Gå til innhold

Nå vil de kristne bruke skolen til å tvinge igjennom sin religion

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig i at man skal tvinge dette inn i skolen. Jeg tipper likevel at man kan søke om fritak fra slik undervisning, men hva skal det erstattes av når det gamle undervisningsopplegget blir erstattet av et unøytralt kristent fag?

For skal de som søker fritak bare gå og sulle rundt? De må få et reellt valgfagsalternativ som de selv har lyst å delta på, IMHO.

Et enda bedre alternativ ville vært å gjort det nye kristenpregede faget til et valgfag. Det hadde vært mer rettferdig.

Noe av forklaringen ligger kanskje i at det finnes 2, ja faktisk 2 partier som omfavner det kristne helt og delvis. Første innlysende parti er KrF. Men, det andre litt mer skjulte kristne partiet er Fremskrittspartiet som også er sterkt Israel-vennlige.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

For skal de som søker fritak bare gå og sulle rundt? De må få et reellt valgfagsalternativ som de selv har lyst å delta på, IMHO.

Mitt ringe forslag til disse som bare går å sparker i grusen, er å gi dem valget mellom undervisning og noe annet ideelt arbeid - det er mange eldre og lignende pleietrengende som vi ikke har råd til å bruke adekvat tid på, og da kan jo disse ungdommene utfylle det "tomrommet". Da slår man flere enn bare to fluer i en smekk ..

:)

Lenke til kommentar

Hvem da?

Sånne som sjøl garantert aldri hverken blar i en bibel eller går på søndagsgudtjenester.

De har kun en "nasjonal romantisk" tilnærming kristendom. F.eks. personer med fremtredene anti-islam agenda og gjengen rundt Arne Tumyr som henger inne på sian.no

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt ringe forslag til disse som bare går å sparker i grusen, er å gi dem valget mellom undervisning og noe annet ideelt arbeid - det er mange eldre og lignende pleietrengende som vi ikke har råd til å bruke adekvat tid på, og da kan jo disse ungdommene utfylle det "tomrommet". Da slår man flere enn bare to fluer i en smekk ..

:)

Ja vel.

Kristne synes ihvertfall at kristendomslære er matnyttig. Jeg ville ha gitt de som ikke føler kallet en mulighet til å lære noe nyttig. Et fag, om det er elektronikkvalgfag, sløyd eller hva det enn måtte være. Altså noe de selv evt. ønsket seg, så det må være en 4-5 valg kanskje, så det er litt for noen og en hver.

Lenke til kommentar

Ytrings- og trosfrihet- Vi lever i en tid i sterk endring. Det betyr at vi også løpende må i vurdere, og fornye, hvordan vi ivaretar grunnleggende verdier som folkestyret, ytringsfrihet, trosfrihet og rettssikkerhet i vårt samfunn. Grunnlovsjubileet neste år blir en fantastisk mulighet til å løfte frem disse spørsmålene.

http://www.dagbladet.no/2013/10/02/nyheter/politikk/innenriks/samfunn/ap/29572252/

Lenke til kommentar

Nå marsjerer de kristne taktfast frem. "Jesus jesus über alles" og "gut mit uns" roper de i kor. Framtiden sikres ved at barna indoktrineres i offentlig skole. Jesusjugend vil føre til fremtidig politisk makt for KRF.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsker endringen velkommen. Blir interessant å se hva innholdet vil være. Mange har lært AT man skal tro, men håper innholdet kan helle mer mot HVORFOR. Tror de fleste kan være enig i at pugging av navn på profeter og apostler er lite interessant, mens forståelse av kristen filosofi og teologi kanskje kan være mer interessant, selv for de som ikke tror.

Lenke til kommentar

Ønsker endringen velkommen. Blir interessant å se hva innholdet vil være. Mange har lært AT man skal tro, men håper innholdet kan helle mer mot HVORFOR. Tror de fleste kan være enig i at pugging av navn på profeter og apostler er lite interessant, mens forståelse av kristen filosofi og teologi kanskje kan være mer interessant, selv for de som ikke tror.

Når ble KRF sin religion mer interessant for meg enn min egen religion?

Med den logikken kan vi like gjerne snu på det og si at andres religion er mer interessant for KRF enn KRF sin egen religion. Og da kan vi like gjerne fylle opp skoleundervisningen med alle andre religioner enn kristendommen. Det ville utvilsomt vært mer interessant.

Lenke til kommentar

"KrF-lederen i homobryllup"

http://www.dagen.no/2013/06/11/samfunn/krf-leder/lisa_maria_hareide/partiprogram/140714

Er det en inkonsekvens at du som partileder for KrF deltar i et bryllup som partiet du leder mener ikke burde ha funnet sted?

- Dette er ingen politisk handling. Når jeg får privat invitasjon, så handler det om våre venner. Jeg er ikke invitert som partileder, sier partileder i KrF, Knut Arild Hareide til Dagen

Troende kun mellom kl. 08.00 til 16.00 ? :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Med den logikken kan vi like gjerne snu på det og si at andres religion er mer interessant for KRF enn KRF sin egen religion. Og da kan vi like gjerne fylle opp skoleundervisningen med alle andre religioner enn kristendommen. Det ville utvilsomt vært mer interessant.

Interessant at du innrømmer at du har en religion. Om det ikke er interessant for deg, så tror jeg mange andre likevel ville funnet det interessant. Selv hadde jeg f,eks. syntes det hadde vært interessant med fag som innebar ateistisk humanisme.

Lenke til kommentar

Ut av nysgjerrighet, vet noen om de pleier å undervise at disse mytene i stor grad er fullstendig feil, og ellers sannsynligvis er feil? For eksempel, for å fokusere på kristendommen, at følgende ganske relevante deler for kristendommen aldri fant sted:

• Syndefloden med Noahs Ark.
  • Ørkenvandringen til Moses.
  • Adam og Eva.

Er det noen som har insikt i om dette KRLE faget har samme problemene? Ser ganske likt ut.

Uansett, flaut.

Deler av de dommene mot KRL-faget var at det også lå en del i grunnloven om kristendommen. Dette har nå blitt endret - for eksempel har vi ikke en statskirke i Norge. Den ble fjernet i 2012. Hurra!

Trekkjer vi linjene tilbake til unionsoppløysinga var den kristne motkulturrørsla I Venstre blant dei som kjempa hardast for sjølvstende, grunnlov og parlamentarisme. På same måte som USA hadde sine Founding Fathers, hadde også vi politikarar med klarsyn til å byggje ein ny nasjon på Guds Ord.

Du er selvfølgelig klar over at USA ikke ble grunnlagt på kristne verdier. Det er en grunn til at den eneste henvisningen du finner til gud i den amerikanske grunnloven er i datoen. Grunnloven i USA er basert mer på Iriquois-indianerne sitt samfunn enn kristne verdier. Flere av deres Founding Fathers var også deister.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Drit i religionen sier jeg bare. De kristne slaktet jøder i Europa og invaderte muslimsk land. De voldtok og drepte muslimske kvinner og sa at de utførte hellig krig mot djevelen. Krigen startet på en grunn av en pave. Paven var guds sønn og alle de kristne tilbedte paven og utførte alle hans ordre. FASIT HER. Kristent religion er ondskap sier jeg bare. Å tvinge barn til å blir kristne fører til mer religionskrig. Snart det religions borgerkrig i Norge. Kristne Vs Islam. Husk at Islam hater kristne mennesker fordi de startet den hellige krig. Dette står i koranen at kristne er djevler.

http://www.youtube.com/watch?v=SLidFSx47-o

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja vel.

Kristne synes ihvertfall at kristendomslære er matnyttig. Jeg ville ha gitt de som ikke føler kallet en mulighet til å lære noe nyttig. Et fag, om det er elektronikkvalgfag, sløyd eller hva det enn måtte være. Altså noe de selv evt. ønsket seg, så det må være en 4-5 valg kanskje, så det er litt for noen og en hver.

Ditt forslag koster nok litt mer enn mitt .. Og jeg ser ikke poenget i å levere akkurat hva eleven ønsker seg i stedet for, men hva jeg som skattebetaler og lojal samfunnsborger mener er matnyttig for det fellesskapet som eleven tilhører.

Lenke til kommentar

Drit i religionen sier jeg bare. De kristne slaktet jøder i Europa og invaderte muslimsk land. De voldtok og drepte muslimske kvinner og sa at de utførte hellig krig mot djevelen. Krigen startet på en grunn av en pave. Paven var guds sønn og alle de kristne tilbedte paven og utførte alle hans ordre. FASIT HER. Kristent religion er ondskap sier jeg bare. Å tvinge barn til å blir kristne fører til mer religionskrig. Snart det religions borgerkrig i Norge. Kristne Vs Islam. Husk at Islam hater kristne mennesker fordi de startet den hellige krig. Dette står i koranen at kristne er djevler.

http://www.youtube.com/watch?v=SLidFSx47-o

Da Jorden ble flat - Mytene som ikke ville dø

De mørke århundrer

Lenke til kommentar

Ditt forslag koster nok litt mer enn mitt .. Og jeg ser ikke poenget i å levere akkurat hva eleven ønsker seg i stedet for, men hva jeg som skattebetaler og lojal samfunnsborger mener er matnyttig for det fellesskapet som eleven tilhører.

Jeg kan jo se at ditt forslag er litt mer holdningsskapende og litt verdimessig nyttig. Men, i hvor stor grad er det skolens oppgave å oppdra folket (barna)?

Jeg husker at det viktigste det så ut til at lærerne på 80-tallet og kanskje 90-tallet ville lære barna i barneskolen det var "Hvor fæl andre verdenskrig og nazismen var". Jeg husker jeg senere traff en elev som var overfascinert av tyskerne som det så ut til at lærdommen ikke hadde bitt seg fast i. Om han gjorde det for å stikke seg fram, og framstå litt spesiell vet jeg ikke. Jeg husker jeg syntes holdningene hans var negative i mine øyne, med våpenforherligelse og tyskerfascinasjon.

Driver lærer med slikt i dag (i barneskolen)? Eller var det bare krigens barn som var blitt lærere som var så ivrige i at vi ikke måtte glemme? Historie er jo en valgfri retning å ta senere i livet i videregående skole, så det er ikke alle så får med seg krigsårene så inngående.

Vi trenger å vekke elevers interesse for enkelte ting, slik at de tidlig kan stikke seg ut en retning. I dag har vi alt for mye rar norskundrevisning som tar for seg gamle litterære verk og deres forfattere og tidsepoker. Hva med litt nevenyttig kunnskap, som kan få eleven til å kjenne etter og forsiktig prøve noen fag, slik at han/hun kan finne ut hva de vil. Jeg husker det var et vanskelig dilemma å stake seg ut en retning på ungdomsskolen. Og alt for mye timer gikk med til teoretisk kunnskap som man gjerne aldri senere vil få bruk for, annet enn at det kanskje kan ha dannet grunnlag for enkelte egenskaper. Spørsmålet er da, hvor nyttige er akkurat de egenskapene?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man på død og liv bli tilegnet / pådyttet en religion i skolen?

Det biter ikke særlig likevel, det er min mening !

Og hva er vitsen med å forherlige gamle skrifter som er voldsforherligende, uten å skrape i lakken til kristendommen og samtidig kritisere de samme tekstene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...