leger selv kurse seg i nye metoder,medisiner osv..

Stemmer hva legen din sier, SSRI spesielt da den verste av de i mine øyne seroxat/paxil hjelper på panikkangst og er dessverre en av få ting som funker på panikkangst, nå vil ikke jeg gi noe råd men kan si at sakte opptrapping og nedtrapping er nøkkelen..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Eneste jeg kan si til deg er at jeg ikke gir råd som deg fordi jeg føler jeg har et ansvar overfor mennesker som er i en situasjon som det ikke er lett å tenke klart, da slipper jeg tenke på og ha dårlig samvittighet for den personen som ikke orker bivirkningene av flere års kjemisk ubalanse for så ta sitt liv eller andre sitt liv som eks sine foreldre eller lignede.

Eks er skolemassakre SSRi er tilknyttet i nesten alle slike episoder..

Jeg blir så forbanna når folk bagatelliserer SSRI medisiner, les litt om de unge menneske som tar livet sitt når de prøver slutte og ikke kom å fortelle meg at det er like lett å slutte med ssri som valium selv etter 5år bare ved at skriver det skjønner jeg hvor lite trådposter kan om tema..

Uansett er det psykiskhelse Norge som svikter, som en skriver bare det å komme inn på DPS eller lignende er jo en kamp som kan få mange til å gli over på SSRI bare av den grunn..

SSRI kan for mange være bra men det burde være et krav på ukentlig oppfølgning og nedtrapping etter en hvis tid, det burde også settes i A preparat gruppen..

Jeg gir aldri medisinske råd fordi jeg ikke er en medisinsk autoritet. Derimot sier jeg at man heller bør ta opp problemer og spørsmål med kvalifisert personell. Ikke det at man skal stole blindt på leger, de er mennesker og gjør feil, men man skal også være svært kritisk til hva personer som ikke har medisinsk kompetanse sier om medisiner.

Nei, det er ikke like enkelt å slutte med SSRI som med benzo - det er MYE enklere. Faktisk kan abstinensene man opplever ved å slutte med benzodiazepiner, være verre enn å slutte med heroin. Og jeg har ikke på noen måte benektet at personer som bruker SSRI og særlig SNRI kan ta livet sitt og oppleve en forverring av sin psykiske situasjon, men det er enten fordi de er i en tilvenningsfase, fordi medisinen ikke virker eller fordi de bruker den feil. Derfor er oppfølging svært viktig, og personlig skulle jeg gjerne sett at leger enklere hadde skrevet ut medisiner som kan dempe bivirkningene, og da kan milde benzodiazepiner være til god hjelp om de brukes ved sterkt behov og i en svært kort periode.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke like enkelt å slutte med SSRI som med benzo - det er MYE enklere.

Og her regner jeg med at du har sterke personlige erfaringer å dele? For all del, jeg er klar over at mange har problemer med å legge benzo på hylla, men jeg har prøvd begge deler og opplevde LANGT større ubehag ved seponering av SNRI. I så fall må vel abstinensene av venlafaxin være ganske mye verre enn de man får av heroin...

Lenke til kommentar

Jeg gir aldri medisinske råd fordi jeg ikke er en medisinsk autoritet. Derimot sier jeg at man heller bør ta opp problemer og spørsmål med kvalifisert personell. Ikke det at man skal stole blindt på leger, de er mennesker og gjør feil, men man skal også være svært kritisk til hva personer som ikke har medisinsk kompetanse sier om medisiner.

Nei, det er ikke like enkelt å slutte med SSRI som med benzo - det er MYE enklere. Faktisk kan abstinensene man opplever ved å slutte med benzodiazepiner, være verre enn å slutte med heroin. Og jeg har ikke på noen måte benektet at personer som bruker SSRI og særlig SNRI kan ta livet sitt og oppleve en forverring av sin psykiske situasjon, men det er enten fordi de er i en tilvenningsfase, fordi medisinen ikke virker eller fordi de bruker den feil. Derfor er oppfølging svært viktig, og personlig skulle jeg gjerne sett at leger enklere hadde skrevet ut medisiner som kan dempe bivirkningene, og da kan milde benzodiazepiner være til god hjelp om de brukes ved sterkt behov og i en svært kort periode.

Tull preik, du kan tydelig ikke noe om dette med ssri og slutte,

"nonetheless, double-blind placebo controlled trials[2] demonstrate statistically and clinically significant indications of difficulties with the discontinuing of SSRIs."

http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI_discontinuation_syndrome

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Og her regner jeg med at du har sterke personlige erfaringer å dele? For all del, jeg er klar over at mange har problemer med å legge benzo på hylla, men jeg har prøvd begge deler og opplevde LANGT større ubehag ved seponering av SNRI. I så fall må vel abstinensene av venlafaxin være ganske mye verre enn de man får av heroin...

Virkelig avrusing handler ikke om ubehag. Det er ingen som må legges inn for å slutte på SSRI eller SNRI, men det er personer som må legges inn i flere uker for å slutte på benzo. Heroinavhengighet går bort etter 1-2 uker og selv om abstinensene er svært ubehagelige er de vanligvis ufarlige. Benzoavhengighet kan vare i flere måneder, er svært ubehagelig og kan i verste tilfelle ende med hjertestans.

Å i det hele tatt sammenligne dette med seponering av C-preparater er jo helt latterlig.

http://www.psychologytoday.com/blog/all-about-addiction/201001/alcohol-benzos-and-opiates-withdrawal-might-kill-you

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...