1245112654122755325882462 Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Ok, så eksempelet ditt er at lokalbefolkningen ødelegger for seg selv, er at passene til oljearbeidere blir innkreves? Igjen uten kilder... Så du ignorerer bare at dem blir borte i lengre perioder, siter meg gjerne i setninger neste gang. Hvordan skal jeg dokumentere slikt? Det er ikke akkurat vid mediadekning rundt det. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Så du ignorerer bare at dem blir borte i lengre perioder, siter meg gjerne i setninger neste gang. Hvordan skal jeg dokumentere slikt? Det er ikke akkurat vid mediadekning rundt det. Jeg ønsker dokumentasjon på at lokalbefolkningen ødelegger for seg selv, det var påstanden du kom med. Jeg har heller ikke hørt om at oljearbeidere blir fratatt passene sine i Angola? De jobber for Statoil, som regjeringen har sluppet inn i landet, hvorfor skulle de ta passene deres? Men jeg vil helst ha dokumentasjon på dette med lokalbefolkningen. Forstår du hvilke konsekvenser det har for lokalbefolkningen om ett oljeselskap begynner å produsere på områder hvor de bor? Det er ikke bare å ta med seg beitemarkene sin å flytte! Opprør mot oljeselskaper kommer mye på grunn av dette. Det går utover lokalbefolkningen. Om noen hadde ødelagt livsgrunnlaget ditt, hadde du da sittet pen å sett på? Sitat fra naturvernsforbundet: "En rapport fra FN sitt miljøprogram som ble publisert i august 2011, ga for første gang en total dokumentasjon av de omfattende miljøødeleggelsene i Nigerdeltaet som følge av femti års oljevirksomhet. Oljeforurensningen har spredd seg så kraftig i grunnvann og jordsmonn at det vil ta minst 25-30 år og forsøke å rydde opp det verste. Ikke et eneste sted i området som ble undersøkt finnes det rent drikkevann til den fattige befolkningen. Flere steder har også fisken forsvunnet. Folk som tidligere kunne livnære seg av fisk har nå fått ødelagt livsgrunnlaget på grunn av forurensning fra oljeutslipp. Istedenfor økt inntekt og velstand, har oljen snarere ruinert lokalbefolkningens levekår." Mener du de overreagerer med å protestere mot oljeselskapene? Endret 18. oktober 2013 av Andeith Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Jeg ønsker dokumentasjon på at lokalbefolkningen ødelegger for seg selv, det var påstanden du kom med. Jeg har heller ikke hørt om at oljearbeidere blir fratatt passene sine i Angola? De jobber for Statoil, som regjeringen har sluppet inn i landet, hvorfor skulle de ta passene deres? Men jeg vil helst ha dokumentasjon på dette med lokalbefolkningen. Hva er det du ønsker at jeg skal dokumentere sånn nøyaktig? At det forekommer? Det er jo derfor Statoil, Conoco Phillips og di andre selskapene ikke ønsker å benytte di afrikanske lokale tilbudene, fordi at dem innebærer en for stor risiko for det internasjonale mannskapet, det er en almennkjent sak. Her har du en artikkel som viser at korrupsjon ødelegger for dem http://www.nrk.no/okonomi/norske-bedrifter-og-korrupsjon-1.10976772 SAFE prater her litt om risikotillegget offshorearbeidere (også onshorearbeidere) har i utlandet etter Terroraksjonen i Algeri, noe jeg regner med at du husker http://www.aftenbladet.no/energi/2-mill-i-arslonn-for-a-jobbe-i-risikoland-3108736.html#.UmEXjHCPjDA http://www.tu.no/olje-gass/2012/07/30/-korrupsjon-er-en-del-av-hverdagen Lokalt mannskap jaget det øvrige mannskapet med øks og kom med drapstrusler. Det er ikke uten grunn at selskaper gjør seg milliarder på levering av offshore sikring til skip -og mannskap i Afrika. http://armedmaritimesecurity.com/index/articles.php http://glomarsec.com/ Det finnes flerfodlige slike selskap, selv fikk jeg tilbud i fra 3 norsk baserte da jeg sluttet i Forsvaret. Endret 18. oktober 2013 av Priim Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Hva er det du ønsker at jeg skal dokumentere sånn nøyaktig? At det forekommer? Det er jo derfor Statoil, Conoco Phillips og di andre selskapene ikke ønsker å benytte di afrikanske lokale tilbudene, fordi at dem innebærer en for stor risiko for det internasjonale mannskapet, det er en almennkjent sak. Her har du en artikkel som viser at korrupsjon ødelegger for dem http://www.nrk.no/okonomi/norske-bedrifter-og-korrupsjon-1.10976772 SAFE prater her litt om risikotillegget offshorearbeidere (også onshorearbeidere) har i utlandet etter Terroraksjonen i Algeri, noe jeg regner med at du husker http://www.aftenbladet.no/energi/2-mill-i-arslonn-for-a-jobbe-i-risikoland-3108736.html#.UmEXjHCPjDA http://www.tu.no/olje-gass/2012/07/30/-korrupsjon-er-en-del-av-hverdagen Lokalt mannskap jaget det øvrige mannskapet med øks og kom med drapstrusler. Det er ikke uten grunn at selskaper gjør seg milliarder på levering av offshore sikring til skip -og mannskap i Afrika. http://armedmaritimesecurity.com/index/articles.php http://glomarsec.com/ Det finnes flerfodlige slike selskap, selv fikk jeg tilbud i fra 3 norsk baserte da jeg sluttet i Forsvaret. Igjen: Sitat fra naturvernsforbundet: "En rapport fra FN sitt miljøprogram som ble publisert i august 2011, ga for første gang en total dokumentasjon av de omfattende miljøødeleggelsene i Nigerdeltaet som følge av femti års oljevirksomhet. Oljeforurensningen har spredd seg så kraftig i grunnvann og jordsmonn at det vil ta minst 25-30 år og forsøke å rydde opp det verste. Ikke et eneste sted i området som ble undersøkt finnes det rent drikkevann til den fattige befolkningen. Flere steder har også fisken forsvunnet. Folk som tidligere kunne livnære seg av fisk har nå fått ødelagt livsgrunnlaget på grunn av forurensning fra oljeutslipp. Istedenfor økt inntekt og velstand, har oljen snarere ruinert lokalbefolkningens levekår." Så du mener at når lokale protesterer mot dette, så er det DE som ødelegger for seg selv?? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Igjen: Sitat fra naturvernsforbundet: "En rapport fra FN sitt miljøprogram som ble publisert i august 2011, ga for første gang en total dokumentasjon av de omfattende miljøødeleggelsene i Nigerdeltaet som følge av femti års oljevirksomhet. Oljeforurensningen har spredd seg så kraftig i grunnvann og jordsmonn at det vil ta minst 25-30 år og forsøke å rydde opp det verste. Ikke et eneste sted i området som ble undersøkt finnes det rent drikkevann til den fattige befolkningen. Flere steder har også fisken forsvunnet. Folk som tidligere kunne livnære seg av fisk har nå fått ødelagt livsgrunnlaget på grunn av forurensning fra oljeutslipp. Istedenfor økt inntekt og velstand, har oljen snarere ruinert lokalbefolkningens levekår." Så du mener at når lokale protesterer mot dette, så er det DE som ødelegger for seg selv?? I hvilken verden gjør det en sak bedre å springe rundt å true folk med like mye makt og innflytelse som seg selv med øks? Skulle ønske jeg kunne si ingen, men så har vi jo AFrika. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 I hvilken verden gjør det en sak bedre å springe rundt å true folk med like mye makt og innflytelse som seg selv med øks? Skulle ønske jeg kunne si ingen, men så har vi jo AFrika. I hvilken verden gjør det en sak bedre å springe rundt å true folk med like mye makt og innflytelse som seg selv med øks? Skulle ønske jeg kunne si ingen, men så har vi jo AFrika. Du mener at lokalbefolkningen har like mye makt og innflytelse som det ett oljeselskap har? Hva hadde du gjort om noen ødela ditt livsgrunnlag og alt du har bygd opp og ungene dine ikke hadde mat? Satt deg ned å tenkt at slik er bare verden? Ingenting å gjøre? Mener du seriøst at det er typisk for Afrika å true andre? Kan du ingen histore? 1 verdenskrig, 2 verdenskrig, Koreakrigen, Vietnamkrigen, krigen i Afganistan, krigen i Irak? Det som skjer i Syria? Nei, vent dette er jo typisk afrikanere? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Du mener at lokalbefolkningen har like mye makt og innflytelse som det ett oljeselskap har? Hva hadde du gjort om noen ødela ditt livsgrunnlag og alt du har bygd opp og ungene dine ikke hadde mat? Satt deg ned å tenkt at slik er bare verden? Ingenting å gjøre? Mener du seriøst at det er typisk for Afrika å true andre? Kan du ingen histore? 1 verdenskrig, 2 verdenskrig, Koreakrigen, Vietnamkrigen, krigen i Afganistan, krigen i Irak? Det som skjer i Syria? Nei, vent dette er jo typisk afrikanere? Er det di i fra oljeselskapene som jobber på riggen eller er dette vanlige riggarbeidere? Om jeg hadde jobbet på en oljerigg hadde dette vært livsgrunnlaget mitt, hadde jeg sprunget rundt med øks hadde jeg fått flerfoldige år bak lås og slå. Historie og nåtid er ikke nødvendigvis det samme kjære deg, dessuten så kan vi vise til voldstatistikk i fra nyeretid som viser at det er afro-amerikansk og afrikansk voldsstatistikk er langt høyere enn i di fleste andre land. Du forsvarer faktisk at dem kom med drapstrussler, dette er helt absurd. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Er det di i fra oljeselskapene som jobber på riggen eller er dette vanlige riggarbeidere? Om jeg hadde jobbet på en oljerigg hadde dette vært livsgrunnlaget mitt, hadde jeg sprunget rundt med øks hadde jeg fått flerfoldige år bak lås og slå. Historie og nåtid er ikke nødvendigvis det samme kjære deg, dessuten så kan vi vise til voldstatistikk i fra nyeretid som viser at det er afro-amerikansk og afrikansk voldsstatistikk er langt høyere enn i di fleste andre land. Du forsvarer faktisk at dem kom med drapstrussler, dette er helt absurd. Å du forsvarer at vestlige selskaper tar fra dem hele livsgrunnlaget deres! Det er absurd. Jeg spør igjen, om noen hadde tatt fra deg alt du eide og levde av, så dine barn hadde sultet, hadde du sittet rolig og stille og sett på dette? Det er ganske utrolig at du igjen og igjen unngår å svare på det sitatet jeg har kommet med, som viser hva som har skjedd i Afrika når oljeselskaper ikke tar hensyn til lokalbefolkningen. Men du mener faktisk at dette er lokalbefolkningen sin feil? Kom med den statistikken du sikter til! Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Å du forsvarer at vestlige selskaper tar fra dem hele livsgrunnlaget deres! Det er absurd. Jeg spør igjen, om noen hadde tatt fra deg alt du eide og levde av, så dine barn hadde sultet, hadde du sittet rolig og stille og sett på dette? Det er ganske utrolig at du igjen og igjen unngår å svare på det sitatet jeg har kommet med, som viser hva som har skjedd i Afrika når oljeselskaper ikke tar hensyn til lokalbefolkningen. Men du mener faktisk at dette er lokalbefolkningen sin feil? Kom med den statistikken du sikter til! Jeg har bevist alt jeg har påstått slangt se Louis theroux sin dokumentar om sør Afrika, nå er du bare tåpelig. Jeg hadde ikke sprunget rundt på arbeidsplassen min med en øks og truet med å drepe folk, men det synes du er heilt innafor og det sier mer om .. Deg. Lenke til kommentar
Klompisify Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Nei, kommunisme er ikke løsningen. Naturen får gå sin gang og redusere antall mennesker på jorden. Dette er nok feil, Naturen kommer aldri til å gå sin gang så lenge vi mennesker er her. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Jeg har bevist alt jeg har påstått slangt se Louis theroux sin dokumentar om sør Afrika, nå er du bare tåpelig. Jeg hadde ikke sprunget rundt på arbeidsplassen min med en øks og truet med å drepe folk, men det synes du er heilt innafor og det sier mer om .. Deg. Oki, kan du komme med eksempler på der lokalbefolkningen har sprunget rundt på arbeidsplassen med ei øks? Du unngår å svare på mine argumenter igjen og igjen, i stedet påstår du at jeg mener at det er ok å true med ei øks, noe jeg aldri har påstått. Er dette fordi du ikke har noen dokumentasjon på dine påstander og dermed ikke har noe annet å komme med? Når har jeg sagt at det er ok å true folk med ei øks? Kan du finne ett eksempel her? Eller er det bare enda mer vås uten dokumentasjon eller eksempler. Jeg spør deg for fjerde gang, hvis noen hadde tatt bort hele livsgrunnlaget ditt, og barna dine sultet og var syke pga. av dette, hadde du bare sittet rolig å sett på? Du har ikke bevist alt du har påstått, det er ren løgn. Du kan heller ikke forvente at jeg skal sette meg ned å se en dokumentar for å finne bevis for deg, som det er FØRSTE gang du har nevnt denne dokumentaren, å så er jeg tåpelig fordi jeg ikke har sett den? Jeg kan ikke fly rundt å finne dokumentasjon for deg, det er din jobb. Kan du komme med noen dokumentasjon på dine påstander eller ikke? Endret 19. oktober 2013 av Andeith Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Oki, kan du komme med eksempler på der lokalbefolkningen har sprunget rundt på arbeidsplassen med ei øks? Du unngår å svare på mine argumenter igjen og igjen, i stedet påstår du at jeg mener at det er ok å true med ei øks, noe jeg aldri har påstått. Er dette fordi du ikke har noen dokumentasjon på dine påstander og dermed ikke har noe annet å komme med? Når har jeg sagt at det er ok å true folk med ei øks? Kan du finne ett eksempel her? Eller er det bare enda mer vås uten dokumentasjon eller eksempler. Jeg spør deg for fjerde gang, hvis noen hadde tatt bort hele livsgrunnlaget ditt, og barna dine sultet og var syke pga. av dette, hadde du bare sittet rolig å sett på? Du har ikke bevist alt du har påstått, det er ren løgn. Du kan heller ikke forvente at jeg skal sette meg ned å se en dokumentar for å finne bevis for deg, som det er FØRSTE gang du har nevnt denne dokumentaren, å så er jeg tåpelig fordi jeg ikke har sett den? Jeg kan ikke fly rundt å finne dokumentasjon for deg, det er din jobb. Kan du komme med noen dokumentasjon på dine påstander eller ikke? Jeg har allerede linket til det, du leser tydligvis ikke det jeg henviser til alikavell. Jeg har besvart deg tidligere, du gjentar deg selv og jeg ser ikke noe behov for å gjenta meg selv. Du tar opp det med livsgrunnlag flere ganger, jeg har svart vertfall 3, leser du i det hele tatt hva jeg skriver eller bare anntar du hva jeg svarer? Dem som var ombord i riggen og sprang rundt med øks ødela livsgrunnlaget sitt i det øyeblikket dem gjor akkurat dette. Hadde jeg fått mittl livsgrunnlag ødelagt hadde jeg i likhet med alle måtte finne meg ett nytt, det å gå berserk hjelper ikke noen, aldrig. Jeg har dokumentert det du har etterspurt, jeg sier du kan gå på youtube å finne dem frem selv, jeg ga deg noe konkret å søke på. Men det er helt tydelig, at du enten ignorerer eller ikke leser det jeg linker til. Afrika ødelegger idag for seg selv med maktregimer, borgerkriger samt religion -og kulturmotiverte handlinger som ikke ligner grisen. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Jeg har allerede linket til det, du leser tydligvis ikke det jeg henviser til alikavell. Jeg har besvart deg tidligere, du gjentar deg selv og jeg ser ikke noe behov for å gjenta meg selv. Du tar opp det med livsgrunnlag flere ganger, jeg har svart vertfall 3, leser du i det hele tatt hva jeg skriver eller bare anntar du hva jeg svarer? Dem som var ombord i riggen og sprang rundt med øks ødela livsgrunnlaget sitt i det øyeblikket dem gjor akkurat dette. Hadde jeg fått mittl livsgrunnlag ødelagt hadde jeg i likhet med alle måtte finne meg ett nytt, det å gå berserk hjelper ikke noen, aldrig. Jeg har dokumentert det du har etterspurt, jeg sier du kan gå på youtube å finne dem frem selv, jeg ga deg noe konkret å søke på. Men det er helt tydelig, at du enten ignorerer eller ikke leser det jeg linker til. Afrika ødelegger idag for seg selv med maktregimer, borgerkriger samt religion -og kulturmotiverte handlinger som ikke ligner grisen. Nei, du har dokumenter at noen enkeltmennesker ødelegger og at regjeringer er korrupte, det er ingen dokumentasjon for at all lokalbefolkning i Afrika ødelegger for seg selv, eller de landene du har nevnt. Dessuten tar du Afrika under ett, det er det samme som å si at om noe skjer i Spania, så er det slik norske mennesker er. Å anklage hele Afrika for noe som noen har gjort, er både feil og må være på grunn av uvitenhet. Du har ikke svart meg, hvis noen hadde tatt bort hele ditt livsgrunnlag og dine barn sulta, hadde du ikke gjort noen ting da? Ja eller nei, så enkelt er det. Afrika er på god vei opp, det har de vært det siste tiåret. Det er over 50 land i Afrika, men du insisterer på å dra alle over en kam, kanskje for å gjøre det enklere for deg selv, men det er ikke så enkelt. Dine påstand var at lokalbefolkningen ødelegger for seg selv, når jeg dokumenterer hva oljeskapene gjør at de ødelegger livsgrunnlaget til lokalbefolkningen, så forsetter du å kverulere på at det er lokalbefolkningen sin skyld? Endret 19. oktober 2013 av Andeith Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Her er litt info jeg tror du kansje trenger : (Ettersom du insisterer på at ta Afrika under ett) Her er linken det er hentet fra: http://hvorhenderdet.nupi.no/Artikler/2011-2012/Afrika-et-kontinent-paa-opptur/(part)/4 I 2000 var det ti større kriger i Afrika. I 2011 var det to slike − i Somalia og Sudan/Sør Sudan. I tillegg var det en eller annen form for væpnet konflikt i Mauretania, Algerie, Tsjad, Etiopia, Den sentralafrikanske republikk og Nigeria. For ti år siden var det 19 større og mindre væpnete konflikter. Konfliktene er alvorlige, men i de fleste av disse landene er voldsbruken ganske lokal og utgjør liten sikkerhetsrisiko. Dette står i sterk kontrast til de konfliktfylte 1990-årene som inneholdt de to store krigene i Kongo, også kalt Afrikas første «verdenskrig» (1996–2003) og krigene i Mano River-deltaet (1989−2003). Afrika er med andre ord langt mer fredelig enn for noen få år siden. Afrikas første «verdenskrig» startet i Kongo og åtte naboland var innblandet. Det antas at opp til 5,5 millioner mennesker døde som et indirekte eller direkte resultat av krigshandlingene. Mye av konfliktbildet og mønstrene er likevel fortsatt til stede i regionen. Konflikten er i dag likevel mer avgrenset til konflikter innenfor Kongos landegrenser. Den minner derfor mer om en borgerkrig enn om en storkrig. Til tross for at Kongo stadig har betydelige utfordringer, rapporteres det om færre konflikter, færre tapstall og økt internasjonal innsats. Rwanda opplevde i 1994 folkemord og var noen år senere blant de åtte landene som var involvert i Afrikas første «verdenskrig». Landet er for tiden inne i en lengre periode med stabilitet og en sterk økonomisk vekst. Målet er å bli et mellominntektsland innen år 2020. Liberia, Sierra Leone og Guinea grenser til hverandre i Mano River-deltaet i Vest-Afrika. For ti år siden var de involvert i en overlappende og brutal krig, som ble regnet blant de mest voldelige i verden. Deltaet ble på nittitallet dominert av krig, konflikt, barnesoldater og bloddiamanter. De første ti årene på 2000-tallet har derimot vært preget av fredsavtaler, gjenoppbygging og optimisme. Den positive utviklingen i området er blitt lagt merke til verden over. Den ble dessuten kronet med Nobels fredspris da Liberias president Ellen Johnson Sirleaf og fredsaktivisten Leymah Gbowee ble tildelt prisen i 2011 . Verdt å merke seg er det også at det i 2011 var flere kriger i Asia, som har færre land enn Afrika. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Nei, du har dokumenter at noen enkeltmennesker ødelegger og at regjeringer er korrupte, det er ingen dokumentasjon for at all lokalbefolkning i Afrika ødelegger for seg selv, eller de landene du har nevnt. Dessuten tar du Afrika under ett, det er det samme som å si at om noe skjer i Spania, så er det slik norske mennesker er. Å anklage hele Afrika for noe som noen har gjort, er både feil og må være på grunn av uvitenhet. Du har ikke svart meg, hvis noen hadde tatt bort hele ditt livsgrunnlag og dine barn sulta, hadde du ikke gjort noen ting da? Ja eller nei, så enkelt er det. Afrika er på god vei opp, det har de vært det siste tiåret. Det er over 50 land i Afrika, men du insisterer på å dra alle over en kam, kanskje for å gjøre det enklere for deg selv, men det er ikke så enkelt. Dine påstand var at lokalbefolkningen ødelegger for seg selv, når jeg dokumenterer hva oljeskapene gjør at de ødelegger livsgrunnlaget til lokalbefolkningen, så forsetter du å kverulere på at det er lokalbefolkningen sin skyld? Må tydligvis svare deg i enkeltsetninger, du makter tydligvis ikke å lese i kontekst. Nei, ikke hele afrika har muligheten til å ødelegge for seg selv, mange må lide av valgene til andre, sånn er det engang bare. Jeg hadde funnet ett nytt livsgrunnlag, hadde ikke sett noe annent alternativ. Jeg omtaler petroleumsnæringen i AFrika, det vil da si di afrikanskelandene som er innenfor denne næringen, dersom du ikke forstår dette så er det din feil, ikke min. Nå henger du deg opp i detaljer fordi du forstår at det her er ikke noe du vinner frem med. Du har selv omtalt hele Afrika og det er har aldri vært gitt noe mer spesifikt for dette før du nå drar det opp, etter 6 sider, er du tom? Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Må tydligvis svare deg i enkeltsetninger, du makter tydligvis ikke å lese i kontekst. Nei, ikke hele afrika har muligheten til å ødelegge for seg selv, mange må lide av valgene til andre, sånn er det engang bare. Jeg hadde funnet ett nytt livsgrunnlag, hadde ikke sett noe annent alternativ. Jeg omtaler petroleumsnæringen i AFrika, det vil da si di afrikanskelandene som er innenfor denne næringen, dersom du ikke forstår dette så er det din feil, ikke min. Nå henger du deg opp i detaljer fordi du forstår at det her er ikke noe du vinner frem med. Du har selv omtalt hele Afrika og det er har aldri vært gitt noe mer spesifikt for dette før du nå drar det opp, etter 6 sider, er du tom? Litt vanskelig å lese i kontekst når det er lite sammenheng mellom dine påstander. Du velger som vanlig å hoppe over mine argumenter og min dokumentasjon for så å heller gå til personangrep. Det vitner mer om at du er tom og ikke jeg. Ja, man kan omtale Afrika som ett noen ganger. Men man kan ikke ta en situasjon i en del av Afrika og generalisere den og bruke den som eksempel på Afrika som en helhet, det burde du forstå. Ting som skjer i Spania, sier lite om Norge ol. Jeg har gitt deg bevis på at oljeselskapene ødelegger i stor grad for lokalbefolkningen mange steder. Men du mener forsatt at det er lokalbefolkningen som ødelegger for seg selv? Det er ganske sjukt. Du klager også over at vi spytter inn penger i Afrika, men samtidig sier du at om noen hadde tatt fra deg alt du eide og ødelagt livsgrunnlaget ditt, hadde du bare flyttet og startet på nytt en an plass? Dette henger ikke sammen i det hele tatt, så her er det klart at du lyver på ett av punktene. Det er du som har påstått at i Afrika ødelegger for seg selv, "så det ikke ligner grisen". Men det er ikke det du mener? Hvor fra kommer du med at jeg ikke forstår at det er petroleumsnæringen vi snakker om? Det er du som kommer med påstander om at Afrika ødelegger for seg selv med krig, kultur osv som en del av argumentasjonen din, etter at jeg har dokumentert hvilke ødeleggelser som kommer av denne næringen og hvilke konsekvenser det har for lokalbefolkningen. Men da spytter du bare ut påstander om Afrika som en helhet. Det henger ikke på greip. Endret 19. oktober 2013 av Andeith Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Litt vanskelig å lese i kontekst når det er lite sammenheng mellom dine påstander. Du velger som vanlig å hoppe over mine argumenter og min dokumentasjon for så å heller gå til personangrep. Det vitner mer om at du er tom og ikke jeg. Ja, man kan omtale Afrika som ett noen ganger. Men man kan ikke ta en situasjon i en del av Afrika og generalisere den og bruke den som eksempel på Afrika som en helhet, det burde du forstå. Ting som skjer i Spania, sier lite om Norge ol. Jeg har gitt deg bevis på at oljeselskapene ødelegger i stor grad for lokalbefolkningen mange steder. Men du mener forsatt at det er lokalbefolkningen som ødelegger for seg selv? Det er ganske sjukt. Du klager også over at vi spytter inn penger i Afrika, men samtidig sier du at om noen hadde tatt fra deg alt du eide og ødelagt livsgrunnlaget ditt, hadde du bare flyttet og startet på nytt en an plass? Dette henger ikke sammen i det hele tatt, så her er det klart at du lyver på ett av punktene. Det er du som har påstått at i Afrika ødelegger for seg selv, "så det ikke ligner grisen". Men det er ikke det du mener? Hvor fra kommer du med at jeg ikke forstår at det er petroleumsnæringen vi snakker om? Det er du som kommer med påstander om at Afrika ødelegger for seg selv med krig, kultur osv som en del av argumentasjonen din, etter at jeg har dokumentert hvilke ødeleggelser som kommer av denne næringen og hvilke konsekvenser det har for lokalbefolkningen. Men da spytter du bare ut påstander om Afrika som en helhet. Det henger ikke på greip. Jeg har svart på dine innvendinger, viss du leser innleggene mine (noe det er helt klart du ikke gjør) så ser du det. Vi kan selvfølgelige forenkle diskusjonen med å bruke spesifike land, men diskusjonen handler om U-land, derav U-land i AFrika og derifra U-land i Afrika med pertoleumsvirksomhet, ergo har vi brukt AFrika som en fellesbtegenelse for disse. Det kan vi selvfølgelig slutte med dersom du mister kontrollen, for min del går det fint, jeg klarer ås skille det. Jeg har sagt jeg ville funnet ett nytt livsgrunnlag, ikke at jeg hadde flyttet, her legger du ord i min munn, hersketeknikker kan du legge i fra deg. Igjen så må jeg påpeke en ting, en ting du blankt har ignorert, en ganske vital ting. Petroleumsvirksomheten har vært levebrødet til dem som har ødelagt for seg selv i mange land, når du går berserk på en oljeplatfrom med øks og truer med å drepe folk, først da ødelegger du livsgrunnlaget ditt, du har jo en jobb? ELLER? Det hele startet med hva skal vi gjøre for Afrika og U-landene der? jeg føler vi gir demmer enn dem fortjener, dem burde faktisk selv være ansvarlige for å bygge en bærekraftig økonomi, detk an ikke vi gjøre for dem. Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Jeg ville tro at folk hadde blitt mye mer engasjert og beveget og gitt penger hvis media hadde brukt bilder som dette: Og prognosar viser at folketalet i Afrika vil verta fordobla i løpet av ikkje altfor mange år. Dessverre er det så å seia slik at dei lever som rotter der nede, og då vil dei også døy som rotter. Dei lyt få langt færre born, det er det viktigaste. Elles vert det berre meir og meir hungersnød. Å senda pengar eller mat, eller ta i mot flyktningar, hjelper dessverre lite. Eit lang som Niger har nesten tidobla folketalet sidan andre verdskrigen, er det rart folk er fattige der? Endret 19. oktober 2013 av Knut Lavngard Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Jeg har svart på dine innvendinger, viss du leser innleggene mine (noe det er helt klart du ikke gjør) så ser du det. Vi kan selvfølgelige forenkle diskusjonen med å bruke spesifike land, men diskusjonen handler om U-land, derav U-land i AFrika og derifra U-land i Afrika med pertoleumsvirksomhet, ergo har vi brukt AFrika som en fellesbtegenelse for disse. Det kan vi selvfølgelig slutte med dersom du mister kontrollen, for min del går det fint, jeg klarer ås skille det. Jeg har sagt jeg ville funnet ett nytt livsgrunnlag, ikke at jeg hadde flyttet, her legger du ord i min munn, hersketeknikker kan du legge i fra deg. Igjen så må jeg påpeke en ting, en ting du blankt har ignorert, en ganske vital ting. Petroleumsvirksomheten har vært levebrødet til dem som har ødelagt for seg selv i mange land, når du går berserk på en oljeplatfrom med øks og truer med å drepe folk, først da ødelegger du livsgrunnlaget ditt, du har jo en jobb? ELLER? Det hele startet med hva skal vi gjøre for Afrika og U-landene der? jeg føler vi gir demmer enn dem fortjener, dem burde faktisk selv være ansvarlige for å bygge en bærekraftig økonomi, detk an ikke vi gjøre for dem. Nei, det er ikke riktig å si Afrika når du skal beskrive de landene du snakker om. Da får du presisere, om ikke skaper du ett inntrykk av at det er slik over alt i Afrika. Som jeg allerede har vist deg, er Afrika på vei opp, bare de ti siste årene har det skjedd store forandringer, med færre kriger og flere stater som utvikler seg økonomisk. Å bruke ett begrep som u-land er uansett veldig vagt. Når du igjen og igjen på står at "de" gjør det og det, ja da vil jeg ha deg til å dokumentere eller presisere hvem du mener. Når du sier at lokalbefolkningen ødelegger for seg selv, så må du enten dokumentere at dette er veldig utbredt i Afrika, eller presisere hvor du mener. Jeg har reist mye i Afrika de siste seks årene og jeg kjenner meg igjen i veldig lite som er beskrevet på denne tråden (med dette mener jeg ikke nødvendigvis dine uttalelser, men mange andre som har uttalt seg). Det er ikke mulig å finne ett nytt livsgrunnlag når naturen er ødelagt, da er alt man levde av borte. Eneste muligheten er å dra inn til byene hvor man havner i slummen. Å igjen, det at noen går amok med ei øks representerer ikke hele kontinentet, landet, byen eller lokalbefolkningen. Det er så klart helt sykt å gjøre det, men mener du at alle kan dømmes etter dette? Det er det samme som å si at det en nordmann har gjort, viser hvordan alle nordmenn er. Hva er det du mener vi gir Afrika som de ikke fortjener? Vesten forte diktatorer i Afrika med det de ville under den kalde krigen, uten å ta hensyn til landet og befolkningen. Skal vi gå lenger tilbake har vi kolonitiden og slavehandelen. Nå henter vi naturressurser ut av Afrika som vi tjener på, mye, mye mer enn det vi gir i bistand. Så hva er det "de" ikke fortjener? Endret 20. oktober 2013 av Andeith Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Og prognosar viser at folketalet i Afrika vil verta fordobla i løpet av ikkje altfor mange år. Dessverre er det så å seia slik at dei lever som rotter der nede, og då vil dei også døy som rotter. Dei lyt få langt færre born, det er det viktigaste. Elles vert det berre meir og meir hungersnød. Å senda pengar eller mat, eller ta i mot flyktningar, hjelper dessverre lite. Eit lang som Niger har nesten tidobla folketalet sidan andre verdskrigen, er det rart folk er fattige der? Du har tydeligvis lite kunnskap om dette temaet og kan umulig ha vært i Afrika. Hvilke land er det de lever som rotter i? Hva legger du i å leve som rotter? Hvilke prognoser er det du referer til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå