Gå til innhold

Hvordan uttaler du bokstaven J?

Kjeven

97 stemmer

1. 1. Hvordan uttaler du J?

• [je]
      60
    • [jådd]
      37

Anbefalte innlegg

Noen sier [je], andre sier [jådd]. Finnes det en riktig måte å uttale bokstaven på, eller er begge måter riktige? Når jeg gikk på barneskolen sa jeg jådd, men fikk beskjed om at det var feil, og at det uttaltes je. Rundt meg nå til dags hører jeg imidlertid mange flere jådder enn jeer.

Hva sier folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan sjå ut som at navnet på bokstaven [jådd] (som uansett uttales som [j] i alle ord der den er brukt) har eit utanladsk opphav.

I runerekka så hadde vi i ikkje bokstaven [J], vi klarte oss lenge med bokstaven til alle formål.

Når behovet for å ein [J] kom så lånte vi denne bokstaven frå det latinske alfabet. Det latinske alfabetet har igjen fått denne bokstaven frå det hebrasike alfabetet der dei hadde ein bokstav med navnet "Yod".

Dette navnet har tydeligvis hengt igjen som betegnelsen for denne nye bokstaven.

Det ser derfor ikkje ut til å være dialektforskjeller som avgjer om ein kaller bokstaven for [jådd] eller [je] (i alle fall ikkje direkte). Forskjellen ligger nok fyrst og fremst i vanesak, og mest sannynleg så er nok dei som er etterkommere av personer med høg (kristen) utdanning som bruker det korrekte navnet på bokstaven i staden for berre uttalen slik som der er vanlig på dei øvrige bokstavane.

I dei siste åra så har ein i skulen lært elevane at bokstaven heiter [je] i størsteparten av landet, untaket er i Osloområdet der ein har elevane lært [jodd] i lang tid. Muligens med bakgrunn i at danskane har holdt sterkt på [jod] i nyare tid.

Uansett så er dei to bokstavbenemnelsane formelt likestillte i norsk språk, begge deler er lov.

Men det kan sjå ut som eit ein på sikt går meir og meir vekk ifrå [jådd] uttalen til fordel for det meir forståelige [je] navnet.

(Litt på samme måte som at tallet 44 no skal uttalast førtifire og ikkje fireogførti).

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

(Litt på samme måte som at tallet 42 no skal uttalast førtifire og ikkje fireogførti).

Litt off topic, men jeg jeg tror det er veldig få som uttaler 42 som førtifire eller fireogførti. ;)

Jeg bruker [jådd] og [je] om hverandre. Drukte nok mer [je] da jeg var yngre, da det var det vi lærte på skolen, men jeg syns [jådd] gir mindre rom for misforståelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...