Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei hå, her syns jeg vi kan komme med middagstips til medstudenter.

F.eks. har jeg noen tips, (som er sunt, billig og som er lett å lage)

- Kålsuppe/løksuppe (ekstremt billig, kan fryses, mat på en laaang stund)

- Grillet kylling, koster 50 for en hel, spør om en halv så blir det 25

- Pålegg: italiensk salat.. veldig billig uten at det trenger å være first price

kommer ikke på noe mer nå.. håper dere har masse gode tips!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med kylling, svin eller noko sånt så kan du lage mykje forskjellig. Det finnes mange typar ferdigsauser på butikkane. Steik kjøttet i nokre minutt, tilset sausen og la det surre i 5-10 minutt. Attåt kan du ha grønsaker, ris, poteter, pasta osv. Det er mykje billig kylling der ute, td. Coop sin.

Lenke til kommentar

Tomatsaus. Lett, raskt og billig å lage. Funker selvfølgelig til pasta, pizza og calzone + tomatsuppe hvis den vannes ut med god kraft/buljong. Kan også tilsettes diverse kryddere som karri, spisskummen etc. for å passe sammen med tilbehør inspirert av de indiske og meksikanske kjøkken

Linsesuppe, falafel (hvis du kommer over ukokte kikerter til rundt 10,-/pakken, kan det bli veldig billig å lage) og andre ting som kan lages med belgfrukter du koker selv kan være veldig billig.

Lenke til kommentar

Lapskaus (frossen lapskausblanding, kjøtt (koteletter, biff, farsekjøttkaker, pølser, hva enn du vil ha), buljong).
Suppe (løk, buljong, litt olivenolje, det du vil lage suppe av, f.eks tomatsuppe, blomkålsuppe, ertesuppe, salatsuppe, whatever)
Kjøttstykke (eller fiskebit) med stekte grønnsaker til (evt ha på litt hvitløksolje eller krydder for å gjøre det mer spennende)

Kjøttstykke (eller fiskebit) med salat
Potetmos + stekte erter + baconbiter
Nudler + grønnsaker (også eventuelt no kjøtt eller fisk til, hvis du vil)

Biff + brokkoli (nam)

Billige kylligfileter/lår/ben + grønnsaker og/eller ris, eller bare sløyf risen for å gjøre det billigere

Spesielt supper og gryteretter kan bli ganske billige å lage i stor kvanta, så kan de fint fryses og så varmes opp etterpå.

Av og til når jeg skal kose meg så pleier jeg å kjøpe ytrefilet på kiwi (2 stk i pakken, hvor mye det koster spørs på størrelsen på kjøttstykkene, alt fra 40 kr pr pakk til 70) no ferdigkuttet salat (blir billigere hvis du kutter opp selv, men er ikke alltid jeg orker det og gidder ikke spise salat så mange dager på rad, trenger bare kål, isberg, paprika og mais for en OK salat) så no tzatziki. Blodig biff med salat er digg og sunt.. <3

Lenke til kommentar

Kutt opp litt grønnsaker, kok en potet eller to, kutt den i biter og stek alt sammen med litt bønner og linser. Jeg lagde f.eks. med brokkoli, gulrøtter, bønner, linser, quinoa, løk, paprika, chili og hvitløk, og hadde litt raita ved siden av. Klem saften av en halv lime over, så har du en god og billig middag hvor du får brukt opp masse rester. Kjempepraktisk.

Er veldig mye du kan gjøre med grønnsaksrester og litt poteter eller ris. Tar omtrent halvannet minutt å blande sammen vann, buljong, soyasaus og maizena, og da har du en god base for en woksaus. Sleng oppi masse gode grønnsaker og server med ris. Kan gjerne putte oppi kjøtt om man vil det. Fungerer også strålende som niste neste dag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Indisk gryte tikka masala:

Toro pose med tikka masala pulver, ca 25,-

Strimlet svinekjøtt, ca 25,-

Kokosmelk/fløte, ca 15,-

Valgfrie grønnsaker, paprika, sopp, ananas, ca 10,-

Ris eller loff, ca 10,-

Smaker godt og holder til 2 middager. Pris ca 85kr

Cowboygryte:

Grillpølser ca 30,-

Tomatbønner ca 10,-

Røde bønner ca 10,-

Hakkede tomater ca 10,-

Mais ca 5,-

Matfløte ca 20,-

Løk ca 10,-

Loff ca 10,-

Smaker overraskende godt, samt at man kan bytte ut eller tilføye nye ingredienser etter smak og behag, for meg kan en slik gryte holde 2-3 dager, og man varmer den lett opp med mikrobølgeovn. Pris ca 105kr, men som sagt den holder en god stund, og man kan bytte ut ingredienser med evt rimeligere råvarer etter ønske. 1 pakke grillpølser kan f.eks holde til 2 gryter.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Rød thai curry kan også lages ganske billig.

Kyllingfilet
Kokosmelk
Rød/grønn thai curry paste (varer lenge, til flere måltider)
Fiskesaus (varer lenge, til flere måltider)
Soyasaus (varer lenge, til flere måltider)
Asiatisk 'salt' (varer lenge, til flere måltider)
Grønnsaker (jeg liker å ha i gulrøtter og persillerot, kuttet tynt)
Ris (du får gigantiske poser for en slikk og ingenting)

Lenke til kommentar

Å lage eige brød er utrulig billig og utrulig deilig. Det tar tid, men er verdt det. Kan fort få eit nybakt brød ned i under 4kr brødet.

Om eg er lat og fattig kokar eg spaghetti, kuttar opp eit par pølser og hiver i gryta etter 3 minuttar med koking og har på ketchup eller pesto. Billig og smakar OK.

Vil tipse alle studentar om sparebloggen. Skribenten går gjennom tilboda til dei største butikkane kvar veke og kommenterar tilboda. Link: Sparebloggen

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man bruke Toro-sølet når man lager bedre sjøl på et øyeblikk? Tikka Marsala-gryte med svin, til tre normalt sultne eller to slukhalser:

En kopp (stor engelsk tekopp!) skumma kulturmelk (eh.. -mjølk), ei skje finrevet sitronskall,evt noen få dråper sitronsaft, ei teskje (tørket) koriander og 1/2 skje (tørket) indisk karry (fortrinnsvis vindaloo!) går i bolle og blandes godt, 350-375 gram svinekjøtt i biter tilsettes og dekkes ordentlig med melke-/krydderblandingen. Dekk til og sett i kjøleskap over natt.

Neste dag: Steikepanne eller jerngryte på middels+ varme. Ei skje mais- eller solsikkeolje og en finhakket (jeg sa finhakket) båt hvitløk i gryte/panne og varm opp i tre-fire minutter. Send gårsdagens arbeid ned i samme gryte/panne og gi tre minutter til. Tilsett en halv (altså en halv liten!) boks hakkede tomater og en halv kaffekopp god tomatpure, en stor hakket gulrot, en hakket paprika og en liten finhakket chilli. Kok opp, kok fem minutter og tilsett evt ei skje kokos, et par skjeer kokosfløte og litt ananas.

Det var det. Veldig mye vanskeligere enn den intetsigende Toro-posen stappet med likt og ulikt av E-stoffer? Ikke er den spesielt billig heller...

Skal vi ta et par andre retter også. Hva med proteinbombe?

Ei skje eddik, ei skje (dijon)sennep og litt vann i ei skål, 125 gram tunfisk tunfisk i vann (fra boks) tilsettes. Dekk med plast og la stå natta over i kjøleskap.

100 gram mais (gjerne fra boks i så fall netto vekt), 1/2 liten grønn paprika i terninger 1/2 liten rød paprika i terninger, 1/2 liten rødløk i terninger og ei stor skje (tørket) koriander blandes, tilsettes litt sitron- og eller limesaft og krydres med salt og pepper. Gjør steikepanna nesten glødende, tilsett litt olje og steik fisken fra i går ett minutt på hver side. Nytes sammen med grønnsakblanding, rundstykke og bittelitt grønn salat (og vår yngste vil gjerne også ha et speilegg til).

Litt mer eksotisk hybelmat, f eks indisk laksesalat?

To middels store tomater, 1/3 agurk, en liten rødløk og en liten rød chilli hakkes fint, blandes med en skje koriander og bittelitt sitron- eller limesaft før det settes i kjøleskapet. Steikepanna (helst jernpanne) varmes solid, tilsettes ei skje olje og og en laksefilet med skinn (150 gram eller så) får så to minutter eller litt mer på oversida før den vendes, drysses med 1/2 ts karve og får to minutter til på undersida. Så finnes salaten fram og litt sitron- eller limesaft has over. Nytes med godt brød, gjerne indisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg har av favoritter som jeg ofte lager på hybelen:

- Indrefilet av svin med salat. Du får lett en grei indrefilet til 40 kroner om du tar de minste, og her har du en super middag til en billig penge.

- Lasagne. Stek opp en hel form med lasagne (jeg bruker lasagne med squash, cottage cheese og kjøttdeig blandet med tomatpure og løk. Gir meg en 4 eller 6 middager i en panne. Fryser jeg ned to/tre biter, legger en/to i kjøleskapet og tar en til middag.

- Pizza. Kjøp en deig og sleng på det du måtte ha av rester - kylling eller kjøtt. Har du ingenting er salami dritt godt på pizzaen. Som saus lager du en enkel en med en boks tomater, og som ost kjøper du en fersk mozzarella. Gir to middager.

- Laks og pasta. Stek en/to laksefileer og kok opp litt pasta. Jeg liker gjerne å blande inn pesto i pastaen, men her står du vel strengt tatt veldig fritt. Enkelt, kjapt, billig og godt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...