Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke media sterkere bilder når det gjelder sult i u-land?


Anbefalte innlegg

 

Du har tydeligvis lite kunnskap om dette temaet og kan umulig ha vært i Afrika. Hvilke land er det de lever som rotter i? Hva legger du i å leve som rotter? Hvilke prognoser er det du referer til?

 

Kvifor trur du mange døyr av sult i Afrika? Av di det IKKJE er for mange folk der?

 

Jo, eg har vore i Afrika, til saman i fleire måneder i fleire ulike område, men då sjølvsagt ikkje i dei verst ramma områda.

 

Angåande prognosar, så finn eg ikkje den artikkelen eg las om saka som eg hadde i tankane, men ein kan sjå tilsvarande til dømes her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Verdens_befolkning

Altså, Afrika hadde 767 millionar innbyggjarar i 1999, og ein (i alle fall nokon) forventar at det i 2050 skal vera 1766 millionar menneske der. Sa eg dobling? Det var visst verre enn som så.

 

Kva trur du skjer når folketalet aukar såpass, og når tilgongen på reint vatn og mat ikkje vert noko større? Jo, folk døyr.

 

Når det gjeld kva eg legg i å leva som rotter, så er det—som nemnd—talet på avkom dei får som er saka.

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, det er ikke riktig å si Afrika når du skal beskrive de landene du snakker om. Da får du presisere, om ikke skaper du ett inntrykk av at det er slik over alt i Afrika. Som jeg allerede har vist deg, er Afrika på vei opp, bare de ti siste årene har det skjedd store forandringer, med færre kriger og flere stater som utvikler seg økonomisk. Å bruke ett begrep som u-land er uansett veldig vagt. Når du igjen og igjen på står at "de" gjør det og det, ja da vil jeg ha deg til å dokumentere eller presisere hvem du mener. Når du sier at lokalbefolkningen ødelegger for seg selv, så må du enten dokumentere at dette er veldig utbredt i Afrika, eller presisere hvor du mener.

 

Jeg har reist mye i Afrika de siste seks årene og jeg kjenner meg igjen i veldig lite som er beskrevet på denne tråden (med dette mener jeg ikke nødvendigvis dine uttalelser, men mange andre som har uttalt seg).

 

Det er ikke mulig å finne ett nytt livsgrunnlag når naturen er ødelagt, da er alt man levde av borte. Eneste muligheten er å dra inn til byene hvor man havner i slummen. Å igjen, det at noen går amok med ei øks representerer ikke hele kontinentet, landet, byen eller lokalbefolkningen. Det er så klart helt sykt å gjøre det, men mener du at alle kan dømmes etter dette? Det er det samme som å si at det en nordmann har gjort, viser hvordan alle nordmenn er.

 

Hva er det du mener vi gir Afrika som de ikke fortjener? Vesten forte diktatorer i Afrika med det de ville under den kalde krigen, uten å ta hensyn til landet og befolkningen. Skal vi gå lenger tilbake har vi kolonitiden og slavehandelen. Nå henter vi naturressurser ut av Afrika som vi tjener på, mye, mye mer enn det vi gir i bistand. Så hva er det "de" ikke fortjener?

Du må helt seriøst lese innleggene jeg skriver, det er ikke mulig å kjenne igjen det du siterer med det du svarer.

 

Det er flere land jeg tror er i stand til å bygge bærekraftig økonomi som vi burde satse på enn mange av landene i Afrika, jeg syns vi har betalt tilbake avkastningen i fra fortiden, vi har gitt dem mer enn nok midler til å klare å bygge ett økonomisk grunnlag, selv med mye penger sliter mange land fortsatt med å skape enn inntekt, vi kan ikke være ett trygdesystem for dem. Dem må lære seg å ta vare på seg selv og sitt eget folk, det er deres stat sitt ansvar, ikke vår.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du må helt seriøst lese innleggene jeg skriver, det er ikke mulig å kjenne igjen det du siterer med det du svarer.

 

Det er flere land jeg tror er i stand til å bygge bærekraftig økonomi som vi burde satse på enn mange av landene i Afrika, jeg syns vi har betalt tilbake avkastningen i fra fortiden, vi har gitt dem mer enn nok midler til å klare å bygge ett økonomisk grunnlag, selv med mye penger sliter mange land fortsatt med å skape enn inntekt, vi kan ikke være ett trygdesystem for dem. Dem må lære seg å ta vare på seg selv og sitt eget folk, det er deres stat sitt ansvar, ikke vår.

 

Du har påstått at jeg blandt annet synes det er greit at noen går løs på andre med ei øks, å så påstår du at det er jeg som ikke leser det du skriver? Hva er det jeg har påstått at du har ment som du ikke har skrevet?

 

Bistand var fra starten ment å hjelpe, men bistandsprosjekter slår feil, den kalde krigen gjore at bistanden til land i Afrika ble skjevt fordelt, vestlige land brydde seg lite om det kom folket til gode, så lenge landene de hjalp ikke samarbeidet med Sovjetunionen, Sovjetunionen gjore det samme. De forte diktatorer med usaklig mye penger (ett godt eksempel på dette er Mobutu i Kongo).

 

Men jeg snakker ikke bare om å gi tilbake for hva Afrika er blitt påført av vesten gjennom de siste århundrene, men at for å bygge en bærekraftig verden må også Afrika bli med. Jeg mener ikke at bistanden er det beste middelet her, se på hva Kina har gjort i Afrika de siste tiåerene og hvilke resultater de har. Men jeg mener vi må slutte å hente ut naturressurser og tjene på dette. Gi de litt hjelp til å gjøre det selv. Men også ha i tankene at Norge som det er i dag er bygd opp gjennom en mye lenger tid enn det vi nå forventer at Afrika skal klare.

 

Og igjen, Afrika er på vei opp, med en stor utvikling det siste tiåret!

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

 

Kvifor trur du mange døyr av sult i Afrika? Av di det IKKJE er for mange folk der?

 

Jo, eg har vore i Afrika, til saman i fleire måneder i fleire ulike område, men då sjølvsagt ikkje i dei verst ramma områda.

 

Angåande prognosar, så finn eg ikkje den artikkelen eg las om saka som eg hadde i tankane, men ein kan sjå tilsvarande til dømes her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Verdens_befolkning

Altså, Afrika hadde 767 millionar innbyggjarar i 1999, og ein (i alle fall nokon) forventar at det i 2050 skal vera 1766 millionar menneske der. Sa eg dobling? Det var visst verre enn som så.

 

Kva trur du skjer når folketalet aukar såpass, og når tilgongen på reint vatn og mat ikkje vert noko større? Jo, folk døyr.

 

Når det gjeld kva eg legg i å leva som rotter, så er det—som nemnd—talet på avkom dei får som er saka.

 

Rwanda er det landet i Afrika som er tettest befolket, samtidig som de har en voksende økonomi, en fungerende regjering og en forbedring i livsvilkårene for befolkningen de siste tiårene. Det er heller ikke Afrika at man har størst befolkningstetthet, men den økene befolkningen er så klart ett stort problem. Likevel synes jeg at å sammenligne mennesker med rotter både er usaklig og usmakelig.

 

http://didtheplanetbetrayus.wordpress.com/klimaendringene/

 

Sitat:

Et urettferdighets problem

Klimaendringene – et urettferdighets problem

Visste du at halvparten av verdens flyktninger, er flyktninger på grunn av klimaendringene? At 20 % av jordas befolkning bruker 85 % av ressursene? At USA slipper ut omtrent 20 tonn CO2-gass per innbygger, mens Etiopia derimot slipper ut 0,04 tonn? Det er ikke rettferdig at uskyldige mennesker skal svi på bekostning av miljøsvinene! De med lavere utslipp blir hardest rammet.

Og vesten bruker mest av verdens ressurser, det må du da vite?

Så klart er befolkningsøkningen ett problem, men ikke det eneste problemet.

Lenke til kommentar

Når dei fleste kvinner får haugevis av ungar, så VIL naturen "rydda opp", og i dette tilfellet i form av sultkatastrofar rundt omkring i Afrika. Det var poenget, nemleg at den beste hjelpa Afrika kan få er noko som sørgjer for at barneproduksjonen går ned. Ikkje senda pengar ned eller ta i mot folk hit til Noreg.

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når dei fleste kvinner får haugevis av ungar, så VIL naturen "rydda opp", og i dette tilfellet i form av sultkatastrofar rundt omkring i Afrika. Det var poenget, nemleg at den beste hjelpa Afrika kan få er noko som sørgjer for at barneproduksjonen går ned. Ikkje senda pengar ned eller ta i mot folk hit til Noreg.

 

Ettersom mange føder flere barn for å sikre sin egen alderdom, er det kanskje bedre å gi de ett alternativ, hjelpe jenter spesielt til utdannelse, hjelpe til med en økonomisk vekst osv.

 

Skal gjenta det sitatet:

Visste du at halvparten av verdens flyktninger, er flyktninger på grunn av klimaendringene? At 20 % av jordas befolkning bruker 85 % av ressursene? At USA slipper ut omtrent 20 tonn CO2-gass per innbygger, mens Etiopia derimot slipper ut 0,04 tonn? Det er ikke rettferdig at uskyldige mennesker skal svi på bekostning av miljøsvinene! De med lavere utslipp blir hardest rammet.

 

Dette er IKKE naturen, men menneskeskapt.

 

Men hvis vi hadde sluttet med urettferdig handel og å tjent penger på urettferdig handel, ha da hadde Afrika hatt større sjanse. Vi tjener mye mer på olje og gass fra Afrika enn det vi gir i bistand.

 

Jeg mener vi skal ta imot folk i nød, og vi har forplikta oss gjennom FN til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Du må helt seriøst lese innleggene jeg skriver, det er ikke mulig å kjenne igjen det du siterer med det du svarer.

Det er flere land jeg tror er i stand til å bygge bærekraftig økonomi som vi burde satse på enn mange av landene i Afrika, jeg syns vi har betalt tilbake avkastningen i fra fortiden, vi har gitt dem mer enn nok midler til å klare å bygge ett økonomisk grunnlag, selv med mye penger sliter mange land fortsatt med å skape enn inntekt, vi kan ikke være ett trygdesystem for dem. Dem må lære seg å ta vare på seg selv og sitt eget folk, det er deres stat sitt ansvar, ikke vår.

Mitt personlige helvete, er en verden fylt med naive, ubeleste og egoistiske folk som deg selv. Folk som ikke klarer å se lengre enn sin egen nese. Uansett hvor mye fakta og viten du blir servert, så forandrer du ikke mening. Eneste jeg kan gjøre, er å synes synd på deg og vårt samfun som lager nye Priim vært år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt personlige helvete, er en verden fylt med naive, ubeleste og egoistiske folk som deg selv. Folk som ikke klarer å se lengre enn sin egen nese. Uansett hvor mye fakta og viten du blir servert, så forandrer du ikke mening. Eneste jeg kan gjøre, er å synes synd på deg og vårt samfun som lager nye Priim vært år.

Eg liker ikkje kommunister som deg heller. Ser du hvor lite interssant det er med slike innlegg?

Lenke til kommentar

At du kaller meg kommunist basert på den ene kommentaren min, er bevis nok for ditt dårskap. Du burde enten godta at det som foregår i ditt hode er feil, eller så kan du lese og reise. Slik at også du kan se ett litt større bilde av verden. Masse lykke til:)

Jeg har tjent 4,5 år som operatør i Forsvaret, jeg har vært plasser du bare blar forbi i avisene. Så det der kan du spare meg for.

