hean Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Har lyst på ny bil som 80-90% skal fungere som firmabil og resten privat. Bilen skal ha reklame for firma på seg... logo med mere. Hvis jeg kjøper/leaser en bil gjennom firma og bruker den som jeg vil privat må jeg skatte av dette, det er uaktuelt... enkelt å greit. Lurer på om det er mulig å heller "leie" bilen fra firma det lille jeg vil kjøre den brukt... noen som vet noe om det? Hvor strenger er eventuelt myndighetene på slikt med tanke på dokumentasjon? Husk igjen at dette firma er 100% eid av meg så det er "mine" penger uansett. Hvis jeg skulle kjøpe den privat kan jeg vel ta betalt av firma for å kjøre med firmalogo på den, ikke sant? Endret 2. oktober 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Det er ikke "dine" penger. Selv om du er eneaksjonær i firmaet og således "eier" firmaet, så eier du definitivt ikke firmaets eiendeler, så at du er eneaksjonær er på ingen måte noe argument for at du skal kunne ta snarveier her. Tvert imot, faktisk. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Det er ikke "dine" penger. Selv om du er eneaksjonær i firmaet og således "eier" firmaet, så eier du definitivt ikke firmaets eiendeler, så at du er eneaksjonær er på ingen måte noe argument for at du skal kunne ta snarveier her. Tvert imot, faktisk. Som sagt er det "mine" penger selv om jeg ikke har mulighet til å ta ut noe uten å betale skatt, derfor sier jeg det også med apostrof!! En annen grunn til at jeg sier mine penger er at bilen uansett blir betalt av meg selv om det blir gjennom firma da firma langt i fra har kapital nok. Snarveier er vel ikke noe jeg vil si det er... har du fulgt med på tidligere tråder vet du jeg har lagt inn godt over 100 000 kr i firmaet, da er det ingen tvil at det er fordel for meg å heller kunne bygge litt kapital til mitt eget AS i form av billeie enn å bygge opp Norga AS enda mer. Hovedspørsmålet er enkelt å greit om jeg heller kan jeg leie bilen fra firma det jeg kjører å kanskje betale per kilometer? Hvis dette er en lovlig måte å gjøre det på så ser jeg ikke at dette er en snarvei men det er vel en annen diskusjon. Endret 3. oktober 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Dobbelpost Endret 3. oktober 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Det er meget strenge krav for at en firmabil ikke skal medføre fordelsbeskatning på privat hånd. I hovedregelen medfører 1 m privat kjøring fordelsbeskatning, og jeg kan ikke se at det er noen unntak som gjør at du kan "leie ut" bilen til deg privat. Nå er det sikkert ikke noe som forhindre utleie av en bil eid av firmaet på generelt grunnlag, men det spesielle blir her at man leier ut bilen til en aksjonær i selskapet. Da skal man generelt trå varsomt. Derfor må man nok ha bistand av en skattejurist i dette tilfellet eller få en bindende forhåndsuttalelse fra skattemyndighetene. Det finnes noen unntak dersom bilen i realiteten er uegnet til privat bruk og brukes f.eks til kjøring hjem - arbeid (typisk håndverkerbiler). Å kjøpe bilen privat og så skrive reiseregning for yrkeskjøring, dvs at firmaet dekker yrkeskjøring etter gjelde satser er helt kurant (bilgodtgjøresle). Kjøring hjem til arbeid er ikke yrkeskjøring. Satsene er kr 4,05 for første 10 000 km og kr 3,40 over dette. Denne godtgjørelsen er skattefri, men det krever at man fører kjørebok. Har du f,eks 15 000 i yrkeskjøring vil du kunne få en godtgjørelse på 57 500, noe som dekker en betydelig andel av kostnaden ved en bil. Tror det også vil være helt kurant å ta betalt/krever godtgjørelse for bilen som markedsføringsobjekt innen rimelighetens grenser. Men igjen må må man være obs. på forholdet selskap og aksjonær. ----- Ellers ser jeg ikke helt hvordan du bygger kapital i ditt selskap ved å kjøpe en bil og så leie den ut av og til (om det er mulig). Skal det være hensiktsmessig å kjøpe en firmabil må man ha en virksomhet det firmabilen reelt bidrar til å øke inntektene i selskapet. Dvs at merinntektene som bilen skaper må være større enn kostnadene. Kjøper du f.eks en bil til kr 300 000 eks mva (regner med at her kan du få fradrag for moms), og du lånefinansierer 75 % så vil bilen koste deg ca følgende første år (grovt anslag) - Avskrivning: 60 000 kr - Renter på lån: 12 000 kr (regnet litt over 5 % - firmalån er dyrere enn private lån) - Årsavgift: 3 000 kr - Forsikring: 6 000 kr - Avkastning på egenkapital (25 %): 4 000 kr (ca 5 % avkastningskrav) Du må altså ha en merinntekt eks mva på mer enn 81 000 kr det første året som er relatert til bruk av bilen for at du skal klare å bygge kapital (regnskapsmessig). Likviditetsmessig vil du bygge opp ved lavere inntekt, fordi man kan påregne at avdrag er lavere enn avskrivning. Endret 3. oktober 2013 av Bolson 1 Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Hvor strenger er eventuelt myndighetene på slikt med tanke på dokumentasjon? Oslo Kemnerkontor lager en Lønns-ABC som kan brukes som et utgangspunkt for hvordan regelverket omkring lønn/ytelser skal praktiseres; fri bil er et omfattende område som er gitt mye plass. Viktig, som nevnt over, er at du må kunne dokumentere hva som er/ikke er privat bruk. http://www.kemnerkontoret.oslo.kommune.no/lonnsabc/lonnsabc_artikler/article21128-13415.html Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Finansdepartementet uttalte i 1999 (UTV-1999-205) at fordelsbeskatning for firmabil i privat bruk også skal skje hvis arbeidsgiver leier en bil og fremleier den til arbeidstaker mot at arbeidstaker dekker alle kostnadene ved leien. Departementet begrunnet ikke standpunktet nærmere, men jeg antar det har å gjøre med at det fortsatt er en fordel med materiell økonomisk verdi involvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå