Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke media sterkere bilder når det gjelder sult i u-land?

Anbefalte innlegg

Det er mye korrupsjon og dårlig lederskap i mange av disse landene ja. Det rettferdiggjør ikke at oljeselskapene ikke rydder opp etter seg, ødelegger miljøet, tvangsflytter lokalbefolkningen osv.

Det er alltid myndighetene som har ansvar for hva som foregår i et land. Hvis de tillater kommersielle interesser å ture frem for å tjene penger, da gjør de det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid myndighetene som har ansvar for hva som foregår i et land. Hvis de tillater kommersielle interesser å ture frem for å tjene penger, da gjør de det.

Det kommer da litt ann på hva man synes er greit og ikke. Jeg mener ikke det er greit å tjene penger på olje når det går så til de grader utover lokalbefolkningen. Jeg mener også det er feigt å sette seg ned å si at "vi får lov av regjeringen, så da er det greit".

Lenke til kommentar

Så di som gir mange av dem arbeidsplasser der dem faktisk tjener gode penger og gir statskassen deres inntekt er den store stygge ulven, nei la oss heller putte penger på den tomme kroneautomaten, forslaget ditt er klart bedre.

Du vet veldig godt at ikke er slik at oljeselskapene bare gir masse jobber og statskassen inntekt, det har jeg dokumentert flere ganger, men er du tom for argumenter siden du kommer med slike hersketeknikker? Da er det bedre å la være å svare, i stedet for å bli så usaklig.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Du vet veldig godt at ikke er slik at oljeselskapene bare gir masse jobber og statskassen inntekt, det har jeg dokumentert flere ganger, men er du tom for argumenter siden du kommer med slike hersketeknikker? Da er det bedre å la være å svare, i stedet for å bli spydig

Det gir dem helt klart mer inntekter enn øvrig næring. Det ville også ha gitt dem flere arbeidsplasser hadde det visst seg at dem var i stand til å ta vare på dem, men dem utgjør en for høy sikkerhetsrisiko, dette har jeg vist ved flere eksempler. Ergo har dem hatt en mulighet dem har missbrukt. Oljeselskapene kan ikke riskiere kompetente mennesker sine liv blant barbarer.

Det er enten litt eller ingenting, som har blitt nevnt tidligere i tråden, mange land har hatt positiv utvikling di siste 10 årene, det finnes grunn til å tro at dette har med at det faktisk blir en form for næringsdrift i steden for alle får klare seg selv.

Du svarer aldri på mine innlegg og legger stadig bare mer ord i min munn, ergo er det å føre en diskusjon der jeg tilføyer mye nytt unødvendig, siden du egentlig bare vrir alt over til en konspirasjon i den evige syklusen med 'skylde på andre'

Lenke til kommentar

Det gir dem helt klart mer inntekter enn øvrig næring. Det ville også ha gitt dem flere arbeidsplasser hadde det visst seg at dem var i stand til å ta vare på dem, men dem utgjør en for høy sikkerhetsrisiko, dette har jeg vist ved flere eksempler. Ergo har dem hatt en mulighet dem har missbrukt. Oljeselskapene kan ikke riskiere kompetente mennesker sine liv blant barbarer.

Det er enten litt eller ingenting, som har blitt nevnt tidligere i tråden, mange land har hatt positiv utvikling di siste 10 årene, det finnes grunn til å tro at dette har med at det faktisk blir en form for næringsdrift i steden for alle får klare seg selv.

Du svarer aldri på mine innlegg og legger stadig bare mer ord i min munn, ergo er det å føre en diskusjon der jeg tilføyer mye nytt unødvendig, siden du egentlig bare vrir alt over til en konspirasjon i den evige syklusen med 'skylde på andre'

Hvem er "dem" du refererer til hele tida? Mener du at fordi noen har oppført seg helt galt på jobb og gått til angrep på sine medarbeidere, at dette da gjelder ett helt kontinent? Mener du at det at noen har gått amok på arbeidsplassen rettferdiggjør at oljeselskapene forurenser så mye at store områder blir så ødelagte at lokalbefolkningen ikke kan leve der mer?

Hva betyr denne setningen din: det finnes grunn til å tro at dette har med at det faktisk blir en form for næringsdrift i steden for alle får klare seg selv.

Kan du si hva jeg ikke har svart på? Hvilke ord jeg har lagt i din munn? Hvilken konspirasjon mener du jeg vrir alt over til?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Jeg har påpekt det løpende igjennom diskusjonen, det der kan du bla tilbake og se selv.

