Gå til innhold

Nå vil de kristne bruke skolen til å tvinge igjennom sin religion

Anbefalte innlegg

Nå kan men jo melde seg ut av statskirken når man er over 18...

Nettopp. Jeg kan se at du selv ikke vet hva kristendommen er. Jesus ble ikke berørt av den hellige ånd via jomfrufødsel. Menneskene fikk den hellige ånd når Jesus døde og for opp til himmelen. Da fikke menneskene ilden som var den hellige ånd slik at de kunne ha kontakt med Gud og snakke med han selv om han var borte fra jorden.

Norge trenger virkelig mer kristendomsundervisning ser jeg!

Ja det er jeg klar over, og jeg er utmeldt.

Gud, hellige ånd, hvanåenndetvar som stakk snabben inn i en gift kvinnes vagina, er ikke det en synd forresten?

Eller er Gud og hans "ansatte" fredet for slikt?

Men du svarer fortsatt ikke på spørsmålene mine.

Jeg ser fortsatt ingen argumenter for hvorfor det er nødvendig med mer kristendom i skolen for å lære om vår kultur-arv og religions-historie, alt jeg ser er din meningsytring om at folk flest må kunne mer om kristendommen.

Hva kan du forresten fortelle meg om Islam?

Jødedommen?

Hinduismen?

Buddismen?

Kan du ikke så mye sa du?

Da må du vitterlig lære mer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja vi kan lære om det i bla historietimene osv, men vi gjør det ikke i stor nok grad. Så hvorfor skal vi ikke da bruke KRL timene som faktisk er ment til slike ting.

KRL ble sett på som "forkynnende" og stred dermed mot menneskerettighetene i følge FN.

Derfor ble KRL fjernet for den litt mer nøytrale "RLE".

Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg kan se at du selv ikke vet hva kristendommen er. Jesus ble ikke berørt av den hellige ånd via jomfrufødsel. Menneskene fikk den hellige ånd når Jesus døde og for opp til himmelen. Da fikke menneskene ilden som var den hellige ånd slik at de kunne ha kontakt med Gud og snakke med han selv om han var borte fra jorden.

Det du etterlyser er ikke "mer kristendomsundervisning". Det du etterlyser er forkynnelse av en spesiell retning innenfor kristendommen.

Den typen religionsundervisning du ønsker er noe som passer på søndagsskolen og i private hjem. Skolen er ikke rett arena for dette.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke synd. Litt vanskelig å forklare hvorfor til en som ikke har satt seg inn i kraften ved den hellige ånd og den treenige gud. Det er ikke kun kulturarv og historien vi skal lære om, men også hvordan kristendommen er satt sammen. Unger i dag trenger fler opplysninger om hvordan kristendommen fungerer. Skal vi lære det i en Historie Time? Det passer vell ikke?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke synd. Litt vanskelig å forklare hvorfor til en som ikke har satt seg inn i kraften ved den hellige ånd og den treenige gud. Det er ikke kun kulturarv og historien vi skal lære om, men også hvordan kristendommen er satt sammen. Unger i dag trenger fler opplysninger om hvordan kristendommen fungerer. Skal vi lære det i en Historie Time? Det passer vell ikke?

Hvordan religion (i ditt tilfelle Kristendom) fungerer, kan man lære om i Psykologien, og evt i sosialantropologien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du etterlyser er ikke "mer kristendomsundervisning". Det du etterlyser er forkynnelse av en spesiell retning innenfor kristendommen.

Den typen religionsundervisning du ønsker er noe som passer på søndagsskolen og i private hjem. Skolen er ikke rett arena for dette.

Det finnes ingen rettinger innen kristendommen. Er du kristen må du følge bibelen så å lære at kristne mener at det er greit å drepe blir vranglære. Er det en som bekjenner seg som en kristen som dreper og spotter gud så er han ikke en kristen. Han kan da enten være en hykler eller en som vil være en kristen i sitt hjerte, men ikke får det til.

Lenke til kommentar

Nei de kan lære om det i RLE-timene (Religion, Livssyn og Etikk).

Igjen skinner det gjennom at det du egentlig vil ha er en prioritering av kristendommen, eller mer kristendom for "kristendomlærens skyld".

Det opprinnelige argumentet ditt om at det er viktig med mer Kristendom i skolen grunnet viten/læren om vår historie og kultur-arv begynner å slå sprekker.

Lenke til kommentar

Hvordan religion (i ditt tilfelle Kristendom) fungerer, kan man lære om i Psykologien, og evt i sosialantropologien.

Så hvorfor skal vi lære om hvordan Islam, Jødedommen og andre religioner fungerer i Krl timen eller RLE timer, men ikke hvordan kristendoms timene fungerer? Ved å gjøre det slik vil man tro at å være en kristen er noe flaut.

Lenke til kommentar

Nei de kan lære om det i RLE-timene (Religion, Livssyn og Etikk).

Igjen skinner det gjennom at det du egentlig vil ha er en prioritering av kristendommen, eller mer kristendom for "kristendomlærens skyld".

Det opprinnelige argumentet ditt om at det er viktig med mer Kristendom i skolen grunnet viten/læren om vår historie og kultur-arv begynner å slå sprekker.

Hovedargumentet mitt er at ungdommer i dag er uopplyste om hva kristendommen faktisk er for noe og det må vi gjøre noe med i og med at det er en viktig del av vår kultur arv og vår historie. Hvordan historien faktisk var eller å lære om selve kulturarven kan man gjøre i andre timer, men ikke lære om selve kristendommen og hva kristne tror på for det hører til i en RLE eller KRL time.

Lenke til kommentar

Hovedargumentet mitt er at ungdommer i dag er uopplyste om hva kristendommen faktisk er for noe og det må vi gjøre noe med i og med at det er en viktig del av vår kultur arv og vår historie. Hvordan historien faktisk var eller å lære om selve kulturarven kan man gjøre i andre timer, men ikke lære om selve kristendommen og hva kristne tror på for det hører til i en RLE eller KRL time.

1: Ikke bland sammen RLE og KRL da de er to vidt forskjellige fag (den ene fremmer etter mitt syn religions-frihet, den andre forkynner/prioriterer en bestemt religion).

2: Hvis vi allerede har faget RLE til å lære om kristendommen, hvorfor trenger vi da KRLE?

3: Det du vil ha er rett og slett et annet "syn" på kristendommen, kristne, eller læreplan for kristendom.

Kan man ikke skaffe det uten å hente tilbake et fag som visstnok strider mot menneskerettighetene?

For meg er dette et skritt frem og to tilbake.

Lenke til kommentar

Og hvem er best til å opplyse om hva kristendommen faktisk er for noe? Jo, prester/teologer. Det er kirkas oppgave å opplyse om hva kristendommen "faktisk er".

Skolen må undervise fra et vitenskaplig og kunnskapsbasert perspektiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvem er best til å opplyse om hva kristendommen faktisk er for noe? Jo, prester/teologer. Det er kirkas oppgave å opplyse om hva kristendommen "faktisk er".

Skolen må undervise fra et vitenskaplig og kunnskapsbasert perspektiv.

Nettopp.

Det er ikke en lærer sin rolle å være Prest, men å undervise fra et så objektivt ståsted som mulig.

Skal vi begynne å lære mer om Høyre nå som de påvirker hverdagen vår i større grad enn AP vil gjøre i minst 4 år fremover?

Lenke til kommentar

Og hvorfor skal vi ikke lære mer om kristendom i KRL timene når statestikken viser til at 80 % av norge er kristne?

Bare tull, har selv meldt meg ut 2 ganger, og må nok gjøre det igjen et par ganger til, hva betyr det?

Jo, at "statistikken" er 100% juks og røveri, akkurat som kristendommen selv. Forbanna søppel vi skulle kvittet oss totalt med for lengst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så det strider mot menneskerettighetene å være opplyst om kristendommen. Ja nå har jeg hørt den også. FN sier jeg bare... :nei:

Ja for det er vitterlig det de mener.

Faget ble klaget inn både til Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg og FNs menneskerettighetskomité. Begge steder ble faget felt, både som i strid med menneskerettighetene og FNs konvensjon for sivile og politiske rettigheter.

Grunnen var at faget var for forkynnende, samtidig som det ga elevene begrenset muligheter for fritak.

Etter de to dommene ble KRL-faget til RLE, Religion, livssyn og etikk, der alle religioner skal behandles på en kvalitativ likeverdig måte.

Du virker å kunne veldig lite om FN, jeg anbefaler derfor at du bruker litt mer tid i faget: FNSK (Forente Nasjoners Samfunns-Kunnskap).

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedargumentet mitt er at ungdommer i dag er uopplyste om hva kristendommen faktisk er for noe og det må vi gjøre noe med i og med at det er en viktig del av vår kultur arv og vår historie.

Hovedpoenget er at DU er Kristen, og helst vil at andre også skal bli kristen og dermed er indoktrinering i skolen et fantastisk verktøy for dette.For alle andre er kristendom en religion, på lik linje med alle andre religioner her i verden, og forjener ikke noen form for hyllest eller spesiell omtanke.

Hvordan historien faktisk var eller å lære om selve kulturarven kan man gjøre i andre timer,

Denne "kristne kulturarven" og "kristne verdigrunnlaget" som folk er så glade i å mase om er rent piss fra ende til annen. Det er ikke noe som tyder på at den vestlige sivilisasjonen vokste frem på grunn av Kristendommen, men heller på tross av den. Den eneste sammenhengen som er mulig å trekke er at jo mindre makt kristendomen fikk i samfunnet, jo bedre ble samfunnet å leve i.

men ikke lære om selve kristendommen og hva kristne tror på for det hører til i en RLE eller KRL time.

Nei, det hører inn i en samfunnsfagtime. Det er ikke noe forskjell på å lære om hva kristne tror på, hva msulimer tror på, eller hva de gammle vikingene trodde på. Det er bare på grunn av din personlige bias at du mener kristendommen er mer viktig.

Skal man lære "å bli kristne" så faller dette inn under kirkens område, og har ingenting i det norske skolesystemet å gjøre. Og folk som er interessert i kristendommen de går i kirken, og de 90% andre av norges befolkning gjør ikke det.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kristne verdier som "Å runke er en synd" og "homofili er galt", ja jøss.

Kristne verdier er primært synonymt med Bibelen. Hvor står det at masturbasjon er synd - siden du påstår?

Jeg sier hverken fra eller til, men har aldri funnet direkteuttalelser om dette. Det nærmeste man kommer er uttalelser om seksuelt begjær. Men personlig syns jeg det er blitt en ekstrem overdreven aktivitet, for å si det sånn, noe som ligner tvangsmessighet.

Homoseksuell praksis derimot - ja.

PS: Nå er vel dette strengt tatt et sidespor i debatten.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Kristne verdier er primært synonymt med Bibelen. Hvor står det at masturbasjon er synd - siden du påstår?

Jeg sier hverken fra eller til, men har aldri funnet direkteuttalelser om dette. Det nærmeste man kommer er uttalelser om seksuelt begjær. Men personlig syns jeg det er blitt en ekstrem overdreven aktivitet, for å si det sånn, noe som ligner tvangsmessighet.

Homoseksuell praksis derimot - ja.

Her bommet jeg, det skal innrømmes, men uansett står poenget jeg prøvde å få frem:

Kristne "verdier" som strider med menneskerettighetene, hvorfor nevnes ikke de når man snakker varmt om hvordan de kristne verdiene angivelig har formet Norge i sitt bilde?

Jeg synes for eksempel ikke noe for en religion som forbyr homofili.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke Gud og Jesus undervise om seg selv?

Jeg vil anta at det er fordi de ikke eksisterer, og at ingen ville ha trodd at de eksisterte, uten at mennesker aktivt prøver å overbevise hverandre om at de eksisterer. Men de kan ikke undervises om i vitenskapelige settinger, fordi det finnes bare tomme påstander å komme med. Da er religionsundervisningen grei å ha.

I tillegg til den fortsatt statsfinansierte og spesielt privilegerte kirken.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Siden dette gjelder for bare grunnskolen, blir vel resultatet omtrent like "bra" som det har vært hele tiden ... man blir ikke en troende av et visst antall timer på en eller annen skolebenk - det må litt mer innlevelse til, tror nå jeg. Hadde selv dette faget, og følte meg hverken mer plaget eller spart, enn ved hvilket som helst annet obligatorisk fag man ble tvunget til å "lære"

evnen til å glemme er langt sterkere enn evnen til å søke innover i seg selv

tro handler om frihet - uten frihet, ingen glede - ingen glede, ikke verdt å tro på

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...