Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lave stikkontakter med skrue i midten

Anbefalte innlegg

Vi har noen gaaaamle stikkontakter i huset vårt som rett og slett har begynt å bli gule (antar at de er fra 80-tallet eller noe sånt), og ønsker å bytte dem ut.

De er veldig lave, uten jord, og har skrue som fester dem i midten (midt mellom "kontakt-dumpene").

Nå leter jeg land og strand rundt etter nye, men finner ikke liknende. Det nærmeste jeg har kommet er disse:

http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-dobbel-innfelt-uten-jord-med-barnevern/1501403/Product.html

Men som dere ser, her er det to skruer inne i selve kontaktdumpene som holder boksen på plass...

Er det noen som vet hvor man kan få tak i slike jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan vi vite hva du har? Hva med et bilde...?

Kan høres ut som du har gamle Elko, men de har vel endret deign...

Ja, det er Elko... Og som du sier har de nok endret design de siste 30 årene... :(

Må kanskje bytte ut hele strømboksen bak panelet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Må kanskje bytte ut hele strømboksen bak panelet?

Det må du nok. Og det har du ikke lov til å gjøre selv.

Dersom alle kontaktene i et rom skal byttes ut, bør du også vurdere å få lagt inn med jord.

Lenke til kommentar

Det må du nok. Og det har du ikke lov til å gjøre selv.

Dersom alle kontaktene i et rom skal byttes ut, bør du også vurdere å få lagt inn med jord.

Ja, vil gjerne ha med jording, men blir ikke det fryktelig dyrt?

Må ikke hele el-anlegget da skiftes ut? :(

Lenke til kommentar

Ja, vil gjerne ha med jording, men blir ikke det fryktelig dyrt?

Må ikke hele el-anlegget da skiftes ut? :(

Jeg har skiftet ut mange slike gamle Elko kontakter med de nyere med jord. Da måtte vi ofte trekke om jording og slik. Om du har flere strømuttak som du skal skifte på som går i "serie" og i rør så lønner det seg å trekke om jording til kontaktene. Det kan jo bli litt dyrt men det er jo verdt det. Om du har et skjult strømanlegg med nyere kabler og ikke gamle dårlige kabler og rør, så trenger det ikke bli så forferdelig dyrt. Men elektrikerne tar jo betalt da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...