Hèxacôres Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Jeg har tenkt å bestille meg en ny server fra Hetzner, og jeg vurderer om jeg vil prøve meg på ett Linux basert opperativsystem. Jeg ønsker å bruke serveren til følgende : -Hosting av nettsider, 10-15 stk med databaser -Hosting av minecraft servere via multicraft -Hosting av Plex mediaserver for streaming til private enheter -Nedlastning av torrents, samt sortering av disse, f.eks (disk1/Filmer/Hobbiten/film.avi) -(dette er avgjørende, fordi jeg vil ha litt kontroll på hva jeg har og ikke har. Jeg har ca 14tb filmer som skal til denne serveren) -Og eventuelle andre ting jeg vil prøve meg på i fremtiden. Jeg er relativt kjent med Windows 2012 server, men jeg føler at jeg går glipp av mye kunnskap når jeg ikke bruker Linux. Windows server koster også penger hvis man skal ha det lovlig. Jeg setter hastighet og stabilitet i fokus, da det skal hostes flere nettsider på serveren som er helt avgjørende at er stabile og svarer raskt. Mine Linux kunnskaper er minimale. Jeg bruker daglig Ubuntu 13.04 på samtlige maskiner i heimen, men bruk av terminalen er begrenset til apt-get kommandoer. Med andre ord har jeg ikke snøring når en terminal skal brukes. Etter det jeg skjønner er Linux server med GUI helt dødens. Så, hvilket opperativsystem mener du passer til mitt bruk, og mine kunnskaper ? EDIT : Jeg sitter også å leker med tanken å bruke virtualiserte servere på denne, for å kunne "dele" oppgavene litt. Hvis jeg f.eks ønsker å flytte "minecraft serveren" til kraftigere stål i ettertid burde jo dette gå greit. Samtidig vet jeg ikke noe om hvordan dette vil fungere med ip adresser osv. Jeg kan bestille flere IP adresser til denne serveren, men hvordan kan jeg få en vps til å lystre på en ekstern IP ? Endret 3. oktober 2013 av Pòǹdùs Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Debian dekker vel ditt behov fint. Har også mye support og hjelp til debian da det er så utbredt. Windows koster deg nok penger uansett selv om du vil installere det "ulovlig" da du nok må betale ekstra for KVM for å få installert noe selv fra image. Hvilken plan hos de skal du ha hvis du skal ha 14 TB med filmer på den? :o Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Debian dekker vel ditt behov fint. Har også mye support og hjelp til debian da det er så utbredt. Windows koster deg nok penger uansett selv om du vil installere det "ulovlig" da du nok må betale ekstra for KVM for å få installert noe selv fra image. Hvilken plan hos de skal du ha hvis du skal ha 14 TB med filmer på den? :o Takk for svar. Har bestilt en ex60, da jeg føler at den dekker mine behov. I tillegg har jeg bestilt Flexi-pack og 8stk 3tb disker. Det vil ikke koste meg penger å installere en Windows kopi fra egen ISO. De tilkobler lara for deg gratis som du fritt kan bruke i noen timer. Det er en av grunnene til at jeg velger disse gutta. Har tidligere hatt servere hos de kjørende under Windows. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Ah, nice det viste jeg ikke, ellers kan du jo bruke proxmox, som du nevner at du vil dele opp ting, men jeg tror ikke det er noe resurssmessig hensikt i det. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Ah, nice det viste jeg ikke, ellers kan du jo bruke proxmox, som du nevner at du vil dele opp ting, men jeg tror ikke det er noe resurssmessig hensikt i det. Jeg tenker at å virtualisere vil være lurt, fordi da har jeg bedre kontroll på saker. Det å ha minecraft, web, streaming og alt i ett miljø syns jeg høres "rotete" ut. Jeg har også mulighet til å gjøre noe galt uten at alt går ned, noe jeg ser på som lurt hvis jeg skal satse på Linux miljø. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få satt opp eksterne IP adresser til virtuelle maskiner. Har du noe peiling på dette ? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Nå har jeg ikke gjort det med Hetzner før, men hos OVH er det slik at man setter IP adressen til en gitt MAC adresse og da den MAC'en du har på interfacet det skal til en VM eller om det er koblet til en fysisk maskin. Og når disse MAC adressene stemme overens får den gitt IP adresse. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Nå har jeg ikke gjort det med Hetzner før, men hos OVH er det slik at man setter IP adressen til en gitt MAC adresse og da den MAC'en du har på interfacet det skal til en VM eller om det er koblet til en fysisk maskin. Og når disse MAC adressene stemme overens får den gitt IP adresse. Det hørtes jo relativt greit ut. Jeg vet at jeg kan sette opp MAC adresser mot IP i kontrollpanelet til Hetzner, men jeg har ikke prøvd det før og vet ikke helt hvordan det fungerer. Men jeg kan alltids kontakte de direkte selv å høre med dem. De har trolig peiling på akuratt dette, da det sikkert er noe de møter på daglig. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Er dette nok et nytt prosjekt, eller egentlig det samme som du har spurt om hjelp til mange ganger tidligere? Vil vel igjen si at Windows Server er det beste for deg ut i fra at det er det du kan. Ville vel heller da vurdert å kjøre Linux på en virtuell server for å teste det ut. Da jeg for snart to år siden gikk over til Linux baserte VPS servere, med Virtualmin kontrollpanel, hadde jeg vel i 6-9 måneder før byttet, kjørt noen virtuelle servere som test. Der testet jeg ut oppsett, administrasjon, kommandoer, drift, kontrollpanelet osv osv. Ville vel aldri satt i drift en server med et OS jeg ikke kunne bruke. Det er jo oppskriften på mye trøbbel, og trolig masse penger til noen som må hjelpe deg med administrasjon av serveren, i alle fall i perioder. Kjør Windows Server som hoved OS. Så kan du jo kjøre Hyper-V slik at du får laget virtuelle servere til det behovet du har. At webserveren f.eks er Linux skal jo ikke være noe problem, så lenge du bruker et kontrollpanel som f.eks Plesk, Cpanel (begge koster penger) eller Virtualmin (som er gratis). Edit: Ser jo at det vil koste ganske mye med KVM over IP som du trenger for å få installert Windows Server 2012, om ikke de kan gjøre jobben for deg. De skal ha €15/mnd for Flexi pakken, som KUN gir deg mulighet til å f.eks bestille KVM over IP pakken, som de skal ha €19/mnd for + hele €149 i etablering. Du trenger jo KVM over IP kun en sjelden gang, men når du må betale 1000 kroner per gang, så lønner det seg jo å betale 160 per måned. Eller det blir jo dyrere siden du også må betale €15 for Flexi pakken. Endret 3. oktober 2013 av myhken Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Er dette nok et nytt prosjekt, eller egentlig det samme som du har spurt om hjelp til mange ganger tidligere? Vil vel igjen si at Windows Server er det beste for deg ut i fra at det er det du kan. Ville vel heller da vurdert å kjøre Linux på en virtuell server for å teste det ut. Da jeg for snart to år siden gikk over til Linux baserte VPS servere, med Virtualmin kontrollpanel, hadde jeg vel i 6-9 måneder før byttet, kjørt noen virtuelle servere som test. Der testet jeg ut oppsett, administrasjon, kommandoer, drift, kontrollpanelet osv osv. Ville vel aldri satt i drift en server med et OS jeg ikke kunne bruke. Det er jo oppskriften på mye trøbbel, og trolig masse penger til noen som må hjelpe deg med administrasjon av serveren, i alle fall i perioder. Kjør Windows Server som hoved OS. Så kan du jo kjøre Hyper-V slik at du får laget virtuelle servere til det behovet du har. At webserveren f.eks er Linux skal jo ikke være noe problem, så lenge du bruker et kontrollpanel som f.eks Plesk, Cpanel (begge koster penger) eller Virtualmin (som er gratis). Dette er på en måte det samme. Det andre prosjektet du snakker om ble fort nedlagt, da jeg overdimensjonerte så hardt at jeg ikke klarte å få inn de kronene det koster å leie. Denne gangen står kundene klare og serveren betaler praktisk talt for seg selv bare i noen minecraft servere. Har allerede avtaler med bekjente som vil leie. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Se min lille edit i posten over, som jeg laget mens du svarte på innlegget. Uansett, ville jeg vel tenke at Windows Server er det beste om det er det du er kjent med. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Se min lille edit i posten over, som jeg laget mens du svarte på innlegget. Uansett, ville jeg vel tenke at Windows Server er det beste om det er det du er kjent med. De kobler til LARA gratis i noen timer. Så jeg får brukt egen ISO og får installert den selv gratis. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Skulle jeg personlig gjort dette her, ville jeg ha installert Windows Server 2012 og så kjørt VMware Workstation på serveren for å lage virtuelle pcer. Men nå har jeg ingen erfaring med Hyper-V. Installerer du Datacenter versjonen av Server 2012, så er vel Hyper-V det beste man kan bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå