eiluro Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Jeg er på jakt etter ny bærbar maskin, og håpet å få litt hjelp til å gjøre et riktig kjøp her. Først litt om mitt bruk: Maskinen vil bli brukt MYE og variert. Det blir mye behandling av bilder og video, webredigering og vanlig surfing. Nedlasting av film og TV-serier, samt spill (Football Manager). I tillegg mye arbeid i Office, både mail, dokumenter (artikler), excel (planer, skjemaer osv.) og powerpoint. Min gamle maskin er nå en del år gammel og synger på siste verset. Den har for så vidt fungert greit, men den takler ikke at jeg bruker den til såpass mye forskjellig som jeg gjør og er beskrevet over. Prosessoren går opp i 100 %, og vifta går så det suser. Har sett litt på denne. Hva tror dere om det? Finnes sikkert andre alternativer også, og hører gjerne om de - og hvorfor? Hva/hvilke egenskaper bør jeg se etter ift. mitt bruk? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Asus G750 er en bærbar beregnet på folk som først og fremst skal bruke den til å spille grafisk krevende spill på. Jeg vil si at den passer dårlig for den bruken du beskriver, dvs. at skjermkort, kjøling (med den vektøkningen det innebærer) og strømforbruk/varmeutvikling, er noe du ikke trenger. FM krever ikke et slikt skjermkort med dertil hørende vekt, varme og strømforbruk. Hvis jeg hadde hatt ditt bruksområde, og skulle kjøpe en maskin i en tilsvarende prisklasse som det du antyder her, så ville jeg sørget for at mer av totalprisen for maskinen går til generellt høyere bygge-/materialkvalitet og kvalitetsfølelse, kanskje bedre skjerm osv, framfor at en stor del av prisen går med til en dyr, tung og effektkrevende grafikkdel som jeg ikke trenger. Endret 2. oktober 2013 av thomit Lenke til kommentar
eiluro Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 Takk for svar! Har du eksempler på maskiner innenfor segmentet du beskriver? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Tja, sånn på stående fot kan jeg kanskje anbefale deg å se på maskiner som Asus N550 eller Lenovo IdeaPad Y510p, eller HP ZBook, eller Multicom Xishan W650. Mer passende grafikkløsning for ditt bruk, men med kraftig og moderne prosessor, stor lagringsplass osv. Endret 2. oktober 2013 av thomit Lenke til kommentar
eiluro Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 Takk igjen. Vet du noe om Dell-maskiner? Lenke til kommentar
eiluro Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 F.eks. Dell Inspiron 17-7737? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Hvilken størrelse vil du ha? Og hva er egentlig budsjettet? Lenke til kommentar
eiluro Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 Størrelse er egentlig ikke så veldig viktig. Det viktigste er en rask maskin som tåler at jeg kjører den litt hardt. Av det jeg beskrev i åpningsinnlegget vil jo flere oppgaver ofte kjøres samtidig. Er åpen for det meste på pris, men helst ikke noe særlig over 15 000. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Du trenger en i7-prosessor av nyeste generasjon, mener jeg. Sammen med et passende skjermkort i mellomklassen slik at den relativt moderat krevende 3d-grafikken i FM flyter uanstrengt, også i framtidige versjoner. Her er en liste over det jeg mener bør være passende maskiner. Av disse vil jeg holde fram Asus N550/N750, HP Envy 15 eller 17, Lenovo ideaPad og Multicom Xishan som de beste kjøpene pris/ytelse/kvalitet. Dell har dessverre vært trege til å oppdatere maskinene sine med nyeste generasjon hardware, og jeg finner ingen passende Dell'er å anbefale for øyeblikket. Og en ting til: Du vil garantert foretrekke å ha en "harddisk" av SSD-typen. Mye kjappere oppgavebehandling en den tradisjonelle snurredisken, særlig når det er mye som foregår samtidig. Noen maskiner kommer ferdig installert med SSD, andre ikke - men i så fall er det veldig kurant å kjøpe en og sette inn selv. Man får gode (kvalitet) og relativt store (lagringsplass) SSD'er til mellom 1 og 2 tusen. Endret 2. oktober 2013 av thomit Lenke til kommentar
