Gå til innhold

[Løst] Trening ''starting from the bottom''.

Anbefalte innlegg

Har holdt på i 3 år nå å sagt at jeg skal begynn å bli sunn å trene. Men det eneste som har skjedde har blitt et par push å sit ups i uka. Nå har jeg fått rett og slett fått nok. Er dritt lei av å bli sliten av å bare gå opp trappa, eller skal løfte handle posene ut av bilen!

Så det er en dårlig skjult hemmelighet at formen er elendig. Men har lite lyst til å gå på trenings studio, ikke med det første i hvertfall, ganske pinelig å verre så mye dårligere en alle andre. I tilleg er økonomien knapp for tiden. Så spørsmålet er, noen som har noen slags peiling på hvordan jeg skal gå fram? Altså målet er å bli først og fremst sterk fysisk uten å gå på trenings studio, kondis kan jeg vente litt med.

Jeg er en mann (gutt) på 19 år, 75kg omtrent, ser ganske normal ut, men har null fysisk form. Ser ikke slik ut på utsiden, men klarer ikke å holde det hemmelig stort lenger.

Så er forberedt på å ta meg selv i nakken, å legge meg i hardtrening de neste månedene :p Men er litt usikker på de beste og mest effektive metodene, for å bli sterk så fort så mulig, som sagt uten å gå på trenings studio.

Har hørt at push ups er lite hjelp i, noe jeg har begynt så vidt med. Altså så mange jeg klarer et par ganger per dag. Er det noe vits? Noen andre ting som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at du trener for din egen del, ikke for de andre på treningssenteret. De kan mene og tenke akkurat hva de vil uten at du trenger å bry deg om det med mindre de ønsker å hjelpe deg. Be personalet om et treningsprogram og til å veilede deg til å gjøre øvelsene riktig som er tilpasset deg og prøv å hold deg til dette. Det kommer du sannsynligvis lengst med.

Ingen er ekspert på trening når de er nybegynnere, og det å late som det gjør bare til at du risikerer å trene på deg skader.

Prøv å få en fin miks av utholdenhetstrening og styrke.

Lenke til kommentar

Det er ingen andre på treningsstudioet som bryr seg om du benker 30 kg eller 80 kg, og det (treningsstudio) er den desidert letteste måten å øke i styrke. Det finnes antagelig greie øvelser med kroppsvekt (jeg kjenner dessverre ikke til så mange), men det er enklere å komme deg over at du er nybegynner. Det finnes stort sett folk i alle former og aldre på treningsstudioet, og de fokuserer stort sett på seg selv.

Les det første innlegget i "Den Store Treningstråden".

Lenke til kommentar

Har holdt på i 3 år nå å sagt at jeg skal begynn å bli sunn å trene. Men det eneste som har skjedde har blitt et par push å sit ups i uka. Nå har jeg fått rett og slett fått nok. Er dritt lei av å bli sliten av å bare gå opp trappa, eller skal løfte handle posene ut av bilen!

Så det er en dårlig skjult hemmelighet at formen er elendig. Men har lite lyst til å gå på trenings studio, ikke med det første i hvertfall, ganske pinelig å verre så mye dårligere en alle andre. I tilleg er økonomien knapp for tiden. Så spørsmålet er, noen som har noen slags peiling på hvordan jeg skal gå fram? Altså målet er å bli først og fremst sterk fysisk uten å gå på trenings studio, kondis kan jeg vente litt med.

Jeg er en mann (gutt) på 19 år, 75kg omtrent, ser ganske normal ut, men har null fysisk form. Ser ikke slik ut på utsiden, men klarer ikke å holde det hemmelig stort lenger.

Så er forberedt på å ta meg selv i nakken, å legge meg i hardtrening de neste månedene :p Men er litt usikker på de beste og mest effektive metodene, for å bli sterk så fort så mulig, som sagt uten å gå på trenings studio.

Har hørt at push ups er lite hjelp i, noe jeg har begynt så vidt med. Altså så mange jeg klarer et par ganger per dag. Er det noe vits? Noen andre ting som kan hjelpe?

Største feilen du kan gjøre vil jeg si er å begynne for hardt, sette for høye mål.

Begynn med å varme opp på 3dmølle og finn apparater å trene med. Løft ca 10 repetisjoner i 3-4 sett med en liten hvilepause imellom.

Hold deg unna stang i starten, med den er det mye lettere å gjøre noe feil.

Ikke stress og ikke løft for tungt.

Etter trening bør du få i deg proteiner, kroppen vil trenge proteiner jevnt og trutt de neste dagene mens den bygger opp igjen muskelmassen. Banan og sjokolademelk er helt greit å få i seg etter trening, men kosthold kan du lese mer om på egenhånd.

Proteindrikk er i beste fall en måltidserstatter, hvis du ikke klarer å spise normal sunn mat kan du bruke proteindrikk som reserveløsning men ikke forvent de beste resultatene da.

Jeg begynte å trene for et halvår siden og var da i så dårlig form at jeg besvimte etter en liten joggetur, nå blir jeg ikke sliten engang av samme belastning. Ha fokus på å snu trenden, frem til nå har du blitt i litt dårligere form for hver uke som har gått forbi, mens nå kan du bli i litt bedre form for hver uke som kommer :)

Lenke til kommentar

Det der er bare tull.

Begynn med stang. Følg Stronglifts, Starting Strength eller lignende program (og les tilhørende literatur) som benytter seg av få baseøvelser og lineær progresjon. Du blir mye sterkere veldig fort.

Det å være redd for at andre ser rart på deg er også bare en frykt du må komme deg over. Dersom du bruker en time eller to på å sette deg inn i et av programmene jeg nevnte, og følger de, så har du etter svært kort tid gjort mer fremgang enn det det jevne gymmennesket har oppnådd på et år.

At du ikke har råd kan meget mulig være en ærlig sak, men jeg har selv levd i et hus med lite penger til overs, og jeg er ganske sikker på at om du prøver, så får du til å sette av et par hundrelapper i måneden til et gymmedlemskap. Det er en god investering i deg selv, og forutsatt at du følger programmet, så vil du være veldig fornøyd med valget du gjorde om noen måneder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Anbefaler å begynne på et treningsstudio hvor du kan få hjelp og veiledning av instruktørene, og hvor du kan få et program som passer for det og dine målsetninger. Jeg er selv nybegynner og følte meg heller ikke komfortabel med å begynne på treningsstudio, men det er egentlig ingen som bryr seg om du benker 30kg eller 80kg som blir nevnt over her. Da jeg begynte var det overhode ikke så ille som jeg så for meg. Tren for deg selv, ikke for noen andre, og sett deg kortsiktige mål. Mestringsfølelse og forbedring gir motivasjon!! :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Kunne selvsagt begynt på et treningsstudio, men synst egentlig at det er litt vell dyrt. Koster vell 400kr i måneden her jeg bor. Det må jo være andre måter? Ser jo folk i fengsel som blir rå sterke etter trening der, går jo stort sett på kropsvekt øvelser der. ( for å ta et eksempel ) .

Lenke til kommentar

Det er vel treningsapparater i de aller fleste fengsler i Norge/USA? I alle fall under åpen soning. Hvis jeg skal synse litt (mao. ikke ta det jeg skriver for god fisk, men finn en pålitelig kilde) så får du vel trent overkroppen gjennom Dips/Chins/RKC-planke/Pushups-varianter osv. og det finnes utallige vanskelige øvelser med egen kroppsvekt (turn). Problemet ligger i at det er vanskeligere å oppnå progresjon, uten å kunne legge på vekt.

Jeg har jo selvsagt ikke kjennskap til din økonomiske situasjon og boforhold, men hvis det er mulig så er det enkleste å følge rådene i boffeeens innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...