Nei, det har du ikke. Når du påstår noe om meg, så får du dokumentere det du mener, eller så går jeg utifra at det er bare vås og løgn.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Det som du til nå har dokumentert er at det er mye korrupsjon, du har også dokumentert at ett norsk selskap er dømt i Norge for korrupsjon i Tanzania. Jeg har aldri nektet for at det er mye korrupsjon. Så har du dokumentert ett tilfellet hvor lokale angrep andre med økser. Det har jeg også sagt er ganske sykt, men ekstremt tynt når du bruker det ene eksempelet igjen og igjen når du snakker om et kontinent. Så har du dokumentert hva som skjedde i Algerie, dette var en terroraksjon, så hvordan du egentlig mener at lokalbefolkningen hadde ansvar for dette forstår jeg ikke. Det er også nevnt feks. pirater osv i din dokumentasjon, men dette er noe jeg ikke ser på som relevant for det er først og fremst aktuelt utenfor kysten av Somalia.

Lenke til kommentar

Det som du til nå har dokumentert er at det er mye korrupsjon, du har også dokumentert at ett norsk selskap er dømt i Norge for korrupsjon i Tanzania. Jeg har aldri nektet for at det er mye korrupsjon. Så har du dokumentert ett tilfellet hvor lokale angrep andre med økser. Det har jeg også sagt er ganske sykt, men ekstremt tynt når du bruker det ene eksempelet igjen og igjen når du snakker om et kontinent. Så har du dokumentert hva som skjedde i Algerie, dette var en terroraksjon, så hvordan du egentlig mener at lokalbefolkningen hadde ansvar for dette forstår jeg ikke. Det er også nevnt feks. pirater osv i din dokumentasjon, men dette er noe jeg ikke ser på som relevant for det er først og fremst aktuelt utenfor kysten av Somalia.

For å ha tatt en liten topp av ett isfjell føler jeg at mann skaper ett bilde av en tilstand som faktisk ikke er akseptabel.

Lenke til kommentar

For å ha tatt en liten topp av ett isfjell føler jeg at mann skaper ett bilde av en tilstand som faktisk ikke er akseptabel.

Der er jeg veldig uenig. Fordi du kan ikke bruke det som skjedde i Algerie og truslene om flere terrorangrep som ett argument for at lokalbefolkningen ødelegger for seg selv. Du har bare kommet med ett eksempel på det.

Det er ikke toppen av ett isfjell, det er bare noen eksempler, og det betyr ikke at du kan generalisere og dømme ett helt kontinent på bakgrunn av dette.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Der er jeg veldig uenig. Fordi du kan ikke bruke det som skjedde i Algerie og truslene om flere terrorangrep som ett argument for at lokalbefolkningen ødelegger for seg selv. Du har bare kommet med ett eksempel på det.

Det er ikke toppen av ett isfjell, det er bare noen eksempler, og det betyr ikke at du kan generalisere og dømme ett helt kontinent på bakgrunn av dette.

Hva med kidnappingene i Nigeria i 2006?

http://www.dn.no/forsiden/energi/article844454.ece

Der nevnes også at dette forekommer.

Lenke til kommentar

Hva med kidnappingene i Nigeria i 2006?

http://www.dn.no/forsiden/energi/article844454.ece

Der nevnes også at dette forekommer.

Ja, det forekommer i Nigeria ja. Men hva er det egentlig du prøver å bevise? Du trenger mer for å bevise at det du tidligere har sagt er toppen av ett isfjell. Eller prøver du å bevise dette med at lokalbefolkningen "dem" har fått en sjanse å så har ødelagt den? For det står ingenting her om at disse var lokale, ingenting om at de var ansatte, så det var de trolig ikke, men bare at kidnapperne sier at de kjemper for lokalbefolkninga.

Det skjer kriminalitet der som her. Det rettferdiggjør forsatt ikke at oljeselskapene ødelegger livsgrunnlaget til lokalbefolkningen mange plasser.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Ja, det forekommer i Nigeria ja. Men hva er det egentlig du prøver å bevise? Du trenger mer for å bevise at det du tidligere har sagt er toppen av ett isfjell. Eller prøver du å bevise dette med at lokalbefolkningen "dem" har fått en sjanse å så har ødelagt den? For det står ingenting her om at disse var lokale, ingenting om at de var ansatte, så det var de trolig ikke, men bare at kidnapperne sier at de kjemper for lokalbefolkninga.

Det skjer kriminalitet der som her. Det rettferdiggjør forsatt ikke at oljeselskapene ødelegger livsgrunnlaget til lokalbefolkningen mange plasser.

Du nevnte at jeg hadde ett enkelt tilfelle, jeg viser til at det er flere tilfeller som har gjort at vi er nødt til å holde lokalbefolkningen unna fordi det medfører risiko. Dem var med industrien gitt en mulighet til å skaffe seg det samme livsgrunnlaget vi har i Norge, kortsiktig tenking og rein idioti har gjort at dette ikke er gjennomførbart.

Lenke til kommentar

Du nevnte at jeg hadde ett enkelt tilfelle, jeg viser til at det er flere tilfeller som har gjort at vi er nødt til å holde lokalbefolkningen unna fordi det medfører risiko. Dem var med industrien gitt en mulighet til å skaffe seg det samme livsgrunnlaget vi har i Norge, kortsiktig tenking og rein idioti har gjort at dette ikke er gjennomførbart.

Du har ikke bevist noe av det du sier, det siste eksempelet ditt viser ikke det er lokalbefolkningen, bare at de påstår at de gjør det for lokalbefolkningen! Jeg ser heller ikke hvordan dette kan på noen måte rettferdiggjøre oljeselskapene sine handlinger, forurensninger osv. Med mindre du mener at det er greit, fordi vi kan? Uten å tenke moralsk eller etisk, bare at kan man ta, så er det greit å ta.

Bevis at oljeindustrien har gitt lokalbefolkningen noen plasser en mulighet til å få det samme livsgrunnlaget som vi har i Norge! Det holder ikke å si at noen av dem har fått jobb. Det oljeselskapene har gjort noen plasser er derimot å forurense så til de grader at lokalbefolkningen ikke kan leve ett verdig liv i de områdene. Mener du at dette er greit? Er det greit fordi du kommer med ett eneste eksempel på at noen lokale på en oljerigg angrep sine kolleger?

Kan du forklare meg hvilken konspirasjon du påstår at jeg vrir alt inn til?

Lenke til kommentar

Du har ikke bevist noe av det du sier, det siste eksempelet ditt viser ikke det er lokalbefolkningen, bare at de påstår at de gjør det for lokalbefolkningen! Jeg ser heller ikke hvordan dette kan på noen måte rettferdiggjøre oljeselskapene sine handlinger, forurensninger osv. Med mindre du mener at det er greit, fordi vi kan? Uten å tenke moralsk eller etisk, bare at kan man ta, så er det greit å ta.

Bevis at oljeindustrien har gitt lokalbefolkningen noen plasser en mulighet til å få det samme livsgrunnlaget som vi har i Norge! Det holder ikke å si at noen av dem har fått jobb. Det oljeselskapene har gjort noen plasser er derimot å forurense så til de grader at lokalbefolkningen ikke kan leve ett verdig liv i de områdene. Mener du at dette er greit? Er det greit fordi du kommer med ett eneste eksempel på at noen lokale på en oljerigg angrep sine kolleger?

Kan du forklare meg hvilken konspirasjon du påstår at jeg vrir alt inn til?

http://www.businessinsider.com/pirates-kidnap-two-us-sailors-on-oil-tanker-off-nigerian-coast-2013-10

http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_hostages_in_Nigeria

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/spesial.php?id=694&start=300

http://www.na24.no/arkiv/energi/article1529528.ece

tja, jo ja.

Lenke til kommentar

Har ikke lest tidligere svar i posten, men min mening mtp. tittelen på tråden er at media har penger i fokus og viser det folk har lyst å se. Langt flere trykker på overskriften "Se Tone Damli's nye lettkledde musikkvideo" enn "Se de grusomme bildene av utsultede, hivsmittede barn i Kenya". Folk ønsker ikke å se denne realiteten, og det forstår jeg godt. Det er ikke hyggelig.

Kenya+East+Africa+Famine+SCC-AIPub-D-lis

Lenke til kommentar

Hva er det du svarer tja. jo, ja til?

Jada, det er problemer i Nigeria, hva er det du vil fram til? Du beviser at det er problemer der, ja, kan du bevise noe som gjelder hele kontinentet og alle de lokalbefolkningene hvor man produserer olje? Uansett, dette du beviser her er pirater og terrorgrupper! Hvordan mener du at disse gruppene sine handlinger kan rettferdiggjøre at oljeselskapene forurenser og ødlegger livsgrunnlaget for mange lokalbefolkninger?

