Gå til innhold

Verneplikt og forsvaret

Anbefalte innlegg

Forsvaret - hva skal vi med det? Naar har Norge som land bruk for det?? Ingen har jo angrepet Norge de siste femti aarene, kommer noen til aa gjore det de neste femti?

Skal alle menn ha verneplikt? Er det nodvendig? Skal kvinner ogsaa ha verneplikt? Eller skal vi ha yrkessoldater og kutte ut verneplikten?

Skal forsvaret ruste opp, eller nedbemmane og ruste ned?

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er imot at Norge skal ha et forsvar i det hele tatt. Vi bør kutte vekk alt som heter militæret og at kongen er vår øverste militære leder ser jeg på som et dårlig forbilde.

Svenskene har klart seg utmerket de siste 100 årene uten noe særlig forsvar i det hele tatt, og det kan Norge også gjøre.

Jeg vil ha Norge ut av Nato. Vi skal ikke støtte og hjelpe land med å bombe folkeslag ihjel!

Lenke til kommentar
Svenskene har klart seg utmerket de siste 100 årene uten noe særlig forsvar i det hele tatt, og det kan Norge også gjøre.  

Det virker som om du har ekstremt lite peiling på det du snakker om. Tall fra CIA Factbook:

Norge: 3,1mrd$

Sverige: 4,4 mrd$

Fordi Sverige står utenfor noen forsvarsallianse har de i etterkrigstiden brukt svært mye penger på militæret, først etter den kalde krigen er militærbudsjettet blitt mindre.

Jeg er imot at Norge skal ha et forsvar i det hele tatt.
Hva gjør vi hvis det f.eks blir begått kupp i Russland og de nye makthaverne angriper Norge. Da hjelper det ikke å briske seg med fine ord som FN, folkerett osv...

Jeg synes Norge bør ha allmenn verneplikt, men bare en inntensiv og obligatorisk opplæring på 3-4 uker for alle, både kvinner og menn. I tillegg bør vi ha en profesjonell yrkeshær på ca. 5000 mann med det nyeste high-tech utstyret. I tillegg bør vi samarbeide nært med USA.

Også bør Norge joine USA og få brukt litt av militærutstyret vi har hatt på lager i 60 år.

Lenke til kommentar

Almenn verneplikt paa et par uker tror jeg er tingen. Om man finner store "talenter" kan de tilbys videre opplaering, og slik utvide yrkeshaeren. Slik jeg ser det boer den vaere paa 7500 stykker, og jeg er enig med fiskepinnen; de skal ha det siste av teknoligi.

NATO maa vi ha om vi ikke skal havne helt paa sidelinjen. Jeg synes ogsaa at det norske forsvarte skal sammarbeide TETT med det amerikanske, paa den maaten faar man et sammarbeid og kan hoeste frukter osaa paa andre omraader.

Alt det gamle utstyret synes jeg skal byttes ut, vi vil ha det nyeste innen teknologi!

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi samarbeide med USA? for å være med på deres angrepskriger? Ett forsvar er ett FORSVAR, ikke ett angrep. Og yrkesforsvar er ikke veien å gå, da vil nok desverre forsvaret bli fyllt opp med krakilske høyreekstreme. Allmenn verneplikt for begge kjønn er eneste løsningen.

Lenke til kommentar

Et yrkesforsvet med kompetanse. Det er det som skal til!

Tenk paa alt det aapner for om de klarer aa samarbeide med US? Om Norges kunne bruke noen av de amerikanske opptreningprogrammene, og for sa vidt ogsaa motsatt. Et selvstendig forsvar vil raskt gaa dukken. De maa ha noe aa gjore!! Amerikanerne har nok av arbeidsoppgaver til soldater som ikke har noe aa gjore. Naar det er stille her hjemme i nord, kan man laane ut forsvaret til USA.

You see?

Lenke til kommentar

Selv om vi har allmenn verneplikt er ikke det norske forsvaret beregnet til å vare mer enn ett par dager. Slik er det idag! Vi skal reddes av amerikanere og andre NATO-land. USA har haugevis med materiell i Norge. 7500 profesjonelle soldater vil ikke vare særlig lenge.

Det er en grunn til at det skrives Forsvaret med stor F!

Lenke til kommentar
Jeg er imot at Norge skal ha et forsvar i det hele tatt. Vi bør kutte vekk alt som heter militæret og at kongen er vår øverste militære leder ser jeg på som et dårlig forbilde.

Jeg vil ha Norge ut av Nato. Vi skal ikke støtte og hjelpe land med å bombe folkeslag ihjel!

Er HELT uenig , alle selvstendige land boer etter min mening ha et vaepnet forsvar .

Det er en rett aa veare istand til aa forsvare seg mot fiendlige inntrengere og det trenger ikke veare snakk om noen krig heller .

Tenk det f.eks at det skjer noe med oljeriggene i Nordsjoen da , terroraksjon / gissel situasjoner og liknende , greit nok at spesial avdelinger fra politiet sikkert er vel og bra ( er nok mange yrkes militeare der , tror faktisk avtjent verneplikt er noedvendig for aa i det hele tatt komme innpaa skolen dersom man er mann er ikke 100% )

men Forsvarets spesial kommando ville nok ingen veart foruten i slike situasjoner , en av deres oppgaver gaar nettopp paa eventuell inngripen

ved slike sitausjoner .

Dessuten synes jeg det er bra at Norge tilbyr seg til aa stille styrker til disposisjon til internasjonale opperasjoner , det er veldig verdifull erfaring

aa ha med seg i opplearing i ettertid til nytt personell .

Kommentaren om Svenskene er jo allerede kommentert , Sverige har etter min oppfattelse et bra og veldig godt oppdatert forsvar .

Selv om Norge ikke ligger helt i smoeroeyet hva risiko omraader angaar ved fare for krig saa er det naivt aa tro at vi ikke skal ha noe forsvar .

Forsvaret i seg selv sier litt om stoltheten til nasjonen , jeg hadde gledelig ikledd meg uniformen fra forsvaret baade i fred og andre situasjoner , respekterer ditt syn men er glad ikke alle deler det .

Mange sier at det Norske forsvaret er " udugelig " faar jeg inntrykk av ,

jeg har hoert fra mange som har veart i disse Nato - oevelsene at de er meget imponert til tider over befalet , dette spesielt siden vi p.g.a vaar geografiske beliggenhet er gode paa vinter - krigfoering .

Lenke til kommentar
Dessuten synes jeg det er bra at Norge tilbyr seg til aa stille styrker til disposisjon til internasjonale opperasjoner , det er veldig verdifull erfaring  

aa ha med seg i opplearing i ettertid til nytt personell.

nja, det kommer VELDIG ann på. fredsbevarende styrker i utsatte konfliktområder synes jeg er OK og faktisk bra at vi er med på. Men f.eks flygerne vi har i Afghanistan er ikke en fin ting. Det er å støtte en angrepskrig. blæææ Og disse "humanitære styrkene" i Irak? fytterakkern. Det er med på å legitimere angrepskrigene til USA, den siste store imperialistmakten.

Lenke til kommentar

aa ha med seg i opplearing i ettertid til nytt personell.

nja, det kommer VELDIG ann på. fredsbevarende styrker i utsatte konfliktområder synes jeg er OK og faktisk bra at vi er med på. Men f.eks flygerne vi har i Afghanistan er ikke en fin ting. Det er å støtte en angrepskrig. blæææ Og disse "humanitære styrkene" i Irak? fytterakkern. Det er med på å legitimere angrepskrigene til USA, den siste store imperialistmakten.

Trodde de norske styrkene i Irak hadde som oppgave aa drive med

- minerydding

- legge til rette for vann og elektrisitets tilfoersel

ser ikke noe galt i det i det hele tatt jeg .

Vil heller ikke si at vi legitimerer angrepskrigene til USA da , vi var jo ikke akkurat enige om Irak og vi hadde heller ikke styrker i angrepet ,

bare i Nato regi med AWACS-Mannskap oppe ved Tyrkia .

Lenke til kommentar
Men f.eks flygerne vi har i Afghanistan er ikke en fin ting. Det er å støtte en angrepskrig.
Synes du det er galt av de norske F-16 flygerne å kjempe mot taliban? Synes du olsen at det hadde vært bedre om USA lot Taliban for herje med Afghanistan som de vil? Synes du kanskje også at vi har mye å lære av talibansk kultur og verdier?
Lenke til kommentar

Minerydding regner jeg som verdifull opplaering jeg da.

Og om de hjelper de amerikanske styrkene, er det vel bare vel bra. Opplaering er viktig! Og det er vel noe det norske forsvaret ikke alltid er like gode paa. Og dessuten kunne faa trent i en "ordentlig" situasjon anser jeg som svaert bra.

Jeg tror dessuten at de styrkene som er i Iraq stort sett faktisk bedriver nettopp humanitaert arbeid. Tror jeg da.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Nåh.... fredsbevarende styrker, så fint... :lol:

Ja, det fungerer kanskje her og der, men ikke i hver eneste situasjon.

JoachimR, jeg besøkte den "Students For War" siden din, og tok med meg en rar ting tilbake:

Under French law it is a criminal offence to insult the president, carrying a fine of up to 45,000 euros (£30,000).

Wow, fint med ytringsfrihet...

Hehe. Nei, men resten av den siden er litt for "pro-war" for min smak...

Lenke til kommentar
Nåh.... fredsbevarende styrker, så fint...  :lol:  

Ja, det fungerer kanskje her og der, men ikke i hver eneste situasjon.

Hvor godt det "funker" (funker hpå hvilken måte?) kan vel diskuteres. Oppgaven til fredsbevarende styrker er (eller burde være) å opprettholde lov og orden i ett land som har vært/er rammet av krig, men ikke aktivt delta i væpnet kamp så lenge det ikke er absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar
Forsvaret - hva skal vi med det? Naar har Norge som land bruk for det?? Ingen har jo angrepet Norge de siste femti aarene, kommer noen til aa gjore det de neste femti?

Nevnte det samme for løytnanten min for noen uker siden, og svaret som kom tilbake var;

Ingen trodde Norge skulle bli tatt for 50 år siden heller, men vi ble tatt.

[ var ikke akkurat slik han sa det, for han kunne ordlegge seg mye bedre enn jeg kan :-? ]

Poenget er at man aldri kan vite, og det kan være langt værre folk enn tyskere som tar oss neste gang... fanatiske muslimer for å nevne noen...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

:lol:

Å nei, ingen skjønte Hitler sine ambisjoner nei... :roll:

Så egentlig ikke ut som den norske hæren var veldig... effektiv mot tyskerene da nei...

Nei, hvem som helst kan ta Norge i disse farlige dager!

USA kunne jo bare bestemt seg for å ta lille olje-landet for seg selv en dag! Løp å kjøp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...