Gå til innhold

Heltidskontrakt - rettigheter når timeantallet er for lavt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk meg for en drøy måneds tid siden en ny stilling i firmaet jeg er ansatt i, i en annen avdeling. Tidligere har jeg hatt heltidskontrakt og jobbet treukersturnus.

Nå har jeg fortsatt heltidskontrakt, men pga et ganske omfattende over fire uker (to av dem denne måneden) ser det ut som timeantallet mitt kommer under det man "skal" ha under heltidskontrakt.

Det ser ikke ut som vi kommer igang med normal jobbing før i starten av November.

Spørsmålet mitt er da som følger: Plikter jeg å stille opp denne måneden ved forespørsler om "ekstra" arbeid for å nå et timeantall som tilsvarer 100%?

Helt konkret kan jeg fortelle at jeg har vært på kurs mandag, tirsdag og onsdag denne uken, og det var satt opp fri på arbeidsplanen torsdag og fredag (pluss helg). Hvis jeg sier nei, vil da arbeidsgiver kunne trekke meg i lønn? I motsatt tilfelle; vil jeg få overtidsbetaling så lenge jeg ligger under timeantallet som tilsvarer en 100% stilling?

Det er høstferie, og jeg hadde sett frem til å tilbringe noen fine dager med familien, men vi har ikke råd til at jeg skal bli trukket i lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...