 

Jeg ser også at budskapet i innlegget bare kom halvveis frem. Du skal ikkje dra slutninger med å plassere folk i båsar som egoistiske pga at en meina u-hjelp og annen lignende støtte er feil. Jeg har gjort mer for landet mitt og andre mennesker enn di fleste, noe sier meg at du ikke har gjort allverden.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Gi dem gratis utdanning innen jordbruk o.l. Det er et tilbud som nytter. Som andre har påpekt er det håpløst på sikt å sende masse penger for å rydde opp i en sultkatastrofe - dersom en ser lenger enn en uke frem i tid. Det er helt åpenbart at det er for stor befolkning i deler av Afrika i forhold til den maten de selv greier å dyrke fram. Da må en av to skje: enten får man færre barn slik at alle kan få nok mat, eller man blir flinkere til å utnytte potensialet ift jordbruk og annet. Å leve på subsidier fra andre land er hinsides all fornuft, og noe som skjer en gang - ikke over flere tiår. Dette bør ikke være et alternativ engang.

Lenke til kommentar

Når dei fleste kvinner får haugevis av ungar, så VIL naturen "rydda opp", og i dette tilfellet i form av sultkatastrofar rundt omkring i Afrika. Det var poenget, nemleg at den beste hjelpa Afrika kan få er noko som sørgjer for at barneproduksjonen går ned. Ikkje senda pengar ned eller ta i mot folk hit til Noreg.

 

Så da mener du at flyktninger pga. klimaforandringer er naturens måte å rydde opp ettersom befolkningen i Afrika øker? Eller har jeg misforstått deg?

Lenke til kommentar

Jeg har tjent 4,5 år som operatør i Forsvaret, jeg har vært plasser du bare blar forbi i avisene. Så det der kan du spare meg for.

 

Jeg ser også at budskapet i innlegget bare kom halvveis frem. Du skal ikkje dra slutninger med å plassere folk i båsar som egoistiske pga at en meina u-hjelp og annen lignende støtte er feil. Jeg har gjort mer for landet mitt og andre mennesker enn di fleste, noe sier meg at du ikke har gjort allverden.

 

 

 

Det er ikke egoistisk å utnytte fattige land, forurense kloden, å ha en livsstil som ikke er bærekraftig altså?

 

Jaja, vi har fått med oss at du har vært i forsvaret, du har nevnt det en god del ganger.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke egoistisk å utnytte fattige land, forurense kloden, å ha en livsstil som ikke er bærekraftig altså?

 

Jaja, vi har fått med oss at du har vært i forsvaret, du har nevnt det en god del ganger.

 

Du må gjerne flytte til Afrika og bo elendig dersom du mener det er bedre.

 

Det jeg har gjentatt megselv på og grunnen til at jeg har sluttet å svare deg er at landene må være ansvarlig for egen økonomi, og i fra at jeg skriver dette drar du den konklusjonen, det er ikke det jeg skriver.

Lenke til kommentar

Jeg har tjent 4,5 år som operatør i Forsvaret, jeg har vært plasser du bare blar forbi i avisene. Så det der kan du spare meg for.

 

Jeg ser også at budskapet i innlegget bare kom halvveis frem. Du skal ikkje dra slutninger med å plassere folk i båsar som egoistiske pga at en meina u-hjelp og annen lignende støtte er feil. Jeg har gjort mer for landet mitt og andre mennesker enn di fleste, noe sier meg at du ikke har gjort allverden.

Nå var du uheldig, for jeg har tjent 5 år som overopetør i Forsvaret.

Lenke til kommentar

Nå var du uheldig, for jeg har tjent 5 år som overopetør i Forsvaret.

 

Det er ikke noe som heter overoperatør, då går det i grader, alle er på operatør nivå, men i forskjellige grader. Dessuten så vil jeg tro at 93 i fra nicket ditt følger ett fødselsår. Hadde du virkelig vært noe tilsvarende det du nok henviser til som overoperatør hadde du nok henvist til FOH.

 

Dessverre, den der kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar

Sikkert overoperatør i VJK han mener :ph34r:

Fem år med operativ vaffeltjeneste.

 

 

Anyways, fra spøk til revolver:

Hvorfor bruker man ikke åstedsbilder av bilkrasj med barnefamilier i media?

Ville hatt en viss effekt vil jeg tro. Men temmelig kjipt den dagen minstemann på fem år med et uhell setter seg ned og ser på dagsrevyen.

 

Ganske satt på spissen, men om bildene blir for usmakelige vil folk bare sky det å lese mer om saken, de vil bare se bort eller skifte kanal.

 

Vi kunne jo vist tsjetsjenske mujahedin som skjærer hodet av skrikende russiske soldater, men hvor god effekt det ville gitt i helhet er jeg usikker på.

Er ganske sikker på at alle barneforeldre ville saksøkt mediene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du må gjerne flytte til Afrika og bo elendig dersom du mener det er bedre.

 

Det jeg har gjentatt megselv på og grunnen til at jeg har sluttet å svare deg er at landene må være ansvarlig for egen økonomi, og i fra at jeg skriver dette drar du den konklusjonen, det er ikke det jeg skriver.

spekulasjon på matvare priser etc er en stor grunn til Afrika sulter, også det at vesten låner ut penger med høye renter til korrupte ledere i div land i Afrika gjør ikke ting bedre..

 

Men største grunnen er at vesten har rett ut pult Afrika i mye over 500år, er ikke mer en 100år siden kolonimakter rævkjørte store deler av Afrika..

 

Så hvordan skal Afrika ta ansvar for egen økonomi ?

 

Gaddafi prøvde innføre gull betaling istedet for petro dollar og hva skjedd med han ? dette tema er ekstremt komplisert spesielt pga Afrika er et stor kontinent.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

spekulasjon på matvare priser etc er en stor grunn til Afrika sulter, også det at vesten låner ut penger med høye renter til korrupte ledere i div land i Afrika gjør ikke ting bedre..

 

Men største grunnen er at vesten har rett ut pult Afrika i mye over 500år, er ikke mer en 100år siden kolonimakter rævkjørte store deler av Afrika..

 

Så hvordan skal Afrika ta ansvar for egen økonomi ?

 

Gaddafi prøvde innføre gull betaling istedet for petro dollar og hva skjedd med han ? dette tema er ekstremt komplisert spesielt pga Afrika er et stor kontinent.

 

Vell for å snu spørsmålet, hvordan skal vi ta ansvar for deres økonomi? Man putter ikke penger i en tom kroneautomat (nå er jeg usikker på hvor mange her inne som husker disse)

Lenke til kommentar

Sikkert overoperatør i VJK han mener :ph34r:

Fem år med operativ vaffeltjeneste.

 

 

Anyways, fra spøk til revolver:

Hvorfor bruker man ikke åstedsbilder av bilkrasj med barnefamilier i media?

Ville hatt en viss effekt vil jeg tro. Men temmelig kjipt den dagen minstemann på fem år med et uhell setter seg ned og ser på dagsrevyen.

 

Ganske satt på spissen, men om bildene blir for usmakelige vil folk bare sky det å lese mer om saken, de vil bare se bort eller skifte kanal.

 

Vi kunne jo vist tsjetsjenske mujahedin som skjærer hodet av skrikende russiske soldater, men hvor god effekt det ville gitt i helhet er jeg usikker på.

Er ganske sikker på at alle barneforeldre ville saksøkt mediene.

 

Jeg hadde ikke hatt noe i mot sterkere bilder i media, men åstedsbilder da spesielt med hensyn til etterlatte kan bli litt drygt kanskje. Jeg hadde selv ikke hatt noe problem med det, men har nok dessverre sett litt av hvert fra før.

 

Selv legger jeg en knapp på at han har tjenestegjort i TFK -. Tøffeljegerkommandoen

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...