Tå. Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Kom over denne fine kommentaren Jeg mener alle skal skatte 100% dersom det er over 1,5 millioner, så det stemmer. Jeg vil ikke ha et klasseskille, noe det er dersom folk får tjene mer. Det berømte klasseskillet. Fryktet blant sosialistene og ignorert av kapitalistene. Men hva i alle dager legger folk i dette ordet, og hvordan kan man ha et klasseskille når det egentlig ikke eksisterer noen klasser? Det virker som om mange legger inntekt til grunn for hvilken klasse man havner i. Tjener man en god del så havner man altså i "overklassen", et ord man kan assosiere med suksess og mye penger. Er enten Baron eller fabrikkeier. Øverst på rangstigen hvor man kan se ned på alle andre som ikke har gjort det like bra her i livet. Så har vi den store middelklassen. Der vi "alle" er. Sleng inn øvre eller nedre etter hva som passer deg. Her er man midt på treet og er en del av den store almue. Selv kjenner jeg ikke en eneste person som ikke passer inn her. Da er narkomane og innvandrere inkludert. Så har vi underklassen. Den slitne arbeider som jobber 14 timer skift til luselønn. Kommer trolig fra et Østblokk land og bor under en bro. Men nå lever vi vel i år 2013 og ikke år 1850? Burde vi ikke legge bort ideen om at inntekt skaper et skille blant folk i Norge? Hvem ønsker vel å bli plassert i en bås basert på hvor mye man tjener? Plasserer man lavt lønnede i kategorien "underklasse" så er man jo med på å holde dem nede. Blir man hele tiden fortalt at man er på bunnen av den sosiale rangstige, ja da vil man vel til slutt tro at man er det? Eller kanskje vi skal beholde klassesystemet. Når man først ønsker et klassesystem kan man jo bruke den verdien som faktisk skaper et skille mellom mennesker i det moderne samfunn. Kunnskap og tilgangen til den. Lenke til kommentar
After8 Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er i mot samfunnsklasser. Vi er alle like, og alle skal bli plassert likt i samfunnet. Uheldigvis er det ikke slik per dags dato. Selv om vi "fjerner" samfunnsklassene, vil det fortsatt være et stort skille. Det at vi skattlegger alle som tjener over 1,5 mill med 100% vil hjelpe en god del. Men nå lever vi vel i år 2013 og ikke år 1850? Burde vi ikke legge bort ideen om at inntekt skaper et skille blant folk i Norge? Hvem ønsker vel å bli plassert i en bås basert på hvor mye man tjener? Jeg vil nesten si at det er umulig å legge bort ideen om at inntekt skaper et skille. Inntekt skapet ett stort skille. De som tjener millioner av kroner har råd til flotte hus og flotte biler, mens en person som tjener noen tusenlapper i måneden sliter med å skaffe seg bil. Tar vi oss en tur på gata vil vi fort se forskjell på hvem som tjener mye penger, og hvem som ikke tjener penger. Det er dessverre slik at det er dyrere å være fattig i dagens samfunn enn det er å være rik. Nei, samfunnsklasser er ikke noe for meg! 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Jeg er enig med trådstarter. Selv de som i dag er i nedre middelklasse har i realiteten meget god råd. I hine hårde ville selv disse vært "overklasse". Med andre ord er klassene dynamiske, "middelklassen" er ca der hvor snittet befinner seg, og "over/underklassen" vil da være et stykke over/under disse ift. inntekt. Dette er jo selvsagt helt feil måte å tenke på, spørsmålet er om man har nok eller ikke nok - og har man nok er det irrelevant om andre har mer. Man bør ikke ta mer fra de rike enn man må for å fø de fattige. Hadde jeg tjent 500 millioner og plutselig fått dette halvannenmillionersforslaget tredd nedover meg på permanent basis hadde jeg neppe orket å tjene mer enn halvannen million. Det ville garantert kostet arbeidsplasser så det griner etter. Ikke mitt ansvar at andre blir arbeidsløse. Da ville man fått en stor underklasse, og en relativt liten "overklasse", som får denne inntekten på halvannen million. Middelklassen ville vel knapt eksistert, da alle var avhengige av overklassen som la ned mesteparten av sitt arbeide.Forøvrig har vi ingen klasseSKILLER, heller. Det finnes ikke noe stort "hopp" i inntekt som kan definere noe slikt. Flytende overganger blir aldri skiller, og at alle skal være like "rike" (eller: fattige) er en utopi. Noen vil alltid tjene mer enn andre, og noen vil alltid rote bort pengene sine. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Jeg er i mot samfunnsklasser. Vi er alle like, og alle skal bli plassert likt i samfunnet. Uheldigvis er det ikke slik per dags dato. Selv om vi "fjerner" samfunnsklassene, vil det fortsatt være et stort skille. Det at vi skattlegger alle som tjener over 1,5 mill med 100% vil hjelpe en god del. Jeg vil nesten si at det er umulig å legge bort ideen om at inntekt skaper et skille. Inntekt skapet ett stort skille. De som tjener millioner av kroner har råd til flotte hus og flotte biler, mens en person som tjener noen tusenlapper i måneden sliter med å skaffe seg bil. Tar vi oss en tur på gata vil vi fort se forskjell på hvem som tjener mye penger, og hvem som ikke tjener penger. Det er dessverre slik at det er dyrere å være fattig i dagens samfunn enn det er å være rik. Nei, samfunnsklasser er ikke noe for meg! Viss jeg ble skattelagt for alt jeg tjener over 1.5 millioner så hadde jeg bare redusert lønnen min til 1.5 millioner, for det hadde faktisk ikke gitt mening å tjene noe mer. Det ville jeg synes var blodig urettferdig. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 Jeg er i mot samfunnsklasser. Vi er alle like, og alle skal bli plassert likt i samfunnet. Uheldigvis er det ikke slik per dags dato. Selv om vi "fjerner" samfunnsklassene, vil det fortsatt være et stort skille. Det at vi skattlegger alle som tjener over 1,5 mill med 100% vil hjelpe en god del. Jeg vil nesten si at det er umulig å legge bort ideen om at inntekt skaper et skille. Inntekt skapet ett stort skille. De som tjener millioner av kroner har råd til flotte hus og flotte biler, mens en person som tjener noen tusenlapper i måneden sliter med å skaffe seg bil. Tar vi oss en tur på gata vil vi fort se forskjell på hvem som tjener mye penger, og hvem som ikke tjener penger. Det er dessverre slik at det er dyrere å være fattig i dagens samfunn enn det er å være rik. Nei, samfunnsklasser er ikke noe for meg! Det er bra at samfunsklasser ikke er noe for deg. Men hvorfor er du da med på å oppretholde dem? Jeg har selv vært student og spist havregrøt og 10kroners fiskegrateng hver eneste dag. Noe som i ditt klassesamfunn ville plassert meg i "underklassen". Jeg har selv aldri sett på meg selv som en del av denne underklasse da jeg ikke vurderer meg selv på bakgrunn av min materialistiske rikdom. Greit nok at naboen har fire biler, to tver og reiser til syden hvert år. Alt jeg har er en sykkel og tak over hodet. Siden jeg eier mindre blir jeg av mine likemenn plassert i en bås som oser over av negative assosiasjoner. Jeg befinner meg i selveste "underklassen". 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Det at vi skattlegger alle som tjener over 1,5 mill med 100% vil hjelpe en god del. Det vil hvert fall fjerne de fleste "superrike" vi har i landet vårt, så på en måte vil det utjevne forskjellene, men det vil også fjerne ekstremt mange skattepenger. Så velferdsstaten vil nok komme til å slite. Men det er jo bedre at alle er fattige enn at noen er rike og andre tilhører middelklassen ikke sant? Jeg skjønner ikke dette med at venstresiden er så veldig opptatt av penger. Det er ikke penger som gjør deg lykkelig.... Endret 2. oktober 2013 av PatSharpX Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Klassebegrepet reflekterer ikke annet enn at det er forskjell på folk. Både liberalister og sosialister bruker "klasser" som kategorier for lagdelingen i samfunnet. Det kan baseres på god økonomi vs dårlig økonomi, politisk makt vs avmakt, eierskap av kapital vs arbeidere, landeiere vs leilendinger, militære vs sivile, aristokratiet vs borgere, etc etc. Klassebegrepet er et analyseverktøy. Om vi i Norge har klasser eller ikke kommer an på øyet som ser, men at det er forskjell på folk er det vel liten tvil om. Videre er det utvilsomt mulig å dele opp befolkningen i ulike grupper i henhold til kriterier som nevnt over, og kalle disse gruppene for "klasser". Det er en misforståelse å tro at når noen hevder at noen tilhører underklassen eller liknende så innebærer det en nedsettende betegnelse, eller at å hevde at noen tilhører overklassen innebærer beundring. 3 Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Vi er alle like Totalt uenig. Vi er IKKE alle like, men vi skal ha de samme mulighetene, uansett hvor i samfunnet man kommer fra. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Jeg er i mot samfunnsklasser. Vi er alle like, og alle skal bli plassert likt i samfunnet. Uheldigvis er det ikke slik per dags dato. Selv om vi "fjerner" samfunnsklassene, vil det fortsatt være et stort skille. Det at vi skattlegger alle som tjener over 1,5 mill med 100% vil hjelpe en god del. Samfunnet kan utmerket deles opp i to klasser: Herskerne som lovlig kan tvinge andre til å lyde deres vilje og undersåttene som kun har å adlyde herskernes vilje. Det du sier er altså at du ønsker å kavle deg opp i herskerklassen og når du overtar makten, så vil du stjele penger fra de mest produktive undersåttene, slik at disse kke vil produsere så mye lenger Endret 4. oktober 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå