gossipgurl Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Hvorfor er det slik at mange norske studenter snakker amerikansk engelsk, men skriver britisk engelsk? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Gjør de det? Mitt inntrykk er at de fleste skriver "color" heller enn "colour", men jeg har ikke akkuat noen tall til å underbygge det. Menom det er tilfelle, vil jeg tro at grunnen er forskjellig påvirkning. De hører amerikansk engelsk på film og tv, mens de leser britisk på skolen. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Muntlig er friere. Mange tenker sikkert ikke over det heller. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Jeg foretrekker amerikansk, selv om jeg etterhvert setter pris på de forskjellige engelske variantene. Men, jeg kommer nok til å forsøke å snakke så amerikansk som mulig. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Det er vel fordi man stort sett lærer britisk på skolen, men blir påvirket av amerikansk via TV. Selv snakker jeg britisk fordi engelsklæreren vi hadde på videregående var britisk og ekstremt opptatt av uttale. Satt ofte i en time og kun repeterte cut, cut, cut, cut, cut, cut før vi neste time gikk over til put, put, put, put, put. Lære lite engelsk, men vi fikk veldig god, og britisk uttale på de få ordene vi kom innom i løpet av 2 år. Endret 1. oktober 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
G Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Jeg husker en av de mange forskjellige engelsklærerne opp igjennom årene pukket på ordet: Aluminium. Tror det må ha vært britisk uttale. Fordi senere har jeg hørt engelsktalende folk si ordet på nesten samme måte som vi nordmenn ville ha sagt det på norsk. F.eks. på Viasat Explorer så hender det nokså ofte at de sier det på noe som jeg tolker å skulle være en amerikansk måte. Endret 1. oktober 2013 av G Lenke til kommentar
gossipgurl Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2013 Tusen takk for innspill! Kan noen hjelpe meg bittelitt med disse spørsmålene også?? Some say that the study-abroad-trend has a strong impact on the global mixing of cultures. Can you explain this by means of examples? Who can assist you in the process if you wish to study in the UK? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Øh. Har du prøvd selv? Det er ganske rett frem ... Lenke til kommentar
gossipgurl Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2013 Øh. Har du prøvd selv? Det er ganske rett frem ... Hehe faktisk... er nok bare hjernen som står ganske stilt!! :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå