Gå til innhold

Problem med noen av enhetene i et trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med å komme meg på internett. Mobiltelefonen min og Playstation 3 er tilkoblet nettverket, men mine to bærbare PCer får ikke tilkobling. Jeg har et modem som står i en annen boenhet, en kabel som går fra den andre boenheten og til en Speedtouch Thomson ST780 som står i min egen leilighet. Den har WLAN slått på og sånn har jeg WiFi i leiligheten.

Tidligere har jeg vært på nett med begge disse samme maskinene, men etter å ha installert Windows på nytt, klarer jeg ikke å koble til. Jeg har imidlertid ingen problemer med å koble til eduroam eller på delt internett fra mobiltelefonen - nettverkskortet skal det altså ikke være noe galt med.

Legger ved to bilder der det første viser detaljer for nettverkstilkoblingen på den ene av de to maskinene jeg nå ikke kommer på nett med.

dXBXcGQ2.jpeg

Det andre bildet viser detaljene for den andre maskinen da den var på internett for en tid tilbake siden (med akkurat samme hardwareoppsett som i dag).

ekdEck00.jpeg

Hva gjør jeg for å komme på nett igjen? Takker så mye for all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har internett fra Canal Digital. Siden du mottar internett-ip, så må du ha en router og ikke et aksesspunkt (som du bruker ST780 til).

Grunnen til at du ikke får tilkoblet nye enheter, er at du har lease på ip fra modemet i den andre leiligheten (den er låst mot macadressen til et annet nettverkskort/PC e.l.).

Når du skal koble til (den nye) routeren via dens internettport, så er det mulig du må resette modemet først. Dette for å få frigitt lease, slik at du får en gyldig tilkobling.

Når dette er gjort en gang, så kan du koble til så mye du behøver etter router.

PS: Adressen med 10.0.0.138 er til ST780 sin ADSL-port. Denne leder ingen steder nå, og da får du ikke internett....

Forslag til ny router: https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vareliste&frisok=rt-n66u&avtalekode=

Lenke til kommentar

Når du sier jeg må kjøpe ny router, skal den da erstatte Thomson ST780?

Jeg har jo tidligere hatt trådløst nett med begge disse datamaskinene (og da med samme MAC-adresse som nå), så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke får tilgang på nettverket nå lenger. Å bruke 1000 kr på en ny router er ikke førstevalget av løsninger for å få dette til.

Jeg må innrømme at jeg nok ikke forsto hva du mente i det andre avsnittet i svaret ditt.

Lenke til kommentar

ST780 er et gammelt ADSL modem, mest sannsynlig fra Telenor(?) Du har nå Canal Digital, som bruker eget modem.. Derfor skal du ikke bruke Thomson modemet også, men en vanlig trådløs router..

Gjør som Jan sier, kjøp en skikkelig Asus router, helst AC'en nederst... Da vil du komme deg på nett med en gang..

Lenke til kommentar

Haha, jeg er jo student med svært begrensede muligheter for å investere i annet enn mat, øl og pensumbøker.

Nå har jeg i hvert fall forstått problemet, og erkjenner at jeg må kjøpe ny router (selv om jeg ikke forstår hva som skiller de du lister opp fra Speedtouchen jeg allerede har).

Hva er det egentlig som gjør at en router til 1500 kroner er bedre enn en router til 499? Hvorfor er det viktig at jeg bruker så mye penger på det? (Eksempel: http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/JENAL29150/jensen-tradlos-router)

Takk forresten for hjelpen så langt!

Endret av Doherty
Lenke til kommentar

Som jeg sa i forrige post, Speedtouchen er et gammel ADSL modem, ikke en router, selv om den har routing funksjonalitet. Pluss at den er gammel, så den klarer lite action før den går i stå...

Forskjellen på en ruter til 1500 og en til 500, bør vel egentlig være ganske selvforklarende... Den til 1500 har kraftigere innmat, som da kan håndtere større og flere oppgaver samtidig.. I prinsippet så er det en liten datamaskin.. Og jeg regner med at du kan relatere til det at en 486 fra 1990 ikke er like god som en Core I7 CPU i dag...;) Selvfølgelig spiller alle de andre delene også inn, men penget bør være klart...

Og en router til 1500 vil også inneha flere funksjoner og andre muligheter, som f. eks 5 GHz bånd, ikke det at en til 500 ikke også kan ha det, men jo dyrere jo bedre og mere kvalitet får du for penga... I de fleste tilfeller i hvertfall... :p

Og Jensen routerne burde ha vært forbudt! De er stort sett ekstremt ustabile og trege og vil ikke samarbeide i det store og det hele... Vil du ha en Lada som gidder å gå når den vil, eller en Ferrari som ber om juling, for litt mer penger? ;)

Lenke til kommentar

Jeg forstår. Bruksområdet mitt er rimelig begrenset, men jeg vil jo selvfølgelig ha en stabil router som leverer mye av det som kommer fra modemet til WiFi. Alle enheter som skal være på nett er i samme rom som routeren og innen en radius på 3-4 meter, så ale routere skulle vel egentlig greie å dekke det.

Jeg klarer ikke å kjøpe Asus RT-N66U fra Deal.no. Den vil ikke legge seg i handlekurven, antageligvis fordi noen allerede har kjøpt den?

Kan RT-N65U være et alternativ eller D-Link sin DIR-645/DIR-655? Det er en fordel om jeg kan kjøpe routeren i en fysisk butikk og slipper å vente så mye lenger på å få nett.

Endret av Doherty
Lenke til kommentar

Klikka du på den øverste? Den er ikke på lager, så kan være derfor... Den under fungerte fint hos meg å legge til i handlekurven....

Ikke sikker på hvilke fysiske butikker som har Asus routerne, men Euronics vet jeg skal ha noen modeller... Du kan nok sikkert fint gå for en N56U hvis du finner den... Hold deg unna Jensen og D-Link så godt du kan!

Lenke til kommentar

Skal du ha en rimelig og grei router, så kan du nok klare deg med en til 250kr.

Asus RT-N12 er en grei traver. https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=90-IG10002M10-3PA0&ref=Prisguide.no&utm_source=Prisguide.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=90-IG10002M10-3PA0

Jeg ville styrt unna Elkjøp. Får frysninger når jeg ser hva de pusher ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...