Gå til innhold

[Løst] Bytte mellom høytalere og headset ved ett tastetrykk

MHeien

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har usb headset og minijack høytalere og det er litt irriterende å koble ut headsettet hver gang jeg vil gå over til å bruke høytalerne så jeg lurte på om noen vet om det er mulig å bytte mellom de 2 ved hjelp av ett eller to tastetrykk. Jeg har logitech g19 så jeg har makro taster som jeg kunne programmert dette til men vet ikke hvordan eller om dette er mulig. Jeg har heller ikke søkt på google for jeg vet ikke hva jeg skal søke. Det jeg også av og til gjør er å gå inn på avspillings enheter og gjør headsettet til standard når jeg vil bruke de og høytalerne til standard når jeg vil bruke de. Og hvis det er mulig kan man programmere er makro tast til å endre standard enhet til å bytte? Da tenker jeg i så fall at man trenger å bruke 2. Håper grammatikken er bra, skrev dette på telefon og håper noen vet om dette dette mulig :D

Endret av MHeien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker Win7, så kan jeg foreslå følgende, sånn på stående fot, som en kjapp løsning.

Lag ei bat-fil med følgende kode:

@echo off

RunDll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL mmsys.cpl,,0

exit

Det vil åpne lydjusteringa slik at du enkelt kan velge hvilken av ut-enhetene du vil bruke. Det bør være mulig å lage en spørring, som finner ut hvilken som er standard og eventuelt setter den andre som standard. Jeg har bare ikke tid til å teste ut dette akkurat nå. :)

Uansett, med denne bat-fila på skrivebordet, så er det raskere å skifte enhet. Du kan f.eks. lage en makro på en knapp, som kjører denne fila når du trykker på knappen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk sett en del på dette, men bare glemt å oppdatere her på forumet. Det ser ut til at dette ikke er mulig med innebygde muligheter for scripting, slik som vbs eller bat. Årsaken til dette er rett og slett et bevisst valg fra MS, for å hindre at applikasjoner overstyrer valget brukeren har satt.

Jeg har likevel sett, at enkelte har fått dette til med bruk av et tredjeparts scriptespråk som heter AutoIT. Der kan, sies det, følgende kode brukes:

Run, RunDll32.exe shell32.dll`,Control_RunDLL mmsys.cpl`,`,0

Sleep, 100

WinWait,ahk_class #32770

IfWinNotActive, Playback, , WinActivate, Playback,

Send, {DOWN 2}{TAB}{TAB}{DOWN 2}{ENTER}{ALTDOWN}{F4}{ALTUP}

Jeg kan dog alt forlite om dette skriptespråket til at jeg kan anbefale det. Det ser uansett ikke ut for meg, som at denne koden gjør noe ondskapsfullt.

"mmsys.cpl" starter opp lyd-vinduet og fungerer også om du f.eks. går til "kjør"-menyen din og skriver inn mmsys.cpl og trykker "enter". Det vil åpne lydvinduet.

Så ser det rett og slett ut som at scriptet setter "fokus", på vinduet hvor du kan velge entheter, og bruker kommandoen "pil ned" to ganger, og bruker "tab", for å navigere til rullemenyen, hvor enheten settes til standardenhet, osv ...

Så det kan være du kommer i mål, med i installere støtte for autoIT og å lage et script med kodesnutten over. :)

Du må selvsagt prøve deg litt frem, for å få valgt riktig lydenhet, også må du lage to script - et for å velge høyttaler når øreklokker er valgt, og et for å velge øreklokker, når høyttaler er valgt, med mindre det er mulig å slenge inn en if-setning, som detekterer hvilken av dem som er aktiv og utfører en handling basert på hvilken som faktisk er aktiv. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Åi. Jeg har ikke så mye peiling på alt dette, men etter hva jeg forstår av det du sa var at jeg da må laste ned et program og lage et script med koden over? Det kan da vel ikke være så altfor vanskelig hehe. Jeg får begynne å lese og prøve meg fram, og takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Koden over vil ikke fungere med standardtolkeren for script, som er innebygd i Windows. Derfor må du altså laste ned en scripttolker(AutoIT), putte inn den koden der og lagre det. Også eventuelt bytte ut, den første DOWN 2, til å passe med den enheten du ønsker å velge i den lista du får opp under "mmsys.cpl". Null stress, lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...