Nutzg0 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 I PCen min har jeg 3 harddisker. En disk til Windows og kjørende programmer, de to andre til foto, filmer, spill etc.Det som har skjedd, er at den ene disken har "grået ut" på en måte. Dette skjedde plutselig. Får ikke se hvor mye kapasitet den har, ikke hvor mye som er på den, og hvis jeg prøver å klikke meg inn på den, så låser hele Explorer seg, og jeg får en advarsel der jeg får valgene om å lukke exlporer, restarte explorer eller vente. Jeg får heller ikke tilgang til Diskverktøy. Den bare surrer, kommer ingen vei.Hjelp!Jeg har x antall bilder/fotografier på den disken som jeg ikke vil miste! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Hvis du har bilder og andre filer du ikke vil miste, så bruker du en backup-tjeneste a la Carbonite som går i bakgrunnen og sørger for at alt blir lagret automatisk uten at du trenger å tenke på det. Det koster vel $60 i året eller noe sånt. Vel verdt det. Men det må gjøres FØR disken kræsjer ... Etter at problemene har meldt seg kan man forsøke å bruke verktøy som f.eks. SpinRite ( www.grc.com ) til den nette sum av $89. (Pengene tilbake dersom du ikke er fornøyd. De fleste er fornøyd.) SpinRite er av den typen program som må ha full kontroll over PC'en, så du må boote (starte opp) PC'en fra en floppy eller CD (eller USB-pinne, men det er litt kronglete å lage). Deretter må du velge hvilken disk SpinRite skal "jobbe på", for så å starte selve "reparasjonsjobben". Dette kan ta mange timer, avhengig av hvor mange "bad sectors" SpinRite finner på disken. For enkelhets skyld kan det være greit å koble fra de diskene som er i orden, slik at SpinRite bare finner den ene disken (som har problemer). Ta et bilde av tilkoblingene, så vet du hvordan du skal sette ting sammen igjen etterpå. Merk: SpinRite kan kun fungere dersom den er i stand til å snakke med disken, dvs. elektronikken på disken må fungere. Hvis den er død, så er det verre .. (Hvis du kan låne elektronikkortet fra en identisk disk, så er det alltids et håp.) Det er en ny versjon av SpinRite på gang (v6.1 ?), og denne vil både være raskere og enklere å bruke, men det er usikkert når den slippes på markedet. (Alle som har kjøpt/kjøper v6.0 vil få "v6.1" gratis.) Inntil du er klar til å starte SpinRite-jobben vil jeg nesten anbefale deg å koble fra den disken som ikke lenger responderer. Den har neppe noe godt av at Windows støtt og stadig prøver å finne ut om den er klar. Det gjør vel PC'en din treg også. 1 Lenke til kommentar
Nutzg0 Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Tusen takk! Det var noe ala det samme jeg kom frem til. Da jeg koblet ut denne feil-disken, så gikk PCen mye fortere. Jeg skal prøve SpinRite, ikke akkurat nå, men jeg skal prøve det. Tusen takk for hjelpen, og takk for tipsene! Endret 2. oktober 2013 av Hårek Fjernet unødig sitering av forrige innlegg Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 De finnes ikke en eneste unnskylding i verden for ikke å ta backup av viktige data. Netter florerer med gratis lagringstjenester og ubegrensede lagringsmuligheter til en slikk og ingenting. Må alle oppleve et datahavari før vettet detter på plass? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå