Gå til innhold

Tåkemorgen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Jentungen 1.

Å fotografere i tåka er nok en utfordring for mange, - ikke minst når det gjelder å fokusere !

I tykk tåke har autofokussystemet få eller ingen referansepunkter, og kan derfor bli ubrukelig.

Problemet er ikke nødvendigvis løst ved å bruke manuell fokus, da det kan bli vanskelig / umulig å bedømme fokusavstand og dybdeskarphetsområde visuelt.

Derfor, - ta mange bilder, men studér hvert og ett av dem for å "tune" inn velfungerende kamerainnstillinger.

Jeg vet ikke hvordan du "gikk fram", men resultatet er

"innmari bra", etter min oppfatning, - både når det gjelder komposisjon, skarphet / fokus, og ikke minst er lyset både vakkert og stemningsfullt ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

.

Lenke til kommentar

DAGENS BILDE:

Nydelig, trolsk stemning i dette bildet, Jentungen1. Det er noe spesielt med denne tiden av året, hvor omgivelsene gjerne er dekket med en meter tåke før sola står skikkelig opp for dagen, og nettopp det har du klart å fange her.

De duse fargene gjør seg godt mot de mørke trærne og horisonten.

Lenke til kommentar

Hei, Jentungen 1.

Å fotografere i tåka er nok en utfordring for mange, - ikke minst når det gjelder å fokusere !

I tykk tåke har autofokussystemet få eller ingen referansepunkter, og kan derfor bli ubrukelig.

Problemet er ikke nødvendigvis løst ved å bruke manuell fokus, da det kan bli vanskelig / umulig å bedømme fokusavstand og dybdeskarphetsområde visuelt.

Derfor, - ta mange bilder, men studér hvert og ett av dem for å "tune" inn velfungerende kamerainnstillinger.

Jeg vet ikke hvordan du "gikk fram", men resultatet er

"innmari bra", etter min oppfatning, - både når det gjelder komposisjon, skarphet / fokus, og ikke minst er lyset både vakkert og stemningsfullt ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

.

Tusen takk Albert for hyggelig ord og konstruktiv tilbakemelding :) Setter stor pris på det! :) Hvordan bildet ble tatt? Prøvde å fokusere 1/3 inn i bildet, men som du sier så er tåke utfordrende. Veldig usikker på hvor langt vi egentlig så. Og så prøvde jeg å fokusere på treet, for å fokusere på noe håndfast for kameraet. Husker ikke om jeg brukte spotmåling eller evaluerende lysmåling. Skulle egentlig ta bilder av fugl, og hadde da glemt at spotmåling av lyset er det beste. Underveis endret jeg dette, men husker ikke om det var før eller etter dette bildet. Sannsynligvis før, ellers så hadde kanskje blitt mer detaljer i treet? Var veldig usikker på dette bildet. Histogrammet mangler mye på høyre side, og å prøve å dra det ut ble bare tull ;)

Dette er råbra Jentungen1 !

Synes det står seg uten å gjøre noenting..personlig liker jeg best utsnittet i V1

Lekkert :)

Tusen takk Terje! Så veldig hyggelig å høre! :) Bildet er tatt ved Hornborgasjøen med mange tusen fugler, og på en tid av året med lite folk! :)

Endret av Jentungen1
Lenke til kommentar

Jeg syns dette ble veldig bra. V1 uten den halve buska til høyre er best. De duse fargene og morgenlyset gjør seg veldig bra...tåka også.

Det blir alltid bonus til den som kommer seg opp før solen.

Tusen takk Erik for hyggelig kommentar! :) Er tatt fra et fugletårn ved Hornborgasjøen :)

Lenke til kommentar

Meget bra dette.

Du har jammen gjort store fremskritt.

Tusen takk Harald! Blir glad av å høre det! Har lært mye her på Akam, og fått mye god hjelp fra bl.a. deg, som jeg setter så stor pris på! :)

Er rett og slett veldig enig med de tre herrene som ahr uttalt seg før meg. Veldig bra!

Tusen takk Jan Egil, så hyggelig å høre ! :)

DAGENS BILDE:

Nydelig, trolsk stemning i dette bildet, Jentungen1. Det er noe spesielt med denne tiden av året, hvor omgivelsene gjerne er dekket med en meter tåke før sola står skikkelig opp for dagen, og nettopp det har du klart å fange her.

De duse fargene gjør seg godt mot de mørke trærne og horisonten.

Tusen takk Kjersti! Dette var totalt overraskende, og en stor glede! :)

Lenke til kommentar

Hei, Jentungen 1.

Gratulerer med Dagens Bilde ! :)

Og, - beklager at utsagnet "Litt usikker på hvordan man fotograferer i tåka" medførte at jeg skrev mye om noe du antagelig kan mye bedre enn meg ! :)

Jeg var vel litt "i tåka" selv, og glemte å se på signaturen din ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson..

Hei Albert! Tusen takk! Nei, jeg kan ingenting om å ta bilder i tåka! Har ikke holdt på så lenge, og er nok heller ikke "perfeksjonist" nok til det helt store noen gang, men har lyst til å fortelle med bilder ;) Har sett på dine stemningsbilder og blitt inspirert! Og om jeg har lykkes her så har jeg hatt flaks, for jeg trodde det ikke ;) Det er jo sånn at når man tar bilder, i alle fall jeg, så opplever man noe, og noen ganger så sterkt, at når man ser tilbake på bildene derfra så husker man opplevelsene, følelsene og stemningen. Og så har i alle fall jeg lyst til å dele akkurat det. Men det er jo egentlig helt umulig. Men desto mer hyggelig er det om noen liker det de ser, så kanskje man har klart å fortelle bittelitt om opplevelsen :)

Endret av Jentungen1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...