Gå til innhold

Oppgradering av I5 pc for BF4 (GPU?)


Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha prøvd BF 4 demoen så må noe gjøres med pc'en.

Akkurat nå så er det litt tight med kroner så lurte på om det går med kun oppgradering av skjermkortet.

Og om det jeg har kommet med er ett fornuftig valg.

Jeg har idag:

MSI P55-GD65, P55, Socket-1156, DDR3 4 DDRIII, ATX, 2xPCI-Ex(2.0)x16,

Intel Core? i5 Quad Processor i5-750, Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MH

ver Power SP-SS650 650W PSU,ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Standard, 1× 6pin PC

Corsair XMS3 DDR3 2000MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-10-9-27

+

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9,Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5

 

Tenkte å sette inn denne: EVGA GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA EVGA ACX Cooler

 

Er dette fornuftig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil absolutt hjelpe masse selv om du ikke kan forvente 60 fps på ultra. 770 er en overklokket og rebrandet 680. Mulig cpu'en din er litt treg. Kjenner ikke så godt til den modellen men du kan kanskje overklokke den litt? Eller litt mye helst ;) forutsatt at du ha en god kjøler da.

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Tja, da fant jeg ett matrix kort: ASUS Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

...var litt stort så måtte sjekke plassen i pc'en.

I samme stund så greide jeg å gjøre noe..ikke helt sikker...men skjermkortet mitt har tatt kvelden nå, så kortet går i bestilling idag.

Muligens jeg tar ut 4Gb RAM uansett, har hatt litt trøbbel før med RAM settet, så hvis det ikke er nødvendig med mere enn 8 så tester jeg en stund uten.

Lenke til kommentar

Tja, da fant jeg ett matrix kort: ASUS Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

...var litt stort så måtte sjekke plassen i pc'en.

I samme stund så greide jeg å gjøre noe..ikke helt sikker...men skjermkortet mitt har tatt kvelden nå, så kortet går i bestilling idag.

Muligens jeg tar ut 4Gb RAM uansett, har hatt litt trøbbel før med RAM settet, så hvis det ikke er nødvendig med mere enn 8 så tester jeg en stund uten.

7970 er bra det og du får mye for pengene. Men hvis du tenker å kjøre sli/crossfire senere så tror jeg at jeg ville valgt nvidia. Kan av og til være litt drivertull med amd.

Lenke til kommentar

Et par ting før jeg gir deg et konkret gjennomtenkt svar.

 

Hva slags grafikkinnstillinger kommer du til å spille, eller ønsker du å spille på?
Medium, high, Ultra?

Hva slags skjerm har du og hva slags oppløsning samt Hz støtter denne?

 

Bf bad company 2, BF3 og Bf4 er og vil være Cpu dependant. Det er mye fysikk som skal kalkuleres, partikler som flyr, bygninger som faller etc.

 

Det ble påvist drastisk ytelsesforskjeller på en Stock I5-760 vs en overklokket i5-760 til 3.4ghz, her er det snakk om 20fps pluss minus. Overklokking av cpu er en enkel og grei ting å fikse, youtube har utallige guider på hvordan du kan gjøre dette både trygt og riktig.

 

Din nåværende CPU vil flaskehalse både 7970 og GTX alt over 760, dette er et faktum og blir bevist overalt på både youtube og benchmarks. For å kvitte deg noe med denne flaskehalsen overklokker du cpuen din, skaffer deg en enkel men effektiv lukket vannkjøleløsning som en Corsair H60 og raskere minne, da helst 1866mhz.

 

Grunnen til utbytte av kjøler er fordi overklokking av cpu krever økt Volt og hastigheter noe som vil øke varmeutviklingen.

 

Grunnen til det raske minnet er fordi din nåværende CPU kan kun overklokkes med FSB (front side bus) noe som også påvirker minnehastigheten din, har du for tregt minne så får du ikke stort til overklokk fordi minnet ikke klarer å henge med den økte fsb hastigheten din.

 

Gjør du dette vil du holde liv i maskinen din noen år der den vil være istand til å dra de fleste nye titler på greie oppløsninger.

