Gå til innhold

Normalt med skygge i hjørne når man tar bilder

Anbefalte innlegg

Gikk for ca en mnd siden til innkjøp av Sony CyberShot DSC-HX20V. Etter ca. en uke begynte det å komme en skyggelignende sirkel nede i høyre hjørnet når jeg tok bilder med blitz. Jeg sendte det inn til reparasjon og fikk det tilbake etter 4 uker, medfølgende en lapp om at ingen endring var gjort da det var normalt at denne "skyggen" kom da man tok bilder. Jeg syntes dette er veldig rart og legger med noen bilder her som forklarer problemet. Hadde vært fint om noen der ute kunne fortelle meg om dette er normalt, eller om ting ikke er som de burde.

wf5e.jpgomxo.jpgoafx.jpg

tzgy.jpgronv.jpg5s26.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I bruksanvisningen står det "Under blitsfotografering med zoomspaken i W-retningen vil skyggen av objektivet kanskje vises på skjermen, avhengig av fotograferingsforholdene. Hvis dette skulle inntreffe, skyver du zoomspaken over i T-retningen og tar et nytt bilde med blitsen aktivert." så det er antakelig normalt for den modellen.

Så du kan unngå problemet ved å zoome litt inn, og/eller rotere kameraet sånn at skyggen havner der den vises dårligst.

Lenke til kommentar

I bruksanvisningen står det "Under blitsfotografering med zoomspaken i W-retningen vil skyggen av objektivet kanskje vises på skjermen, avhengig av fotograferingsforholdene. Hvis dette skulle inntreffe, skyver du zoomspaken over i T-retningen og tar et nytt bilde med blitsen aktivert." så det er antakelig normalt for den modellen.

Så du kan unngå problemet ved å zoome litt inn, og/eller rotere kameraet sånn at skyggen havner der den vises dårligst.

Slik å forstå, takker for et bra svar med en god begrunnelse. Takk for hjelpen! :) Kan jeg spørre deg, hva mener de egentlig med W og T retning? Vil det si at jeg skal prøve å zoome inn hvis feilen oppstår? Altså ta bilde fra lengre avstand, men heller zoome inn i forhold til å ta bilde nærme uten å benytte meg av zoomen?

Problemet vil også være størst ved kort avstand til motivet som i de tre øverste bildene.

Tusen takk for hjelpen.

Endret av piratentim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...