FrihetensRegn Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Ifølge norsk Wikipedia, består serien «I Mummidalen», som gikk på barne-TV på NRK tidlig på 90-tallet, og som fortsatt går, av 78 episoder fordelt på 3 sesonger. 77 av disse ble sendt på norsk fjernsyn. En episode uteble. Hvorfor? Wikipedia skriver at i episode 26, sesong 2, kalt «Stemmen fra innsiden av treet» eller «The Imp» på engelsk, "er bannlyst i Norge og Finland på grunn av den skremmende tredemonen, Lille Mys språkbruk og at Sniff stikker et strå i sprekken." Er det en god nok unnskyldning for å holde den borte? Jeg regner med den aldri ble dubbet på norsk, men her er ihvertfall den engelske versjonen. Døm selv. https://www.youtube.com/watch?v=p8p91hEVAcY 4 Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) ''Sniff stikker et strå i sprekken'' kan jo høres litt feil ut men, skjønner ikke hvorfor den ble forbudt på grunn av dette. For å si det sånn tror jeg barn blir mye mer skremt av hufsa når hun dukker opp. http://www.youtube.com/watch?v=LaL6jVRRotQ'> Endret 2. oktober 2013 av Cortese 3 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Jeg kjente jeg fikk grøsninger langt nedover ryggen da jeg så hattifnattene.. Impen kunne kanskje være litt skummel, men fortsatt ikke i nærheten av Hufsa. Husker jeg hylgråt da jeg var kanskje 3-4 år og så hufsa på TV. Gjemte meg under puta i sofaen og sendte avgårde desperate skrik til pappa om å skru av mens han holdt på å le seg ihjel Må være en av de få tingene jeg virkelig husker krystallklart fra jeg var så liten. 1 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Tipper 'bannlyst' er litt overdramatisering fra artikkelforfatters side. Kan være ørten grunner til at man velger å hoppe over en episode, det behøver ikke alltid være sensur. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Tipper 'bannlyst' er litt overdramatisering fra artikkelforfatters side. Kan være ørten grunner til at man velger å hoppe over en episode, det behøver ikke alltid være sensur. Du kan sende et brev til NRK eller SF Norge da det er dem som har rettighetene. Jeg tror nok det er ganske opplagt at de valgte å ikke sende denne ene episoden nettopp fordi de på den tiden oppfattet det som uegnet for barn. Denne episoden ble også bannlyst i Finland, Mummi seriens hjemland. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Mulig er det, men å si det er opplagt er å dra det litt langt. Du har ikke noen kilder som underbygger påstanden? Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Hufsa....... *grøsser nedover ryggen min* Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Mulig er det, men å si det er opplagt er å dra det litt langt. Du har ikke noen kilder som underbygger påstanden? Nei jeg har ikke det. Har du noen kilder som tilsier at det ikke ble sensurert? Jeg ser det heller som at det som er minst sannsynlig bør bevises, ikke det som er opplagt. Når alle episodene ble sendt unntatt en, midt i sesongen, i flere land, sier det seg selv. Lenke til kommentar
nybb Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Mange nevner Hufsa-episodene som de de husker fra Mummi. Jeg personlig elsket de episodene der de plantet en mengde frø de fant i en kiste, som vokste seg til en regnskog over natten. 5 Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Mange gode minner i fra den serien. Lurer på om det er mulig å få kjøpt hele serien? Hadde vært moro å sett en nå og da for å se om jeg husker mange av episodene. Endret 2. oktober 2013 av Aleks 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Hufsa som dukker opp på døra, er i hvert fall mitt skumleste øyeblikk fra Mummitrollet! Jeg husker at jeg og brødrene mine spilte scena - sprang ut skrikende - gikk inn, spolte tilbake - repeat. 1 Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Hufsa som dukker opp på døra, er i hvert fall mitt skumleste øyeblikk fra Mummitrollet! Jeg husker at jeg og brødrene mine spilte scena - sprang ut skrikende - gikk inn, spolte tilbake - repeat. Har akkurat samme erfaring. Serien er forøvrig fantastisk. Er også enig med nybb som nevner jungelepisodene som favoritter. Den storyarc'en var ikke like skummel som Hufsa, men minst like spennende. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Rart at heile mumidalen ikkje vart bannlyst fra norsk tv siden det var så skummelt. Men vi alle kom tilbake likevel fordi det var så spennande Endret 2. oktober 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Hufsa var jo dritskummel, det husker jeg veldig, veldig godt fra da jeg var pjokk og så Mummidalen på TV. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2013 Jeg kan forstå at den episoden er skummel for barn, men det er likevel rart hvis de velger å unngå den og ikke de episodene med Hufsa, hattifnatter og ikke minst Vinterdamen. Jeg får fortsatt angst hver gang jeg ser den episoden. 6 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 3. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2013 Nei jeg har ikke det. Har du noen kilder som tilsier at det ikke ble sensurert? Jeg ser det heller som at det som er minst sannsynlig bør bevises, ikke det som er opplagt. Når alle episodene ble sendt unntatt en, midt i sesongen, i flere land, sier det seg selv. Nei, det sier ikke seg selv. Det kan være massevis av grunner til at en episode ikke blir oversatt eller vist; at du går rett til sensur, og attpåtil insisterer, sier mest om deg, egentlig. 1 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 3. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg forstår ikke hvorfor den aldri ble vist. Den er jo basert på et eventyr, har hørt flere versjoner av det. Var også veldig merkelig å høre I Mummidalen på engelsk. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg forstår heller ikke helt hvorfor den ikke ble vist. Det er jo bare ett eventyr som sagt, men når folk prater om det så savner jeg Mumidalen Gode minner Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2013 Nei, det sier ikke seg selv. Det kan være massevis av grunner til at en episode ikke blir oversatt eller vist; at du går rett til sensur, og attpåtil insisterer, sier mest om deg, egentlig. Så du tror virkelig at det er en grunn til at de valgte å vise alle 77 episodene, men en eneste episode ble ikke sendt, fordi at de: a) glemte å dubbe og sende den b) ikke var klar over at den fantes c) romvesner kidnappet NRKs dubbere den dagen de skulle dubbe akkurat den episoden Jeg venter fortsatt på et logisk svar om hvorfor de ikke sendte den, utenom den opplagte grunnen at de sensurerte episoden og ikke ville sende den, akkurat som i de andre nordiske landene. 2 Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 5. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2013 Synes det er så rart å høre om alle som var redde for Hufsa og hattifnattene. Jeg syntes synd på hattifnattene, for de ville jo bare være i fred! Mens Hufsa var det synd på siden hun ikke hadde noen venner fordi alle var redd henne 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå