Gå til innhold

[Løst] Fremtiden..Råd?

PKcyriuz

Anbefalte innlegg

Hei! Først litt info:
Jeg gikk 2 år på VGS, 2 år som lærling og bestod med glans på fagprøven.
Gikk deretter VG3 for påbygg til generell-studiekompetanse (når det er svært dårlige utsikter for jobb innenfor industriyrket - lærlingbedriften jeg jobbet på skulle også legges ned).

Per dags-dato jobber jeg via NAV med 'praksisplass' som tiltak i KIWI - dette tar slutt nå i desember, og vil mest sannsynlig ikke få jobb der senere (for mange som jobber der). Jeg vurderer høyskole i de 3 neste oppkommene årene, da også (siden jeg nå har opplæring/kan jobbe i butikk) jobbe innen samme arbeidsområde på deltid.

- Jeg kunne godt tenkt jeg å tjenestegjøre i militæret. Der fikk jeg beskjed om å ta kontakt når utdanning og slikt var 'ferdig', ettersom når jeg var på sesjon - var jeg også i læra. Derfor ble jeg også merket 'ikke tjenestedyktig', men med beskjed og notat om at dette kun var midlertidig - og må inn til senere evaluering.

Trenger å høre litt hva folket mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du spør om? Hvilke alternativer er det snakk om? Gjør det du føler for og det du har lyst til å holde på med resten av livet! Gi oss et konkret mål om jobb, studie etc, så kan jeg gi deg noen tips om hvordan du skal klare å nå målet.

Du har ikke nevnt noe om hva du tok fagprøve i, så det er umulig for oss å gi deg råd om hvordan fremtidsutsiktene er i denne bransjen. Du gir heller ingen informasjon om hva du vurderer å studere innenfor. Militæret er noe du uansett kan velge bare for opplevelsens skyld. Det er også en del fordeler med militæret med tanke på ekstrapoeng o.l. men om du trenger det er en annen sak. Du har gitt oss veldig lite informasjon her.

Lenke til kommentar

Jeg ser du har fagbrev i et industriyrke, noe som er veldig flott. VG3 Påbygg er et hardt år, og det virker som du klarte det bra.
Jeg vil foreslå at du sikter mot å søke på "forkurs" på en offentlig høyskole og så en bachelor i et ingeniørfag. Du stiller mye sterkere med et fagbrev i bunnen enn en som kun har teoridelen.

Lenke til kommentar

Hardt år? Aldri hatt det så behagelig på skolen, jeg.

Det er selvfølgelig lagt opp slik at man kan velge de vanskeligste realfagene samt de obligatoriske fagene. Påbygg er ihvertfall omtalt som et hardt år på min skole. Selvfølgelig varierer det på fagsammensetningen.

Lenke til kommentar

Ikke lag dette til en tråd om hvordan VG3 var for dere, takk :D
Jeg skrev ikke så mye informasjon, ettersom jeg ville gjøre en lang historie kort. Men greit..

Jeg tok fagbrev i Industrimekanikerfaget. VG3 gikk veldig fint, beste karakterer jeg har hatt. (3x 5 og resten 4 - hadde ikke tilvalgsfag). Dessverre gikk det dårlig med Norsk bokmål-eksamen, men skal ta opp denne nå i November.

Hva det angår høyere utdanning, vet jeg nyutdannede med lite arbeidserfaring sliter markant ved å få jobb etter endt bestått eksamen. På en annen side kunne jeg tenke meg å studere informasjonsystemer - eller jobbe innenfor HMS.

Jeg er en veldig allsidig person, og har hva jeg selv vil kalle gode personlige-egenskaper (veldig utadvent, produktiv, fysisk og psykisk sterk, åpen og ærlig).
Ang. Forsvaret ble jeg kalt inn på sesjon for noen år siden, hvor jeg la frem at førstegangstjeneste/rekruttskole MÅTTE vente, ellers ville jeg ikke fått mulighet til å ta fagbrevet (bedriften skulle legges ned samme år vi skulle opp til fagprøve - og ville ikke ta fagprøven i en annen bedrift jeg ikke var kjent i). Derfor ble jeg altså ikke tjenestedyktig, men fikk beskjed om å kontakte dem senere - noe jeg har gjort, og venter på svar per-dags dato. NOTE: Jeg er også veldig ivrig etter å få komme inn i forsvarets systemer og muligheter.

Endret av PKcyriuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...