Gå til innhold

[Løst] Fiber fra Lynet Internett


Anbefalte innlegg

3007250971.png

Irriterende? Nja. Den går ikke over 94, den nekter plent. Dette er tidenes luksusproblem, jeg vet. Veldig stabilt og bra nett, får samme resultat hver gang jeg tar testen. Cirka 94 opp og ned fra Telenor-serveren på Speedtest.

Er koblet med kabel via en ny Asus router. Hadde 94 som maks rett i veggen også.

Er dette vanlig for dere andre som også har 100/100 eller?

Dette er ikke klaging, men mer en kuriositet for å høre om dette er vanlig hos andre eller ei.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krokanrull, hvor bor du?

 

Har lynet selv, nettopp installert her jeg bor. Testet med kabel rett ut fra RJ45-pluggen, da hadde jeg 103 ned og 102 opp, så jeg er veldig fornøyd!

Nydalen. Hva med deg?

 

Har kun testet med kabel rett fra veggen i en MacBook Pro, da hadde jeg cirka det samme. Har ikke prøvd kabel fra veggen rett i stajsonære. Alt mellom 90-100 er akseptabelt når man har 100/100 I guess. :p

Lenke til kommentar

Nydalen. Hva med deg?

 

Har kun testet med kabel rett fra veggen i en MacBook Pro, da hadde jeg cirka det samme. Har ikke prøvd kabel fra veggen rett i stajsonære. Alt mellom 90-100 er akseptabelt når man har 100/100 I guess. :p

 

Årsaken til at man ikke får 100/100 i speedtestene er overhead i ethernet og tcp/ip protokollene. Det er 100/100 i switchen.

Lenke til kommentar

Vil dette da si at linjen aldri kan kunne makse seg fullstendig?

 

Jo og nei :)

 

Det brukes 100% av kapasiteten på porten men noe av trafikken er altså overhead som ikke kommer deg til nytte.

 

Skal man levere 100/100 *netto* må man bruke en switchport som står til 1000/1000 (gigabit) og man benytter heller teknikker som "rate limiting" eller "shaping" for å begrense hastigheten lenger opp i kjeden.

 

Ved 100/100-abo levert via en 100/100-port trenger man ikke benytte hverken limiting eller shaping, da portens hastighet gir begrensningen. Enkelt, rent, rimelig og få feilkilder.

 

100/100-porter er også rimeligere, de er mindre følsomme for hvilken kabelkvalitet som benyttes, og behøver færre trådpar (2 kontra 4) enn gigabit ethernet. Man kan ha 2 stk. 100/100 uttak på én kat. 5-kabel, og tyne levetiden på et eldre kabelsystem litt lengre.

 

Er det viktig for dere å få 100% av hastigheten i abonnementet, er en mulighet å øke til 250/250, da Lynet må over på gigabit-grensesnitt. Kjenner ikke utstyret deres og vet ikke fordelingen 100 kontra gigabit-porter, men antar de ikke kjører gigabit hvis de ikke må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo og nei :)

 

Det brukes 100% av kapasiteten på porten men noe av trafikken er altså overhead som ikke kommer deg til nytte.

 

Skal man levere 100/100 *netto* må man bruke en switchport som står til 1000/1000 (gigabit) og man benytter heller teknikker som "rate limiting" eller "shaping" for å begrense hastigheten lenger opp i kjeden.

 

Ved 100/100-abo levert via en 100/100-port trenger man ikke benytte hverken limiting eller shaping, da portens hastighet gir begrensningen. Enkelt, rent, rimelig og få feilkilder.

 

100/100-porter er også rimeligere, de er mindre følsomme for hvilken kabelkvalitet som benyttes, og behøver færre trådpar (2 kontra 4) enn gigabit ethernet. Man kan ha 2 stk. 100/100 uttak på én kat. 5-kabel, og tyne levetiden på et eldre kabelsystem litt lengre.

 

Er det viktig for dere å få 100% av hastigheten i abonnementet, er en mulighet å øke til 250/250, da Lynet må over på gigabit-grensesnitt. Kjenner ikke utstyret deres og vet ikke fordelingen 100 kontra gigabit-porter, men antar de ikke kjører gigabit hvis de ikke må.

 

899 i måneden for internett er uaktuelt. :p

 

Men takk for godt svar! Får det jeg betaler for og bra er det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...