Gå til innhold

Av/på-knapp til harddisk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt meg en ekstra harddisk, denne har jeg tenkt skal være en backup-disk. Jeg har ikke tenkt å ha strøm på denne hele tiden, da den bare vil støye og tilføre unødig varme inni kabinettet, så jeg har også kjøpt meg en liten av/på-knapp.

Men hvilken ledning er det best å kutte? Svart/jord må jo funke bra, men er det kanskje noen som vet noe lurere, ev. vet om det jeg har tenkt kan være direkte dumt?

Samtidig kjøpte jeg en 2,1 volt LED, fordi den kostet bare 8,-. Kan jeg koble denne til 3,3-volten, ev. finnes det noen andre muligheter for å koble til denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at det går an å få IDE-disker til å slå seg av med både strømstyringen i Windows, samt innstillinger i bios på mange maskiner. Vet ikke om det er mulig å få kun den ene disken til å stoppe.

Jeg har en scsi-disk hvor operativsystemene og programmene ligger, samt en IDE-disk som jeg bruker til å lagre data. IDE-disken er satt i bios til å slå seg av etter 3 min, uten at scsi-disken stopper. Men det du bør legge merke til er at IDE-disken starter igjen hver gang papirkurven brukes, og INGENTING skjer før fra jeg klikker på denne til disken har fått opp turtallet. Uavhengig om det slettes noe fra scsi-disken eller den som er stoppet. Så derfor må du undersøke godt før du monterer bryteren slik at du ikke risiker å måtte switche hver gang du skal bruke papirkurven...

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-15 21:24, Maroder_S skrev:

Er det noen som kan regne ut hvor mye motstand jeg trenger for å konvertere tolv volt til 2,1? Jeg leser på 3dfxcool.no at motstandene de sender med er på 10 ohm. Tror dere at de LED-ene der er lik den jeg har anskaffet?

En vanlig standard lysdiode skal ha ca 30mA strøm (milli-ampere). En dem "drar" også ca 2 volt, men når dem har fått 2 volt så har de nermest 0 ohm i motstand. Men hvis du regner litt så finner du hvor stor motstand du må ha. ( r=u/i (r = 10/0.03 = 333).

Jeg lagde en "baybus" en gang med Leds, og da hadde jeg motstander på 368ohm tror jeg ("standard"-tall). Var i alle fall ca 360 ohm og da lyste det fint. Dette var kobla på 12 volt'n da (gul+sort leder)

-Thomas

Lenke til kommentar

Vedrørende hardiskbryter. Etter det jeg kjenner til, høres det ut som et risikofylt prosjekt. Hvis du starter opp disken etter at maskina er startet opp, tror jeg ikke opp.sys. vil finne den, da den jo ikke er registrert av Bios, som etter det jeg vet kommuniserer med opp.sys. under oppstart mht. hardware i maskina. Her er jeg MEGET inntr. i korr. hvis noen er bedre innformert. Min innteresse innen data er svært lik min innt. innen modellfly, jeg FLYR ikke så mye, men det er søkkanes moro å bygge, og å få det til å funke.HEHE. Ellers er jo CD-brenner veldig bra til backup, bruk Direct-cd, klikk og dra som om det er en HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...