Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Vi har i mange år hatt troen på potensialet i Barentshavet og er derfor ekstremt fornøyde med at vi har gjort et betydelig oljefunn på Gohta, sier Ashley Heppenstall, administrerende direktør i Lundin, ifølge Aftenbladet.no. Funnet er gjort på Gohtaprospektet rundt 35 kilometer nordvest for Snøhvitfeltet i Barentshavet. Det svenske oljeselskapet Lundin melder at de har funnet olje i Gohta-prospektet i Barentshavet, 35 kilometer nordvest for Snøhvit-feltet. Lundin er operatør med en 40 prosents andel. Partnerne er Det norske oljeselskap med 40 prosent og Noreco med en 20 prosents andel. Kilde: http://www.aftenposten.no/okonomi/Stort-oljefunn-i-Barentshavet-7327226.html#.Ukv8DdJHDTC Se også: http://www.aftenbladet.no/energi/Stort-oljefunn-i-Barentshavet-3264650.html#.Ukv7bdJHDTB http://www.aftenposten.no/okonomi/Statoil-finner-mest-olje-i-verden-7322443.html#.Ukv7w9JHDTA http://www.aftenposten.no/okonomi/Statoil-hapet-pa-olje_-men-fant-gass-7318380.html#.Ukv73dJHDTA Endret 2. oktober 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Snart kommer russiske maffian og vil ha sin andel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Av hva? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Det må du forklare nærmere. Du mener ikke petrorubel? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Snart kommer russiske maffian og vil ha sin andel? Mulig, men Lundin er også et kjeltringfirma. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Det må du forklare nærmere. Du mener ikke petrorubel? Eller enkelt si at å drive business med Russland = russisk rulett (hvis det er på russisk sokkel de holder vel og merke) Det er fortsatt like mye (stats) mafia der borte som det var for ti år siden. Hvordan gikk det med milliardene til Telenor? De greide muligens å redde stumpene etter mye om & men En nabo kom forresten vettaskremt hjem fra ei uke i St. Petersburg nylig. Reisevant fyr, men dette var noe av det skumleste han hadde vært med på. Endret 2. oktober 2013 av Mr.M 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Mulig, men Lundin er også et kjeltringfirma. det var litt av et rulleblad 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Kanskje det vi kan forvente når vi selv trapper ned. Svenskene har jo også en mye større tradisjonell industri enn Norge. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Det er ikke "Norge" som trapper ned og "Sverige" som trapper opp, det er et svensk selskap som har funnet noe på norsk sokkel på samme måte som andre selskap som har funnet noe på norsk sokkel. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Det er ikke "Norge" som trapper ned og "Sverige" som trapper opp, det er et svensk selskap som har funnet noe på norsk sokkel på samme måte som andre selskap som har funnet noe på norsk sokkel. Jeg vet det, men det er nytt for meg at svenskene også har begynt med oljeleting. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Vel, Svenska Petroleum har i følge Wikipedia (som igjen har det fra Oljedirektoratet) operert på norsk sokkel siden 1978.. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Det er ikke det at jeg har så lang lunte, men den brenner så inmari sent. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Det er jo morsomt at man faktisk finner olje i barentshavet. Det har rådd en viss pessimisme rundt reellt ressursgrunnlag. Lundin har vært flinke til å ansette geologer som har fått "pakka" i Statoil. Dette funnet er nok et bevis på at de gamle er eldst. For Norge spiller det liten rolle hvem som finner den, skatteinntektene - 78%, er uavhengig av operatørens nasjonalitet. 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Det er jo morsomt at man faktisk finner olje i barentshavet. Det har rådd en viss pessimisme rundt reellt ressursgrunnlag. Lundin har vært flinke til å ansette geologer som har fått "pakka" i Statoil. Dette funnet er nok et bevis på at de gamle er eldst. For Norge spiller det liten rolle hvem som finner den, skatteinntektene - 78%, er uavhengig av operatørens nasjonalitet. At Lundin bruker Norskehavet som en sparegris for blodpenger synes du er problemfritt? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 At Lundin bruker Norskehavet som en sparegris for blodpenger synes du er problemfritt? Nei, jeg synes ikke det er uproblematisk. Men all den tid politikken er å la internasjonale oljeselskaper drive på norsk sokkel, må vi regne med slike problemstillinger fra tid til annen. Oljebransjen er internasjonalt knyttet til tvilsomme metoder, og at de driver renhåret business i Norge betyr ikke at de ikke driver ufint i særlig u-land med svake statsinstitusjoner. Lundin er under etterforskning i Sverige, vi får se hva den prosessen bringer av resultat. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Lundin ja. De fikk også kjeft og krigsforbryterstempel på seg fordi de bygget en vei, som opprørere brukte i ettertid. Venter forsåvidt i spenning på hva slags løsning de ser for seg vest for Karmøy. Ellers er tittelen så fantastisk, så ekstremt ute av takt med realitetene. Endret 4. oktober 2013 av norskgoy Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 At Lundin bruker Norskehavet som en sparegris for blodpenger synes du er problemfritt? Personlig synes jeg det er mindre problematisk enn at Statoil gjør det.. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Lundin er under etterforskning i Sverige, vi får se hva den prosessen bringer av resultat. Det dreier seg vel om en forundersøkelse, men jeg synes den har vart for lenge. Dog vet jeg ikke hvor lenge denslags pleier å vare. Personlig synes jeg det er mindre problematisk enn at Statoil gjør det.. Statoil har vel ikke noe som kommer opp mot Lundin, eller? Endret 4. oktober 2013 av Aiven Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Statoils operasjoner i sentral-Asia og Afrika er ganske så grisete, de også.. Jeg synes ikke det er hensiktsmessig å sammenligne direkte, men Statoil plager meg mer siden Norge er en dominerende eier i Statoil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå