Gå til innhold

Nå vil de kristne bruke skolen til å tvinge igjennom sin religion


Anbefalte innlegg

Gratulerer KrF og Frp. Dette er ein viktig symbolsk siger for å stagnere avkristninga av Noreg. Debattantar på dette forum må gjerne snakke om "tvangskristning" - desse har verkeleg misforstått ordet tvang dersom dei forbind dette med kristendom. Matt 19,14: "Lat småborna koma til meg, og hindra dei ikkje. For Guds rike høyrer slike til". Dette er den reelle tvang - å hindre den oppveksande generasjon å lære om Guds ord. Rom 10,17: "Så kjem då trua av bodskapen ein høyrer, og bodskapen kjem ved Kristi ord." Mao: Å gjere Guds Ord kjent er essentielt for å skape tru. Kristendomsundervising i skuleverket kan for mange frå verdslege heimar vere den einaste spire til å skape ei slik tru. Vekking og atterføding hos den einskilde er den einaste vegen for på ny å føre velsigning over vårt folk.

Ja, Kristendommens eneste sjanse er å angripe barna før de har lært å forsvare seg. Den har ikke noe basis i virkeligheten, den kan kun spre seg ved å omgå alt av logikk og kritisk tankegang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du er agnostiker hindrer deg ikke fra å være teist og kristen.

 

Selv om jeg er mann er jeg fortsatt imot at andres religion skal gjennomsyre offentlig skole.

 

Det norske samfunn blir mer og mer fyllt med frihet selv om enkelte religiøse fanatikere stadig ønsker å ødelegge dette. Resultatet av at KRF ønsker å skru tiden tilbake må uungåelig bli et dypt og ekstremt hat mot kristendommen slik vi har sett tidligere da de kristne ville tvangskristne.

 

Du kan snakke for deg selv og si at ditt liv er fyllt med tomhet. Men du kan aldri snakke for andre. Mitt liv er ikke fyllt med din tomhet. Og de kristnes religion kan aldri gi mening for meg. Du kunne like gjerne løse problemet med å innføre islam eller noe annet asiatisk religion.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samfunnet vårt blir mer og mer egoistisk, selvsentrert og fyllt med tomhet. Alt handler om hvor mye man kan få, ikke hva man kan gi. Litt mer fokus på "norske kristne verdier" tar jeg i mot med åpne armer, selv om jeg er agnostiker. :)

Kristne verdier som homohat, abortmotstand, kvinnefiendtlighet, fremskritssmotstand og ignorans?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, Kristendommens eneste sjanse er å angripe barna før de har lært å forsvare seg. Den har ikke noe basis i virkeligheten, den kan kun spre seg ved å omgå alt av logikk og kritisk tankegang.

 

Du snakkar om angrep og forsvar som om nøytral og faktabasert kristendomsundervising skulle vere eit overgrep mot born. Denne særavtale er ikkje i strid med regjeringa sitt ønskje om å skape meir personleg fridom - at staten ikkje skal vere ein restriktiv formyndar, men ein positiv tilretteleggjar. Tvertimot er kristendom sjølve grunnlaget for at vi har vår fridom idag.

 

Trekkjer vi linjene tilbake til unionsoppløysinga var den kristne motkulturrørsla I Venstre blant dei som kjempa hardast for sjølvstende, grunnlov og parlamentarisme. På same måte som USA hadde sine Founding Fathers, hadde også vi politikarar med klarsyn til å byggje ein ny nasjon på Guds Ord.

 

"Frie er me, naar me ikkje stend under framandt styre. Men me maa hava full fridom inne i landet og, so kvar kann tro, tenkja og tala, arbeida og liva fritt utan mein og hinder, naar han ikkje gjer skade for andre. Me ser nok av det i andre land, mest fyrr i tidi, at folk ikkje hadde lov til aa tru, tala og liva som dei vilde; det var fyresett, korleis dei skulde vera klædde, kva dei fekk lov til aa eta og meir slikt." (tidl statsminister Jørgen Løvland) Ytringsfridom og trusfridom har alltid vore viktig for den kristne politiske rørsla i Noreg, stikk i strid med Stoltenbergs "digitale nabokjerringer" og krav om moralsk monopol.

 

Ser vi vidare på oppbygginga av utdanningssystemet, var dette nært knytt opp mot kyrkja under dansketida. Som ein direkte konsekvens av obligatorisk konfirmasjon i 1536, fekk vi òg innført allmenn grunnskule. Dette førte til auka grad av generell opplysing, samstundes som fleire fekk anledning til å oppnå eit personleg forhold til Guds Ord. Det er med andre ord ikkje urimeleg å ha eit kristendomsfag i skulen for å halde i hevd ein historisk og kulturell tradisjon.

 

Langt viktigare er likevel den før nemnde tanken om individuell fridom. Ønskjer vi å ha eit statleg skuleverk som er sterkt fordi vi nektar private alternativ livets rett eller ønskjer vi ein statleg skule som er sterk fordi den har eit innhald som er konkurransedyktig med trusbaserte og profane privatskular? Å innføre eit KRLE-fag vil her vere ein naturleg del av sistnemnde ikkje-sosialistiske tankegang.

Lenke til kommentar

Tror det er mange der ute som lurer seg sjøl vedr. styrking av kristendomsundervisning. Fordi det skinner gjennom at endel enkle sjeler først og fremst oppfatter det som "vern mot islam og muslimer" mens realiteten er at alle religioner i Norge vil bli styrket at dette.

 

Det henger sammen slik at selv om forskjellige religioner har ulikt syn i enkelte lærespørsmål, så har de allikevel en felles dynamikk som gjør at alle tjener på at "samfunnet blir mer religiøst"

 

Kanskje noen som ikke har tenkt på? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at Norge har tatt et politisk valg om å ratifisere slike menneskerettigheter? Akkurat som det ble brukt som argument mot Dubai da de ønsket å være drittsekker mot en norsk kvinne. De har sin rett til å bestemme, men de hadde tidligere tatt et valg om å være kule og ikke oppføre seg så dårlig. Dette ble brukt som argument mot dem og de ga seg jo også i den saken.

 

Hvis vi skal unngå å ende opp like dårlig som muslismke land så må vi jo gjøre alt for å holde de religiøse fundamentalistene unna. Om du kjører på med religiøse lover og undervisning i Norge så baner man enkelt og greit vei for islamisme.

 

Med all den jævelskap som foregår i kristne land er det viktig å holde slikt unna Norge!

Det er åpenbart noe galt med "menneskerettighetene", om de omfatter ting som ikke har noe med menneskerettigheter å gjøre. Alt vi har fått i gjengjeld her, er mindre grad av selvstyre, og større grad av internasjonale byråkrater med nesen i våre saker. Endret av LeiLivet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er no forbaska tull at en religion skal få mer fokus enn andre. Alle religioner er likeverdig, i mitt syn så er alle religioner verdt like mye, nemlig ingenting!

Om du går med burka og bruker teppe for å be til den usynlige ånden din eller om du folder henda sammen og synger fra en støvete salmebok eller om du tenner lys og har på deg fjollete hatt og gjør det så spiller det ingen rolle. Det har ingen basis i virkeligheten og det burde kun bli informert om i skolene og IKKE for å hjernevaske barna men for å informere om at de forskjellige religionene finnes.


Tusen takk kjære spaghettimonster for Darwin, Hitchens og Dawkins.

Endret av Sukkertøy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva svarer du da på den utbredte påstanden "at det norske samfunnet er blitt slik det er, takket være den kristne kulturarven?

 

Det norske samfunnet har blitt slik det er pga samarbeid og egne interesser og medmennesklighet. Det har ingenting med kristendommen å gjøre.

 

Lenge før religion så hadde man grupper der man lærte å leve med hverandre for å ha det best mulig. You scratch my back, I'll scratch yours.

 

Vi nærer av hverandre, for å leve best mulig selv. Det er programmert inn i hjernene våres (evolusjon) at vi hjelper hverandre og er gode mot hverandre fra millioner av år tilbake pga slektsskap.

 

Skulle vi fulgt den kristne måten å gjøre ting på så hadde mest sannsynlig alle vi kjenner inkludert oss selv vært drept nå.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kristne verdier som homohat, abortmotstand, kvinnefiendtlighet, fremskritssmotstand og ignorans?

 

Selvsagt. For å ikke snakke om tiende, pedofili og korstog. :tease:

 

Hvis du kaller motstand mot at man gifter seg med det samme kjønn i kirken for homohat, så ja.

Hvis du kaller motstand mot at alle mødre skal gi fra seg ungene sine tidligst mulig til mannen og deretter staten for kvinnefiendtlighet, så ja.

Fremskrittsmotstand?

Ignorans? Vet ikke hvem som er mest ignorant, den ateistiske deltageren på paradise hotel, eller den troende personen som hjelper andre via frivillighetsarbeid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt. For å ikke snakke om tiende, pedofili og korstog. :tease:

Tiende er vell vanlig skatt. Korstog derimot er en gedigen krangel om hvem sin fantasivenn som er sterkest. Jeg husker jeg og en av barnehagevennene mine ofte slosst om slikt, nemlig hvem som hadde sterkest pappa.

Pedofili er jo ikke noe spørsmpl engang. Den katolske kirke er jo gjennomsyret av overgripere, og de som beskytter overgripere. Til å være "kristne" verdier så ser det ikke ut som noe særlig å sammle på, når en overgripende prest blir beskyttet i alle ledd, mens et svakt barn blir kastet ut og overlatt til seg selv.

 

 

Hvis du kaller motstand mot at man gifter seg med det samme kjønn i kirken for homohat, så ja.

Ja, nettopp, homohat.

 

 

Hvis du kaller motstand mot at alle mødre skal gi fra seg ungene sine tidligst mulig til mannen og deretter staten for kvinnefiendtlighet, så ja.

Det å frata en kvinne hennes rett til å bestemme over egen kropp ved å velge abort. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så galt? Til å være en sekt som er helt besatt av tanken om et liv etter døden, så virker de veldig lite villig til å ta noen snarvei dit!

 

 

Fremskrittsmotstand?

Alle store fremskritt igjennom historien ahr møtt motstand hos kirken. Fra man først fant ut at man ikke var sntrum av universet, og at jorden var mer enn 6000år gammel, til nyere tin som fjernsyn, datamaskiner og partikkelaseleratorer.

Genmodifisert mat og forskning på stamceller er jo også noe kristne hater, selv om genmodifisert mat er eneste løsningen på verdens sultproblemer.

 

 

 

Ignorans? Vet ikke hvem som er mest ignorant, den ateistiske deltageren på paradise hotel, eller den troende personen som hjelper andre via frivillighetsarbeid...

Jeg vet hvem som er mest ignorant av den kristne som bare tenker på sin egen plass i himmelen, og som er snill bare fordi han fpr belønning, og ateisten som er snill med andre av egen fri vilje og ikke trenger en gud til å true han.

 

Good-without-God.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du snakkar om angrep og forsvar som om nøytral og faktabasert kristendomsundervising skulle vere eit overgrep mot born.

KRL har aldri vært ment som nøytralt eller faktabasert. Det har vel alle som er voksne nå erfart fra sin tid som barn i offentlig skole. KRL er kristenforkynnelse og det er selvsagt dette som engasjerer KRF. Ved å nærme seg KRL med KRLE og kanskje utvikle faget i enda mer negativ rettning, så sørger de for å bruke skolen som arena for sin religiøse agenda.

 

 

Det er med andre ord ikkje urimeleg å ha eit kristendomsfag i skulen for å halde i hevd ein historisk og kulturell tradisjon.

Det er ikke urimelig å frata kvinners stemmerett i samfunnet for å holde i hevd en historisk og kulturell tradisjon. Eller hva med heksebrenning? Dette var nært knyttet opp til kirka. Enda en tradisjon vi skal holde i hevd? Kan vi ikke bare tvangskristne alle barna først som sist? Og forby alle andre religioner, slik som det har vært tradisjon for hos de kristne her til lands og alle andre steder?

 

Hvis du faktisk står for det du mener så regner jeg med du vil erstatte protestantismen og gjeninnføre katolisismen i Norge? Den har lengre tradisjon enn protestantismen. Men det ønsker du vel ikke? For det skal tross alt handle om din religion, ikke hva som har lengst tradisjon her i landet.

 

Det er åpenbart noe galt med "menneskerettighetene", om de omfatter ting som ikke har noe med menneskerettigheter å gjøre. Alt vi har fått i gjengjeld her, er mindre grad av selvstyre, og større grad av internasjonale byråkrater med nesen i våre saker.

At religiøs frihet og frihet til fravær av religion er en menneskerettighet har vært veldig vanskelig å forstå for imperialistiske kristenfundamentalister.

 

Likefullt er religionsfrihet en menneskerettighet akkurat som det er en menneskerettighet å kunne være homofil eller å ikke bli torturert.

 

Norge har selv valgt å følge menneskerettighetene, så styret har vi fullt og helt selv. Å følge menneskerettighetene vil kun være negativt for de som ønsker å bryte dem, i dette tilfelle KRF og religiøse fundamentalister.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kaller dette "storm i ett vannglass"

 

At livssynsfaget har fått denne nye korrigeringen har vel lite å si på selve innholdet, og siden innholdet til nå, bare har medført at troen i seg selv har tapt flere enn de har vervet, betyr vel at den samme korrigeringen er å regne som "hestemat" ifm siste "hestehandel" mellom våre politiske partier, og har dermed mindre relevans til realitetene vi ellers forholder oss til her på berget.

 

Mye skrik og lite ull

 

;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig, det er først og fremst symbolpolitikk der KRF vil ha sin agenda mer tydelig i skole med det håp at det kan påvirke barn til å tro på deres religion og stemme på dem i fremtiden.

 

Lurer på hva KRF måtte gi for å få denne navneendringen i boks. For håpentligvis at de må holde kjeft en god stund fremover mens de voksne styrer landet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tipper at denne seieren er av den heller kortvarige varianten, og at det eneste som forlenger pinen, er at de som er enten sterkt for eller imot diskuterer så fillene fyker

 

Jeg har større tro på at de unge som skal måtte forholde seg til slike tullete påfunn, ser tomheten bak det hele, og sørger for å huske det når det blir deres tur til å velge tillitsvalgte politikere

 

Lurer på om ikke den "unge Hareide" har sett seg nødt til å "lage denne seieren" for å tøyle egne mørkemenn, og avdankede politikere i egne rekker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...