RBW Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 BankID kvitter seg med den hullete plattformen.Snart kan du betale regninger uten Java Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Skal virkelig den nye løsningen være helt plattformuavhengig, så nettbanken blir like lett å bruke om du kjører Linux? Jeg fryktet at de skulle lage et nytt pluginsystem som kun fungerer i Windows, og kanskje Mac... Endret 3. oktober 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 BankID regner ikke å ha den JavaApplet-løse løsningen klar før mot slutten av 2014. Det er ikke snart i mitt hode. 9 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 HTML og CSS er HTML og CSS, i Windows, OSX, UNIX, Linux, BSD eller Solaris. Lenke til kommentar
Inge_aning Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 BankID regner ikke å ha den JavaApplet-løse løsningen klar før mot slutten av 2014. Det er ikke snart i mitt hode. Var ikke det google chrome som skulle slutte støte java i sluttet av 2014. Kunne ikke se når bankID 2.0 skulle komme i artikeln. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Var ikke det google chrome som skulle slutte støte java i sluttet av 2014. Kunne ikke se når bankID 2.0 skulle komme i artikeln. Ja, og det er den tidsrammen BankID arbeider innenfor. De har ikke satt noen leveringsdato, kun sagt at de skal rekke dette før Chrome avslutter støtten. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg er ikke verdens største fan av Apple og Google, men jeg elsker deres vendetta mot Java. Først kom iPad og iPhone som ikke støttet plugins, og nå også Chrome. Nå får vi endelig kvitte oss med Java. Lenke til kommentar
Jedi Jordal Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Bare en ting å si til dette: HALLELUJAH!!!! Endelig blir man kvitt Java! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Bare en ting å si til dette: HALLELUJAH!!!! Endelig blir man kvitt Java! Nå blir man ikke kvitt Java, men Java Applets - som er to helt ulike ting. Java vil fremdeles brukes i enormt omfang, f.eks i Android, på servere osv. Java i disse sammenhengene er faktisk en av de sikreste plattformene som finnes. 6 Lenke til kommentar
zulo Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Bare en ting å si til dette: HALLELUJAH!!!! Endelig blir man kvitt Java! Nå blir man ikke kvitt Java, men Java Applets - som er to helt ulike ting. Java vil fremdeles brukes i enormt omfang, f.eks i Android, på servere osv. Java i disse sammenhengene er faktisk en av de sikreste plattformene som finnes. Jepp, java er det sikreste fortsatt. Dette betyr bare at vi må håpe at html5 implementasjonen i browsere/andre programmer ikke har hull istedenfor java. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jepp, java er det sikreste fortsatt. Dette betyr bare at vi må håpe at html5 implementasjonen i browsere/andre programmer ikke har hull istedenfor java. Det tror jeg vi kan se langt etter, tror det blir like mange hull. Fordelen blir at de nok patches mye raskere. 1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 De siste årene så har, etter hva jeg har fått med meg, de fleste sikkerhetshull i nettlesere vært knyttet til tredje parts plugins. Google, Mozilla og Opera har alle god historikk med å fikse feil raskt, så når det oppdages ett hull så er de ikke avhengig av andre for å tettet det. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Det har nok vært like mange hull knyttet til selve nettleseren, men de har nesten alltid blitt fikset svært raskt. Det er det som har vært det store problemet med plugins, er ikke antallet sårbarhetet (ille nok), men at det ofte har tatt svært langt tid å få de fikset. Google, Mozilla og Opera er nede på dager når det gjelder hvor fort sårbarheter fikses. Kompleksiteten som nye webstandarder medfører vil trolig øke antall sårbarheter i nettleserene, men det er ikke så farlig når de for det første blir patchet veldig fort og har bortimot tvungen oppgradering. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Men javascript vil de ikke la gå planken, da det står i HW.no-artikkelen at BankID 2.0 benytter blant annet javascript. Jeg blir ikke riktig klok på alt dette her. En dårlig skrevet artikkel kanskje? Endret 3. oktober 2013 av G Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Javascript har ingenting med java å gjøre. Det er to forskjellige språk, en vanlig missforståelse siden javascript har java i navnet. Lenke til kommentar
risotto77 Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Non som vet hvorfor man bruker klientprogram(utover html-skjema) i det hele tatt? Lenke til kommentar
G Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jo riktig. Men det sies at javascript vil bli brukt i den nye bankID 2.0 versjonen. Altså så har man javaprogrammering som er godt nok, ikke sant? Så har man javascript som ikke er så bra, stemmer det? Er det en tredje ting involvert her? Hvor ligger sårbarheten? Jeg synes artikkelen er dårlig skrevet. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Javascript er ikke så farlig så lenge det er på en side som f.eks banken din da disse som regel ikke vil kjøre masse skumle tredjeparts iframes, lugubre ads og annet dritt. At Javascript generelt er dritfarlig og #1 vektor for malware og at det er et generelt drittspråk er jeg derimot enig i. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg bruker da nettbanken i DNB uten Java i Google Chrome. Er jo ikke noe problem. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Det tror jeg vi kan se langt etter, tror det blir like mange hull. Fordelen blir at de nok patches mye raskere. ...og at man slipper"Ask toolbar - opt out"... ...forhåpentligvis! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå