Odriks Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Er en 24-åring som studerer master i juss på UiT, men har bestemt meg for å slutte. Eksamensformen i Tromsø fungerer ikke helt optimalt for meg (muntlig + én skriftlig helt i slutten av vårsemesteret), samtidig som jeg må ta opp to eksamener fra 1. avd som jeg ikke var fornøyd med. Det blir mye arbeid, og jeg tror ikke jeg har anlegg for å prestere slik jeg forventer. Funderer derfor på hva jeg skal gjøre videre. Har vurdert journalistikk som jeg har hatt interesse for lenge, men mtp. de begrensede jobbmulighetene og nedbemanningen på dette området går jeg nok trolig ikke for dette. Jeg vurderer derfor økonomi. Det er et felt jeg er veldig blank på, men som jeg i "teorien" synes virker interessant. Jeg har en tendens til å oppnå enorme resultater når jeg før blir disiplinert, og skulle nok klart å bli en god økonom med mye arbeid. Har kun P-matte fra vgs., hvor jeg fikk 5 i standspunktkarakter og 3 på eksamen. Det er ikke noe krav med matte på HiO, men jeg vurderer å studere litt nå gjennom høsten og vår for å være best mulig forberedt. Jeg er, som sagt, ingen typisk mattefyr og har tradisjonelt ikke vært god med tall, men det er også et felt jeg tror jeg kan bli god i hvis jeg jobber hardt. Matte er ikke et fag jeg har tatt seriøst på skolen, og økonomi handler jo ikke kun om mattematikk. Så spørsmålet er: Hvordan ville dere angrepet matten? Studere R1 eller Matematikk S1 + S2 etc. nå i høst eller vår? Ta det som privatist? Har vurdert BI, men pdd. er standspunktet mitt at jeg ikke vil betale for en utdannelse jeg kan få gratis på HiO. På BI vurderer jeg forøvrig økonomi og forretningsjus hvis jeg ikke går for øk. og adm. Er inne i en vurderingsfase nå, så gjerne kom med tips. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Regner med at interessen for jus er tilstede ettersom du valgte rettsvitenskap i førsteomgang. Økonomi og forretningsjus kan da være et godt valg. Matematikk bygger direkte på S1+S2/R1 fra videregående, så du burde vurdere å lese deg opp. Men HiOA tilbyr vel forkurs i matematikk det første semesteret? Da skal det kanskje holde, så slipper du å betale ekstra for privatist. Økonomi og administrasjon handler om så mye innenfor økonomi, og du går veldig snevert gjennom jusrelaterte emner. Det blir en del analyser ved hjelp av matematikk, så det er noe du burde forberede deg på. Riktignok veldig grunnleggende matematikk som blir anvendt, så det er ikke krevende i seg selv. Er hovedinteressen din jus vil jeg anbefale deg å fortsette på ditt nåværende studie. Sikker på at bare ikke føler eksamenspresset og er i en litt deprimert periode? Håper inderlig ikke du bytter studie og angrer om et par år. Lenke til kommentar
Odriks Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Ja, er usikker på hva jeg skal gjøre. Pga. noe personlige greier i familien har jeg ikke lest all verden (går 2. avd), så ligger langt etter pensum. Det jeg ev. kan gjøre er å bruke dette året til å ta opp igjen fag fra 1. avd hvor jeg allerede har dårlige karakterer, avbryte eksamene jeg skal ha i 2. avd, for så å begynne på 2. avd. til høsten igjen. Hva anbefaler dere? Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Ja, er usikker på hva jeg skal gjøre. Pga. noe personlige greier i familien har jeg ikke lest all verden (går 2. avd), så ligger langt etter pensum. Det jeg ev. kan gjøre er å bruke dette året til å ta opp igjen fag fra 1. avd hvor jeg allerede har dårlige karakterer, avbryte eksamene jeg skal ha i 2. avd, for så å begynne på 2. avd. til høsten igjen. Hva anbefaler dere? Anbefaler deg å følge interessene dine. Det er ikke krise å ikke fullføre studiet til normert tid. Det er bedre med ett år ekstra enn å tilbringe resten av livet i en jobb som ikke var hovedønsket ditt. Da vil du alltid tenke på hvordan livet ville vært om du fortsatte. Bedre å drive på med noe du interesserer deg for. Men dersom interessene dine tilfaller økonomi i større grad enn jus er det en annen sak. Det er også behov for fagpersoner innenfor journalistikk. Gjør det du føler for, rett og slett. Endret 4. oktober 2013 av yeidof Lenke til kommentar
Odriks Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 Anbefaler deg å følge interessene dine. Det er ikke krise å ikke fullføre studiet til normert tid. Det er bedre med ett år ekstra enn å tilbringe resten av livet i en jobb som ikke var hovedønsket ditt. Da vil du alltid tenke på hvordan livet ville vært om du fortsatte. Bedre å drive på med noe du interesserer deg for. Men dersom interessene dine tilfaller økonomi i større grad enn jus er det en annen sak. Det er også behov for fagpersoner innenfor journalistikk. Gjør det du føler for, rett og slett. Jeg er absolutt mer interessert i jus enn økonomi. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Jeg er absolutt mer interessert i jus enn økonomi. Da fortsetter du med jus. Vet ikke hvordan det er med rettsvitenskap, men du ser i denne artikkelen at kun 38 % fullfører studiet økonomi og administrasjon til normert tid. Dette studiet topper altså listen, men du er nok ikke alene med å ta noen ekstra år ved rettsvitenskap. Følelsene du har akkurat nå er nok bare en fase som vil gå over. De aller fleste har nok vært gjennom perioder hvor de føler at alt er håpløst, men de kommer seg gjennom det. Du vil nok raskt angre hvis du bytter. Du sier selv at du har en tendens til å oppnå enorme resultater hvis du er disiplinert. Kom inn i dette fokuset, og jobb ræva av deg resten av studiet! Belønningen kommer så snart du mottar vitnemålet. Det vil nok føles som en god seier. Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hva med å ta et pauseår? Kjenner flere som har gjort dette i litt tyngre tider, og da kommer de sterkt tilbake etterpå! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Det er ikke mulig å fortsette i Oslo da? Eventuelt ta opp igjen fag som du sier og bruke mer enn normert tid på studiene? Du blir IKKE den første som gjør det i så fall. Ta en prat med studieveileder på UiT og be om råd. Å begynne på økonomi om det er jus som interesserer deg høres ikke ut som rett valg. Lykke til. Lenke til kommentar
Odriks Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Det er ikke mulig å fortsette i Oslo da? Eventuelt ta opp igjen fag som du sier og bruke mer enn normert tid på studiene? Du blir IKKE den første som gjør det i så fall. Ta en prat med studieveileder på UiT og be om råd. Å begynne på økonomi om det er jus som interesserer deg høres ikke ut som rett valg. Lykke til. Er nok det jeg skal, ser det ut som. Så får vi se om det blir Bergen eller Oslo. Må ta opp noen fag fra vgs først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå