Gå til innhold

Hurrycane/cyber 370 og speedbåter.

Anbefalte innlegg

Noen av dere som vet hvorfor: BTW-DETTE ER VIKTIG:::LES

-Jeg kjøpte en hurricane 370 i sommer 2013. Jeg kjøpte så en 25 hesters johnson og satt på...det var ikke plombering eller noe sånt på motoren.

Båten var bygd opp for lang stamme med ca 10 cm og forsterket med aliminiumsplate bak. Dette ga bare båten ca 10 kilos mer vekt kanskje.

Også målte vi båten flere ganger. og alle ganger fikk vi samme resultat:(

26 knop i medvind og 24 i motvind!!! det står jo på alle hurricane/cyber annonser at med 25 hester, går de mint over 30 knop...vanligvis 35 ca.

HVORFOR gjør ikke min det?!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mistenker at stigningen på propellen er for lav, noe som fører til at motoren ligger på maks turtall og vil ikke gi deg høyere fart.

Har man litt erfaring med motorer så kan man gjerne høre om motoren jobber tungt for å holde farta oppe, og mest sansynlig gjør ikke denne det.

Prøv med en annen propell og sammenlign resultatet,

Hadde tidligre en hydrolift her som hadde for stor propell og sleit med å plane, og det endte med å ta en dag på vannet med 5 lånte propeller for å finne en som både dro båten opp av vannet og ga en toppfart nok til at en ble redd og litt til. Resultatet av dagen var alt fra 50 til over 80 knop i toppfart.

Det kan være at propellen ligger for høyt i vannet når du får maksfart, men dette vil du mest sansynlig også høre. Propellens høyde i forhold til nederste punkt bak på skroget kan også være en faktor her.

Tilt ut/inn av motor kan også gjøre store forskjeller på hvordan båten går i vannet og da også fart.

Vil da først anbefale å låne noen forskjellige propeller om du har mulighet til det. Finnes sikkert et båtverksted som er villige til å la deg prøve litt forskjellig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hurricane 370 skal vel egentlig ha kort stamme, det hjelper sikkert ikke. Så er det bare teste med forskjellige propeller.

Jeg prøvde med den største propellen man fikk fra forhandler på min(løpsbygget 2-seter) og fikk 38 knop med trimmet 25 hk Yamaha Origin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...