Jeg spør igjen:

Bevis at oljeindustrien har gitt lokalbefolkningen noen plasser en mulighet til å få det samme livsgrunnlaget som vi har i Norge! Dette har du påstått.

Kan du forklare meg hvilken konspirasjon du påstår at jeg vrir alt inn til? Dette har du påstått.

Eller klarer du ikke å svare på dette siden du bare overser det?

Lenke til kommentar

Hva er det du svarer tja. jo, ja til?

Jada, det er problemer i Nigeria, hva er det du vil fram til? Du beviser at det er problemer der, ja, kan du bevise noe som gjelder hele kontinentet og alle de lokalbefolkningene hvor man produserer olje? Uansett, dette du beviser her er pirater og terrorgrupper! Hvordan mener du at disse gruppene sine handlinger kan rettferdiggjøre at oljeselskapene forurenser og ødlegger livsgrunnlaget for mange lokalbefolkninger?

Jeg spør igjen:

Bevis at oljeindustrien har gitt lokalbefolkningen noen plasser en mulighet til å få det samme livsgrunnlaget som vi har i Norge! Dette har du påstått.

Kan du forklare meg hvilken konspirasjon du påstår at jeg vrir alt inn til? Dette har du påstått.

Eller klarer du ikke å svare på dette siden du bare overser det?

Vel, det ble tilbydt arbeid til dem som tilsvarer mye av arbeidet amerikanerne ga oss på -70tallet. At vi klarte å eskalere den muligheten til å danna industri vært mange milliarder er ingen selvfølge, fremgangsmåten i Afrika var mye lik, di fikk arbeid men enkelte valgte å ødelegge den, som jeg har påpekt sikkert 10 ganger med ganske mange eksempler nå.

Du har en konspirasjon om at det er vår feil at di er fattige, det er strengt tatt dem som ikke innehar det som skal til for å tjene penger, at dem har masse ugunstige økonomiske situasjoner eller ei, dei produserer generelt lite. Hadde mange av landene vært representert som privatpersoner hadde luksusfellen vært et tv program for dem

Lenke til kommentar

Vel, det ble tilbydt arbeid til dem som tilsvarer mye av arbeidet amerikanerne ga oss på -70tallet. At vi klarte å eskalere den muligheten til å danna industri vært mange milliarder er ingen selvfølge, fremgangsmåten i Afrika var mye lik, di fikk arbeid men enkelte valgte å ødelegge den, som jeg har påpekt sikkert 10 ganger med ganske mange eksempler nå.

Du har en konspirasjon om at det er vår feil at di er fattige, det er strengt tatt dem som ikke innehar det som skal til for å tjene penger, at dem har masse ugunstige økonomiske situasjoner eller ei, dei produserer generelt lite. Hadde mange av landene vært representert som privatpersoner hadde luksusfellen vært et tv program for dem

Kan du dokumentere at det er tilbudt arbeid til dem som tilsvarer mye av det arbeidet amerikanerene gav oss?

Rart hvordan du igjen og igjen unngår å svare på om det er greit at oljeselskapene ødelegger så mye av livsgrunnlaget for lokalbefolkningen mange plasser.

Har jeg påstått at det bare er "vår" feil? Det er mange, mange grunner til at Afrika ligger etter i utviklingen, noe er pga vesten, noe er geografi, noe er tilfeldigheter, noe er historie, noe er dårlig styre i landene, osv. osv.

Fra wikipedia:

En konspirasjonsteori forsøker å forklare en politisk, sosial eller historisk hendelsese bakenforliggende årsak som en hemmelig og ofte avledende sammensvergelse, iscenesatt av en hemmelig allianse mellom mektige personer (noen ganger omtalt som «en usett maktelite») og ikke som åpne aktiviteter eller som naturlige hendelser.

Er det dette du mener jeg har påstått?

Fra Norske Leksikon:

Konspirasjonsteori, forklaringsmodell som går ut på at myndighetene og/eller andre mektige grupper i hemmelighet konspirerer (sammensverger seg) for å fremme sin egen, skjulte agenda. Slike teorier tar oftest utgangspunkt i historiske hendelser, og består av utvalgte fakta og spekulasjoner som til sammen skal bevise at det står en overordnet, ondsinnet konspirasjon bak. Teoriene er gjerne innviklede og omfattende, og ettersom et av hovedpremissene er at dette er noe de ansvarlige ønsker å holde skjult, er det vanskelig å motbevise eller argumentere effektivt mot dem. Selve mangelen på konkrete beviser brukes ofte i seg selv som et argument for at “noen” prøver å holde noe skjult for offentligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...