 

Jeg hadde en Intel Q9450 som tuta og gikk på 3.5Ghz, denne holdt fra sommern 2008 til høsten 2012, spillte da BF3, Crysis 2 og en del andre krevende titler på high\ultra.
Den eneste oppgraderingen jeg gjorde var å bytte skjermkort og minne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, var en del å forklare.
​Er vel kun bf4 jeg har i tankene for spillingen, og kjøre på high helst, men vil gjerne ha kjørt på ultra hvis det var muligt
​skjermen er en benq g2420hd, 1920 x 1080...76hz??
​Jeg har skiftet ut cpu kj4øleren med denne: http://www.dustinhome.no/product/5010207243/arctic-cooling-freezer-xtreme-rev-2-s-1155-1156-1366-am3/
​har vært fornøyd med den, temperaturene ligger stabilt på 55 til 60 grader også på bf3 og demoen til bf4, men vannkjøler og overklokking er jeg ikke fremmed for.

Minnet må legges inn i budsjettet fremover isåfall, må ta det litt skritt for skritt.

Lenke til kommentar

Tullprat! Er ikke noe mindre problemer med nVidia! BF4 så er det mer problemer med nVidia en AMD.

Hei! Kan godt være du og veldig mange andre ikke har hatt et eneste problem med amd kort. Og det kan godt være at nvidia har hatt mer startproblemer med bf 4 enn amd. Men ifølge veldig mange mennesker og mange tester og forum så har nok amd hatt mer drivertrøbbel enn nvidia, og spesielt når det gjelder crossfire. Jeg har selv hatt 1 x 7970, crossfire 7970. Enkelt 680 og sli 680. Når det gjelder enkeltkort så merker jeg ikke så mye forskjell. Men jeg har iallefall erfart at nvidia er mer stabile og har mindre stuttering. Vil også si at de er mer brukervennlige.

Lenke til kommentar

Hei! Kan godt være du og veldig mange andre ikke har hatt et eneste problem med amd kort. Og det kan godt være at nvidia har hatt mer startproblemer med bf 4 enn amd. Men ifølge veldig mange mennesker og mange tester og forum så har nok amd hatt mer drivertrøbbel enn nvidia, og spesielt når det gjelder crossfire. Jeg har selv hatt 1 x 7970, crossfire 7970. Enkelt 680 og sli 680. Når det gjelder enkeltkort så merker jeg ikke så mye forskjell. Men jeg har iallefall erfart at nvidia er mer stabile og har mindre stuttering. Vil også si at de er mer brukervennlige.

Så pga du har opplevd det, så er det faktia?

 

Slutt å far med løgn.

Lenke til kommentar

Hei igjen Kvaerk.

 

Kjøleren du har burde klare jobben for en grei overklokk. Det som er viktig er at du sørger for at det er gjennomtrekk i pcen din, altså at det er en slags push-pull luftstrøm. Et eksempel er at viftene i front trekker inn og viftene i bakenden pusher ut.

 

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å gå til anskaffelse av ny kjølepasta, dette er et godt valg;
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460665

Steg 2 er utbytte av minnebrikker, 1156 sokkelen bruker ddr3 så her flesker vi til med 1866mhz minne;
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640641#info

Når det kommer til skjermen din så støtter denne fullHD og en ca max effektiv fps = Hertzen din som var på 76.

 

Jeg stiller meg tvilende til at du vil klare å dra BF4 flytende på 74 fps med ultra settings da cpuen din VIL være et hinder for dette. Men du skal ikke se bort ifra en flytende og god fps på 55 - + sjiktet om du går for en GTX 760\770 eller venter på neste generasjon av AMD sine kort.

 

Om du føler at all denne krigen ang hvilken produsent som er best kun skaper forvirring så skjønner jeg dette godt, fanboys er ikke til å bli kloke på.

Jeg har erfaring både med AMD siden skjermkort, har bygd 6 rigger med AMD basert grafikk og 4 rigger basert på nvidia de siste 2 åra og alle har vært strålende fornøyde. (men det er fordi jeg kun bygger knallgode pcer ;P)

 

Til slutt, nok et spørsmål. Overklokking og nytt skjermkort stiller sitt krav til Power, eller power supplien din, hva sitter du på per idag? Vil nok ikke gått under 550w.

Heisann, var en del å forklare.
​Er vel kun bf4 jeg har i tankene for spillingen, og kjøre på high helst, men vil gjerne ha kjørt på ultra hvis det var muligt
​skjermen er en benq g2420hd, 1920 x 1080...76hz??
​Jeg har skiftet ut cpu kj4øleren med denne: http://www.dustinhome.no/product/5010207243/arctic-cooling-freezer-xtreme-rev-2-s-1155-1156-1366-am3/
​har vært fornøyd med den, temperaturene ligger stabilt på 55 til 60 grader også på bf3 og demoen til bf4, men vannkjøler og overklokking er jeg ikke fremmed for.

Minnet må legges inn i budsjettet fremover isåfall, må ta det litt skritt for skritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...