Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bmw 316-328


Ydidia

Anbefalte innlegg

Heisann.. Bmw 316-328 har jo like stor motor.. Blir det det samme da om man kjøper en 316 som har 116/136 hk og trimmer den til 245hk som altså 328 har?? For hvis det er så og si det samme så er det jo mye billigere å gå for den billigste av den modellen haha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F30 har stort sett to-litere over hele modellspekteret. Det er snakk om en 4-syl. maskin. Motorene er ikke like dog. Det er forskjellige inntak og antall turboer.

 

Ok, så svaret er vell ja?? Så det blir så og si det samme om jeg kjøper en 316 og trimmer den til en 320 feks?

Lenke til kommentar

316 og 138 er vel firesylindret, men om vi snakker 320, 325, 328 og 330 så er vi over på sekser? I hvert fall for noen årganger av BMW. Hestekrefter er ikke nok til å beskrive forskjeller på 4 vs 6 sylindre. Måten kraften leveres på, og ikke minst lydbildet, blir forskjellig. Hett tips: sekser er tøffest ;)

 

Jeg kunne vært interessert i å kjøpe en mest mulig kosmetisk strøken 316 eller 318, og satt inn 325 - 330 motor.

Lenke til kommentar

Heisann.. Bmw 316-328 har jo like stor motor.. Blir det det samme da om man kjøper en 316 som har 116/136 hk og trimmer den til 245hk som altså 328 har?? For hvis det er så og si det samme så er det jo mye billigere å gå for den billigste av den modellen haha

 

 

Hvis du tenker på gamle BMW'er så er svaret absolutt nei.

 

Hvis du tenker på den nye F-serien og noen E80-93 serien motorer så er også svaret nei; men det er et "men" her.

 

De nye F-serie motorene har mange likt motorvolum; men innmaten er IKKE lik. Så hvis du har planer om å trimme en 116d(fks) til effekten til en 328d så vil jeg si lykke til, det blir en dyr affære siden 116d har deler som ikke tåler den effekten og til slutt; du får ALDRI effekten til en 328d med delene til en 116d(Da må du bytte masse av innmaten på motoren; noe som blir en dårlig investering. En chip + eksos er ikke nok her).

Lenke til kommentar

Var bedre før i tiden ja, da serie,nr+tallet bak (f.eks 320) og motorvolum sto i stil til hverandre.

 

Nå er det jo bare rot :tease:

Modellnummeret står fortsatt i stil med ytelsen, og er ikke det kanskje litt viktigere enn hva slagvolumet faktisk er? I dag finnes 316d, 318d, 320d, 325d, og alle har en motor basert på den samme toliter-dieselen. Det finnes et marked for alle fire modellene, så det hadde ikke vært et alternativ å kalle 325d for 320d og strøket resten. Skulle de kanskje heller ha kalt alle for 320d, og gitt dem en bokstav, eller et begrep på slutten av modellnummeret for å skille dem fra hverandre? Jeg tror ikke det hadde vært noe bedre.

 

Før i tiden var det "no replacement for displacement", men det er rett og slett ikke tilfellet lenger. Da er det naturlig at det finnes flere forskjellige modeller selv om de deler den samme blokka.

Lenke til kommentar

 

Før i tiden var det "no replacement for displacement", men det er rett og slett ikke tilfellet lenger. Da er det naturlig at det finnes flere forskjellige modeller selv om de deler den samme blokka.

 

For å få kjørevennlige motorer med en forutsigbar reaksjon på pådrag er det kun to måter å lage motoren på.

Den ene er med nok volum, den andre er med kompressor.. Det turbotullet man driver med gjør bilene mindre forutsigbare (men så bruker man en haug av støttesystemer for å kompensere..)

 

Det er fortsatt ingen fullgod erstatning for en motor med stort nok volum, annet enn en motor med enda større volum.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt kjørt en moderne turbomotor? For utsagnet du kommer med er helt på bærtur. Jeg har nylig kjørt F30 328i, og det finnes ikke turbolag. Effektkurven er også veldig fin, og ligner en sugemotor.

 

Jeg er enig i at få ting slår en stor sugemotor, men når man kan få et fornuftig forbruk, høy effekt og lavere priser er argumentene få i favør sugemotorer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt kjørt en moderne turbomotor? For utsagnet du kommer med er helt på bærtur. Jeg har nylig kjørt F30 328i, og det finnes ikke turbolag. Effektkurven er også veldig fin, og ligner en sugemotor.

 

Jeg er enig i at få ting slår en stor sugemotor, men når man kan få et fornuftig forbruk, høy effekt og lavere priser er argumentene få i favør sugemotorer.

 

Ok. Den 328, bra accelerasjon eller? Føler du at du blir litt dytta inn mot setet? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...