Hitabat Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg har akkurat mottatt min w650sr fra multicom. Den kommer helt uten os. noe jeg faktisk anser som en fordel ettersom du slipper å avinstallere en masse programmer. Jeg vurderte flere andre maskiner (bla ASUS N550JV som egj valgte bort pga config - trådløs kort mangel på SSD. Et annet punkt som var avgjørende for meg var Multicoms holdning til garanti - der hvor du har byttet ut enheter maskinen ble levert som ny. De har ingen slike begrensninger. Jeg har så langt ikke funnet noen direkte negative ting med maskinen, men som sagt jeg fikke den i går og har ikke rukket å teste den skikkelig ennå. Lenke til kommentar
eiluro Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Takk for gode tips! Må si jeg blir litt fristet av denne Multicom. Er de kun å få kjøpt på nett? Eller finner man dem i butikk også? Hva er i tilfelle rimeligst? Det at den leveres uten operativsystem, hva vil egentlig det si rent praktisk og økonomisk? Lenke til kommentar
Hitabat Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Takk for gode tips! Må si jeg blir litt fristet av denne Multicom. Er de kun å få kjøpt på nett? Eller finner man dem i butikk også? Hva er i tilfelle rimeligst? Det at den leveres uten operativsystem, hva vil egentlig det si rent praktisk og økonomisk? Det er denne jeg har kjøpt og du får kun kjøpt disse hos multicom i Norge. Jeg byttet ut 1TB disken med en som er kjappere, men den duger den som står i også. Det er jo ingen forskjell på å kjøpe på nett og i butikk. Mang av butikkene har kuttet ut egne verksteder og må derfor sende inn PC'n hvis det skulle bli hardware problemer med de. Min erfaring er at mange nettbutikker har minst like gode ordninger med tanke på support og reklamasjoner. Når det gjelder pris er nettet i de fleste tilfellene rimligst. Uten os betyr at du selv velger OS selv - rimeligste win8 koster fra kr 725 på nett. Du kan jo høre med multicom hva pakkeprisen for maskinen og operativsystemet blir. Rent praktisk betyr det at du må installere os selv, men det mener jeg er en fordel. Du slipper alt det "dallet" som er med de ferdig inst. maskinene. Du må jo uansett installere alt det andre og overføre dine gamle filer - det er jo det som tar tid ikke det å installere oset - det bruker du jo ikke 1 t på engang. Lenke til kommentar
eiluro Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Du skriver du har byttet ut 1TB disken. Er det en vanskelig "operasjon"? Hva byttet du den med? Lenke til kommentar
Hitabat Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Du skriver du har byttet ut 1TB disken. Er det en vanskelig "operasjon"? Hva byttet du den med? Jeg byttet den med en raskere 7200 rpm disk og det er en operasjon som tar max 5 min. Du - tar ut disken - løsner 2 skruer i dekslet - flytter det over på den nye (2 skruer) - så smetter du den på plass - stter på plass dekslet. Dette er godt forklart i manualen. Lenke til kommentar
eiluro Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Beklager mye mas, men hvor kjøpte du den? Tror du det vil holde med den som står i maskinen for mitt bruk? Lenke til kommentar
Hitabat Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Beklager mye mas, men hvor kjøpte du den? Tror du det vil holde med den som står i maskinen for mitt bruk? Jeg kjøpte alt hos multicom - disken var samme str som den som stod i men den er en del raskere ca 30% - den som står i klarer seg utmerket. Når det gjelder str. vet du best selv hvor mye plass du trenger. Jeg bruker SSD til os- programmer og dokumenter, mens jeg har flyttet bilder, videoer etc til HDD. Driver du å redigere 1 video bør du f.eks ha den på SSD - det er det mye å tjene på. Tror ikke du vil angre om du velger denne maskinen.Selv har jeg hatt både Dell, IBM(lenevo), ASUS, og HP - min vurdering er at her får du mye ytelse for pengene. Hvis du er ekstremt mye på farten og trenger en maskin som er virkelig solid - eller er ekstremt opptatt av design så ville jeg nok ikke valgt denne, men ellers så har jeg ikke klart å finne noen åpenbare mangler sålangt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå