Gjest medlem-141789 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) På aftenposten i dag står det denne artikkelen på trykk:http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Tusenvis-av-barn-har-ukjent-far-7326699.html#.UkxktoYvUSA Den handler om at fleir og fleir barn blir født med ukjent far, og antallet registrert er trulig mindre enn det i virkeligheten er. Fordi mange fedre blir faktisk lurt til å tru at barnet er deira, sjølv om det eigentleg ikkje er det. Enkelte menn går gjennom mange år å betaler barnebidrag eller tar vare på barnet, men så viser det seg at det faktisk aldri var hans. Dette er svært vondt både for barnet og fedrene. Det er mange som har tatt motet til seg for å få ein farskapstest og det faktisk aldri var barnet hans. Mora må da betale tilbake all støtte. Det er derfor mange gjerne ønsker ein obligatorisk farskapstest ved alle fødsler for å vite om den gjeldande personen faktisk er far. Da vil det verken være flaut eller skape slike situasjonar som vi her får høre om. Kva synes du om denne saken? Kor dyriske er vi blitt? Sei din meining. Endret 2. oktober 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Populært innlegg vidarkri Skrevet 2. oktober 2013 Populært innlegg Del Skrevet 2. oktober 2013 Det gir ikke mye kreditt til dagens kvinner, så mye er sikkert. 17 Lenke til kommentar
multisync Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Hadde jeg fått vite at jeg kanskje var far så hadde jeg passet på at det var blitt farskapstest hvis jeg ikke var i et stabilt forhold med dama. Ser ikke at det skulle være noe problem, og hvis jenta ikke vil, så er det vel enda større grunn til å gjøre det. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Rett og slett trist dette her altså synes eg. Personlig trur eg ikkje at det er fordi kvinner nødvendigvis ønsker det slik, men har alt for låg sjølvkontroll. Endret 2. oktober 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Burde kanskje ikke blitt gravid med hvem som helst da? Ellers finnes det faktisk noe som heiter p-piller og kondomer også. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Nå kjem det sikkert mange som vil skrive at det er også menns ansvar å ikkje lage barn på kvinner. Og ja, det er sant. Men så er jo dette eit svik mot eit barn og far, og kanskje til og med mot den biologiske faren. Kanskje noko av den verste sorten, fordi det kan ha så store konsekvensar i folk sine liv. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Det var jo en viss SP politiker for noen år tilbake som gjennomgikk åndelig befruktning med påfølgende jomfru-fødsel, iallefall hadde barnet ingen offisiell far såvidt jeg husker.. Men seriøst, det finnes vel en del aktverdige grunner/scenarioer til at kvinner ikke skal trues til å oppgi barnefar? På den annen side foregår det også endel økonomisk svindel ved at noen som har hatt seg, bevisst unnlater å oppgi barnefar, dermed må staten betale barnebidraget som faren egentlig skulle betalt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Men seriøst, det finnes vel en del aktverdige grunner/scenarioer til at kvinner ikke skal trues til å oppgi barnefar? Nei, eg trur ikkje det. Og dette vil jo ikkje være noko problem for andre enn dei som faktisk forsøker seg på å lure folk til sin eigen personlige fordel. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Hvis man er voldtatt og blir gravid og velger og beholde barnet så er det vel en gyldig grunn. Men jeg kommer ikke på så mange andre legitime gode grunner til å lure menn på denne måten, ja bortsett fra at man er ond da. 4 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Nei, eg trur ikkje det. Skal du banke svaret ut av dem da? Eller true med å ta barnet fra de som ikke vil oppgi det? alternativt nekte dem økonomiske rettighter? Selv under slike harde forutsetninger er det nok enkelte som allikevel ikke vil snakke. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Skal du banke svaret ut av dem da? Eller true med å ta barnet fra de som ikke vil oppgi det? alternativt nekte dem økonomiske rettighter? Selv under slike harde forutsetninger er det nok enkelte som allikevel ikke vil snakke. Det vil ikkje bli slik at man kan bruke tvang, men viss nokon nektar da må han jo kokludere med at han ikkje den biologiske faren. I tillegg er det nok ikkje så vanskelig å få tak i eit lite hår av barnet. Endret 2. oktober 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Det her er også interessant i denne saken: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tusenvis-av-norske-fedre-hemmeligholdes-4130994.html Det viser seg at mange barn faktisk synes dette er så svikefult at dei ikkje lenger vil ha kontakt med mor etter dei fekk vite det. Så det er vel spesielt dei som det burde bli gjort nokon forandringar for. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Det er derfor mange gjerne ønsker ein obligatorisk farskapstest ved alle fødsler for å vite om den gjeldande personen faktisk er far. Da vil det verken være flaut eller skape slike situasjonar som vi her får høre om. Ja, det er den åpenbare løsningen, og jeg ser ikke hva slags negative sider det skulle være med dette, som står i veien for at vi bare innfører det, og går så direkte løs på dette problemet som det er mulig å gjøre. Om det evt. ikke er mulig å finne ut av hvem som er far, fordi mor ikke vet, og/eller vi ikke kan finne fram til den biologiske faren for å få bekreftet at det er den de er, så vil det i det minste være mulig å finne ut av at det er det som er situasjonen, fra starten av. Det er bedre å vite hva vi ikke vet, enn å tro noe som er feil. Spesielt for det som har en så stor rolle i livene våre. Det er nok mange som ikke bryr seg om de biologiske forholdene, og det er det helt greit for dem å ikke bry seg om, men de vil ikke lide negativt av at andre får informasjon som er til nytte for dem. Endret 3. oktober 2013 av KarlRoger Lenke til kommentar
Djn Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Sånn sekundært: Hvis barnet vokser opp i et ellers stabilt forhold hvor den praktiske faren ikke er den biologiske ... er det egentlig et kjempeproblem? På hvilken måte gjør ting bedre for noen om man tvinger frem opplysningen om det var en annen mann som stod for selve befruktningen? Det ser for meg ut som en av de sakene hvor det egentlig er bedre for alle å leve i lykkelig uvitenhet... Endret 3. oktober 2013 av Djn 2 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Sånn sekundært: Hvis barnet vokser opp i et ellers stabilt forhold hvor den praktiske faren ikke er den biologiske ... er det egentlig et kjempeproblem? På hvilken måte gjør ting bedre for noen om man tvinger frem opplysningen om det var en annen mann som stod for selve befruktningen? Det ser for meg ut som en av de sakene hvor det egentlig er bedre for alle å leve i lykkelig uvitenhet... Hvis det ikke er et problem, så vil det ikke skade å være klar over det fra starten av. 2 Lenke til kommentar
Djn Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Hvis det ikke er et problem, så vil det ikke skade å være klar over det fra starten av. Det ene følger dessverre ikke av det andre - informasjon om en ting kan være mer skadelig en tingen selv. Ta, vel, uekte barn, og (temmelig på spissen) to alternativer: a) Far og barn går resten av livet noenlunde fornøyde med familien, mens mor føler seg mer eller mindre skyldig. b) Far og barn bryter kontakt med mor, med de negative effektene det har på barnets oppvekst. Mor føler seg antageligvis skyldig. Jeg sliter med å se at b) alltid er bedre enn a). På den annen side er det antageligvis best å få det på bordet tidligst mulig om det først skal frem, så tjah. Endret 3. oktober 2013 av Djn Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Det ene følger dessverre ikke av det andre - informasjon om en ting kan være mer skadelig en tingen selv. Ta, vel, uekte barn, og (temmelig på spissen) to alternativer: a) Far og barn går resten av livet noenlunde fornøyde med familien, mens mor føler seg mer eller mindre skyldig. b) Far og barn bryter kontakt med mor, med de negative effektene det har på barnets oppvekst. Mor føler seg antageligvis skyldig. Jeg sliter med å se at b) alltid er bedre enn a). Hvis denne typen informasjon er noe som kan ha slike konsekvenser, så er det informasjon som er viktig for dem. Jeg ser ikke hva det er å tjene på at de baserer seg på feilaktig informasjon. Hvorfor skal vi lure folk til å være foreldre? De som er i stand til å være gode foreldre, de som ønsker å være foreldre, de vil være det, de vil sette sine ressurser til verks der de ønsker det, og jo bedre informasjon de har, jo mer kan de gjøre det i henhold til sine ønsker. Og dette er informasjon som kan komme opp senere, uansett hva vi gjør til å begynne med. Vi kan hindre at noen baserer viktige deler av livet sitt på en løgn, at de bruker mange år på å bygge opp noe som vil falle så mye hardere jo mer det bygges opp, ved å gi dem den informasjonen straks det er mulig å anskaffe. Dette handler selvsagt ikke bare om foreldre. Barn har retten til å vite hvem de er, og sin historie. Vi trenger ikke lage noe sirkus ut av det, vi kan i de fleste tilfeller nokså enkelt, sørge for at vi har den informasjonen de har retten på. Og om foreldrene er fullt ut informert, så er det for barnet en potensiell feilkilde eliminert. Endret 3. oktober 2013 av KarlRoger 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Det greieste her må vel være at man krever DNA-testing enten for alle (finnes sikkert noen hensiktsmessige unntak) fødte, eller i det minste i de tilfellene hvor far og mor går fra hverandre. Ingen test, intet bidrag. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Det greieste her må vel være at man krever DNA-testing enten for alle (finnes sikkert noen hensiktsmessige unntak) fødte, eller i det minste i de tilfellene hvor far og mor går fra hverandre. Ingen test, intet bidrag. Å begrense det til de som går fra hverandre ville vært litt mer logisk - jeg ser ikke noen vits i å påtvinge par informasjon hvis de to hovedmulighetene er "ingenting endrer seg" og "ting blir verre". Hvis de ikke lengre er sammen uansett, blir ting fort anderledes. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Sånn sekundært: Hvis barnet vokser opp i et ellers stabilt forhold hvor den praktiske faren ikke er den biologiske ... er det egentlig et kjempeproblem? På hvilken måte gjør ting bedre for noen om man tvinger frem opplysningen om det var en annen mann som stod for selve befruktningen? Det ser for meg ut som en av de sakene hvor det egentlig er bedre for alle å leve i lykkelig uvitenhet... Fordi det er eit svik mot både far og barn. Like galt er det at slik oppførsel bli vidareført fra den lause mannen og den lause kvinna, slik at vi får dette surret enda lenger inn i framtida. Det beste ville vert om slik oppførsel var slått hardt ned på slik at slik oppførsel ville bli straffa og dermed at slike gener ville blitt gradvis vaska vekk fra befolkninga. Det er også viktig at ein mann ikkje skal måtte ta vare på denne stakkarslige mannen sine barn om han ikkje ønsker det, det er nesten som ein gjøk som legger egga sine i andre fuglers reier. Ein mann burde ha rett til å sleppe slikt om han ikkje ønsker, og om han vil er det berre bra. Barna vil også leve bedre med å ha ein far som er deira virkelige biologiske, for da lever dei i sannhet og ikkje løgn, i tillegg vil mora være ei virkelig mor, for dei det her er prat om er ikkje virkelige mødre. Barna har også ein sterk trang til å vite sitt faktiske opphav, ingen lever godt i løgn. Endret 3. oktober 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå