Gå til innhold

kan noen hjelpe meg meg seriøse hovedkort/chipset problemer?

Kvinnorna

Anbefalte innlegg

Jeg har å sittet i snart 24timer med et problem som jeg tror er uløselig...

Har just kjøpt ny maskin, som er følgende:

Qtech tower 300W

Asus A7n8x deluxe hovedkort

Amd XP 2500 m/boxed vifte

2*256 Twinmos twister PC3200 cas2

Geforce TI 4600 asus ultra

40GB IBM deskstar 7200RPm

Samtron 17" 76E skjerm

Installasjon av XP går smertefritt, kommer inn i windows.

Legger først inn nyeste nvidia drivers for skjermkortet, starter på nytt det funker greit. Skal så legge inn Unified driverpack for hovedkortet, for best mulig ytelse.. starter på nytt og på vei inn i windows igjen henger den i den bytter bilde fra bootup logo til innloging. Henger der litt og skjermen blir totat svart.

Jeg har prøvd med eldre drivere av både nvidia til skjermkortet og hovedkortet. Har dilla rundt litt i biosen, men har enda ikke funnet ut hva det kan være..

Litt kjipt å ha en forholdsvis kraftig maskin uten at hovedkort driverne er inne, dvs halvert ytelse :(

For meg virker det som det kan være en konflikt mellom skjermkort/hovedkort på en eller anna måte. Har prøvd å innstallere hovedkort drivers først funker greit helt til skjermkort driverne kommer inn. PS jeg har flasha biosen til nyeste version!

Håper noen der ute har peiling hva som kan være galt, eller om jeg kanskje bare må returnere alt til komplett. Selv jeg tror ikke det er noe fysisk galt med noe av maskinvaren

Hilsen Arnfinn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv å last ned siste oppdatert unified driver pack, og sjekk at du faktisk skal ha denne packen installert..

det er jo utvilsomt de driverne der som er feilen når du får problemer kun etter å ha installert de.

Har lasta ned de nyeste fra www.nvidia.com

Får installert de greit, men når jeg starter på nytt og skal inn i windows kommer jeg ikke inn..som sagt den henger seg i det den skal gå over fra bootuplogo til innlogging, skjermen blir bare svart

Lenke til kommentar
nvidia drivere skal du ha, men det er mulig du ikke skal ha driveren du ikke installere til hk. jeg har ikke samme hk som deg og vet ikke dette sikkert, men det virker sannsynlig.

Jeg har innstallert nvidia drivere (detonator) det funker greit.

Har nå fått lasta ned enkelt hvis lyd drivere,raid drivere og ethernet drivere til alt integrert. det eneste jeg mangler er GART driverne, men hvis jeg prøver å installere unified driver package som dem ligger i henger bare maskina seg.. Jeg har GART filene her, men vet ikke åssen jeg skal få installert dem uten å måtte installere hele "pakka"

Kanskje det kan virke hvis noen der ute vet hvordan jeg skal få lagt inn GART driverne (AGP).

Det står i properties på skjermkortet at det kjører i PCI modus

Lenke til kommentar

du kan jo gå til enhetsbehandling og se hvilke enheter det står spørsmåltegn og slikt forran - dvs. hvilke som ikke har fått installert drivere. klikk på disse og vel oppdater driver, jeg tror det er .inf filer som skal brukes ved å installere drivere på denne måten.

enhetsbehandling kommer du til ved å høyreklikke på min datamaskin og velge egenskaper, så maskinvare så kan du klikke på en boks som det står enhetsbehandling på.

Lenke til kommentar
du kan jo gå til enhetsbehandling og se hvilke enheter det står spørsmåltegn og slikt forran - dvs. hvilke som ikke har fått installert drivere. klikk på disse og vel oppdater driver, jeg tror det er .inf filer som skal brukes ved å installere drivere på denne måten.

enhetsbehandling kommer du til ved å høyreklikke på min datamaskin og velge egenskaper, så maskinvare så kan du klikke på en boks som det står enhetsbehandling på.

Det vet jeg, er ingen det er spørsmålstegn ved.. jeg jobber med data så litt peiling har jeg ;) Men windows bruker sikkert standard drivere derfor ingen spørsmålstegn.. :grumpy:

btw grattis med 1500 posts :D

Lenke til kommentar

Tror jeg fant ut av hvilke som jeg må oppdatere driverne til, som selvfølgelig windows nekter meg å gjøre.

De som skal oppdateres med nvidia nforce (gart) er:

PCI standard Host CPU bridge

PCI standard PCI-to-PCI bridge device

når jeg prøver å oppdatere de (henviser til hvor jeg har lagt GART driverne på disken) og den installerer dem får jeg meldingen helt til slutt:

"An error occured during the installation of the device" Access is denied

Samma meldingen får jeg på alle jeg skulle ha bytta drivere på!

Noen som vet åssen jeg kan få windows til å tillatte meg å bytte ut disse driverne ?

Lenke til kommentar

Ok, jeg har samma hovedkort og samma prosessor, kjøpte og samma tower i et annet oppsett jeg satt opp for et fam. medlem tidligere. Der var problemet strømforsyninga :p Qtec har store problemer med AMD systemer, sier ikke at det er det som er problemet her, men Unified driverpack skal ikke skape spesielle problemer for deg. Hvertfall ikke med det oppsettet du har der. Disable all slags ekstra drit på HK manuellt (med jumpere) og installer driver packen. Se hvilke komponenter som evt. kjører med samma IRQ, evt. prøv å disable nettverkskort, ISDN e.l. Disse kan fort gi deg problemer. Det høres ut på problemet ditt som om du har en IRQ konflikt mellom to vitale komponenter. Bruk AIDA32 til å få en total oversikt over systemet ditt.

Lenke til kommentar

Problemet ditt ligner et lignende jeg og flere andre har hatt. Da var det kort fra Hercules det gjaldt. Med nVIDIA drv ble det bare ball, så løsningen ble å inst. Hercules sine egne drv som lå på den medfølgende CD-ROM. Virker som om de store endrer på resursene maskinvaren skal bruke, og dermed kræsjer maskinen med nVIDIAS original drv. Du må nok prøve å bruke drv fra Asus til skjermkortet ditt, så får vi krysse fingrene...

Lenke til kommentar

Har du prøvd driverene som ligger på Asus sin site også ? Asus hevder på sin hjemmeside at man må bruke Asus sine NForce drivere da de har tilleggs funksjonalitet utover NForce standarden.

Jeg har selv installert Nvidia sine referanse drivere på ett Asus A7N8X uten problemer men det kan jo hende delux versjonen har disse tilleggene.

Videre så har jeg også erfart merkelige ting med power til bruk mot dette hovedkortet. På min venn's A7N8X fant vi ut at vi måtte fjerne molex kontakten som overvåker PSU vifta for å unngå heng (Hang når Asus probe ble lastet)

Lenke til kommentar

Gå inn i safe mod (trykk f8 under oppstart) og prøv og installere dem en gang til.

Eventuel avinstaler først og deretter installere på nytt.

funka for meg en gang jeg hadde lignende problemer.

Dessuten bør nvidia driverene til hovedkortet installeres før skjermkort driverene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...