Gå til innhold

Kjøpt ny gitar (brukt) et godt kjøp?

salamishit

Anbefalte innlegg

Hei

Har idag kjøpt meg min gitar nr 2, en morgan les paul. Finner ikke så mye info om den, men står at det er en morgan Legend series. Noen som vet noe om denne gitaren? Kjøpte den for 800kr og er meget fornøyd hittil iallfall :)

Eneste gale med den er at den Rhythm - treble switchen er knekt, men er vel ikke noe vanskelig å bytte denne selv?

post-214295-0-96691700-1380662793_thumb.jpg

post-214295-0-60035300-1380662809_thumb.jpg

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en billig kopi av Gibson Les Paul, produsert på lisens av Morgan. Lette produksjonsmetoder er brukt, mest sansynlig produsert på samlebånd i østen.... Høyst sansynlig brukt treverk av dårlig kvalitet for å gjøre produksjonen billigst mulig, og profitten best mulig, dette påvirker selvfølgelig lyden og tonen samt følelsen i instrumentet. Er og billig elektronikk som er brukt, noe som og påvirker lyden.

Sikkert greit kjøp til amatørbruk, hos mindre kresene gitarister. Om man skal satse innenfor gitar og elsker skikkelige gitarer, så er det et klart NEI.

Jeg for min del elsker min Gibson Les Paul - Gold Top, men den var over 20 ganger dyrere, og det er ikke en lisens-kopi heller.

add: Smal sak å bytte komponeneter, så lenge du kan å lodde.

Du må forresten lære deg å re sengen din.... :tease::nei:

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Nja, alt til sitt bruk.

Som nevnt over, er dette en lisens-produsert Les Paul.

Men så lenge man ikke har for høye forventninger, og den ikke byr på åpenbare feil, er det jo ingenting i veien med det :)

Om den ikke er for 'brukt', virker det som du ikke har betalt noen upris.

Morgan prøver å få 5 ganger så mye for en ny 'pakke' :rofl: jfr: http://www.morganinstrument.com/stor/lp43.html

Det viktige er at du er fornøyd !

____

GAu

Lenke til kommentar

For 800kr vil jeg si du ikke har kjøpt katta i sekken akkurat. Jeg betalte 2500kr for noe lignende for mange herrens år siden (ikke spør hvor mange).

Noen av disse asiatiske kopiene (denne er nok produsert i Kina, kanskje Korea eller Indonesia) er helt anstendige nybegynnergitarer, og kan med litt abeid gjøres enda litt bedre. Likevel, i dages brukmarked, dersom du går opp til 1500-2000kr og ser på Epiphone og Squier, vil du ha gode sjanser til å gjøre et kupp med mer potensiale.

Uansett, jeg har fortsatt min bedritne Jiwestone Les Paul Custom, og med nye pickuper høres den helt ok ut. :)

Lenke til kommentar

Å lodde er ingen problem, men bare det å bytte mikrofoner kan altså gi en veldig mye finere lyd på gitaren generelt? Har dere noe anbefalinger av mikrofoner? jeg spiller for det meste mye klassisk rock, litt punk og metal :)

Må huske at treverket i en elektrisk gitar og har veldig mye å si for hvilken lyd det er i instrumentet. Bedre mikrofoner vil bare hjelpe deg "litt" på veg om du skjønner.... ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tips: dagens marked byr på kvalitet varer som også er laget i Kina, om man får tatt i produktet før du handler.

Kan også informere om at større merker produserer sinr modeller på fabrikker i Kina og Indonesia.

Korea og Japan er for dyrt.

Trekk paralleller med andre bransjer. Kan du forvente å ha en hylle fra Ikea i 10-20 år?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tips: dagens marked byr på kvalitet varer som også er laget i Kina, om man får tatt i produktet før du handler.

Kan også informere om at større merker produserer sinr modeller på fabrikker i Kina og Indonesia.

Korea og Japan er for dyrt.

Trekk paralleller med andre bransjer. Kan du forvente å ha en hylle fra Ikea i 10-20 år?

Hvorfor i all verden samenligner du gitarer med hyller fra IKEA?? Det er noe av det merkeligste jeg har hørt før.

Er mange merker som produseres på lisens i utlandet ja. Men er man en seriøs gitarspiller, med øyne for kvalitet, kjøper man heller dyrere skikkelige merker, som er produsert på kjente fabrikker feks i USA (Fender, Gibson, Martin, Tom Anderson er vel noen av de mest kjente)

Lenke til kommentar

Godt kjøp, Mats!

Så lenge du er fornøyd med gitaren og føler den er komfortabel å spille på, burde ikke noe annet spille noen rolle ;)

Har selv akkurat kjøpt meg en Fender American Standard P-bass, men likte den ikke i det hele tatt i forhold til min litt eldre Fender Mexico! xD

Og er man ikke fornøyd med elektronikken er det jo ikke noe problem å skifte den ut. :)

Lenke til kommentar

Du har gjort et godt kjøp så lenge du selv er fornøyd med hvordan den føles og høres ut i forhold til hvor mye du ga for den. 800,- er ingenting, og om du fikk prutet den ned til 600,- så hadde vel det strengt tatt ikke hatt så stor betydning.

Jeg har spilt på gitarer til 20.000,- som har vært elendige, og jeg har spilt på 2000-kroners gitarer som har være fremragende (og motsatt, så klart, men poenget er at prisen ikke nødvendigvis stemmer overens med kvaliteten). Synes særlig Gibson overpriser gitarene sine kraftig.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Realiteten er vel bortimot noe av det stikk motsatte. Treverk har minimalt å si for lyd på en elsktrisk gitar, og pockups har en god del å si. På akustisk derimot har du mer rett. Det at du har en Gibson Les Paul som sannsynligvis har mahogny kropp og hals, med muligens noe lønn på toppen, gjør ikke den gitaren mer vellydende enn en Morgan gitar av ksnskje poplar eller basswood. Lyden blir formidlet fra vibrerende strenger til gitarens pickup og ut i forsterker. Den strengevibreringen tar svært lite hensyn til hva slags treverk som er brukt. Man skal ha et ekstremt godt vitenskapelig øre for å høre forskjell på to gitarer hvor alt er likt utenom hva slags sort tre som ef brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...