GeirHH Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Tror mange skal være glade for at vi har levd i et land med kritendomsrelatert undervisning i skolen - som det samtidig har vært fritak for. Det var selvsagt værre den tiden vi hadde tvungen konfirmasjon. Problemet er at livssynsnøytalitet er å betrakte som et luftslott. Jeg vokste opp på Vestlandet hvor bibeltro stod relativt sterkt. Idag tilhører jeg et dissentersamfunn, og er uenig med statskirken i mye, men forkynnelsen var lite pågående der jeg bodde iallfall - og ga på mange måter en viss trygghet om så ubevisst. Det eneste var at konfirmasjon fortsatt var ganske så obligatorisk, dog ikke tvang lengre. Ser det ikke som noe bedre at man i barnehagen synger sanger til en "gudløs natur". Men livssynsorientering er vel - når alt kommer til alt - det beste i dagens skole. Hvis det fungerer. Endret 1. oktober 2013 av Fjellvåken Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Ingen stor sak. Hele faget burde egentlig legges ned til fordel for filosofi- og naturfagsopplæring med fokus på å hjelpe barn å forstå helheter i verden. Men, dersom man først skal ha et slikt fag, er det like greit å legge vekt på religionen "vår", verdens største religion, og den religionen som dominerer i kompatible kulturer og naboland. Ellers er det den mest spieselige av de tre monoteistiske. Så, nei, jeg tar ikke dette spesielt tungt. Om noen få tiår er det nok mer koran og ingen bibel, så motsandere får det som de ønsker på sikt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Jeg likte godt KRL når jeg gikk på skolen. Jeg husker vi lagde skuespill etter fortellinger fra biblen og presenterte dem i klassen. Andre ganger så hadde vi høytlesing. Om de ikke hadde gjort det, så tror jeg ikke at jeg ville ha visst like mye om bibelen. Er det så farlig da. Norge er bygget på kristen verdiarv. Da er det naturlig at vi lærer mer om kristendom. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 "Å nei da" m.m Det er forsåvidt ventet at Krf mener så. Men nå har man en dom altså fra Strasbourg, som ikke er prøvd igjen for norsk rett ved en forandring i faget. Isåmåte er snakket til Krf kun en meningsytring fra deres side samt et ønske. Jeg er rimelig sikker at dette vil bli tatt opp igjen rettslig. 1 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Det er forsåvidt ventet at Krf mener så. Men nå har man en dom altså fra Strasbourg, som ikke er prøvd igjen for norsk rett ved en forandring i faget. Isåmåte er snakket til Krf kun en meningsytring fra deres side samt et ønske. Jeg er rimelig sikker at dette vil bli tatt opp igjen rettslig. Håper da virkelig det. Lenke til kommentar
RqO Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 KRL/RLE burde være valgfrie fag, samme som Tysk og slikt. Er sikker på at jeg ville vært en mye bedre person idag om jeg ikke hadde blitt "tvunget" igjennom all den praten om bibelen og det tidligere. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Endelig! Dette har jeg ventet på lenge! Kristendommen bør helt klart prioriteres fremfor Islam og andre regioner. Kristendommen er jo en del av vår kulturarv og Norge er tross alt ett kristent land så hvorfor skal vi lære like mye om Islam enn det vi gjør om kristendommen? Jeg syntes at det er herlig det forslaget de har kommet med! Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Er dette en liten sak? Vel, jeg oppfordrer folk til å ta muslim-testen. Dersom du kan bytte ut "kristendom" med "islam" i teksten så er det en liten sak. Dersom derimot "islam" gjør det hele uspiselig, ja da er det ikke bra. Nå blir vi ikke snikislamisert lengre, nå blir vi tvangskristnet. 1 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Norge er tross alt ett kristent land Dette skulle flere forstått. Det er alt for mange i Norges land som tror vi lever i et sekulært samfunn der kristendommen ikke har stor makt lengre. Det er feil. Norge er klart kristent land selv om en veldig stor andel av befolkningen er ateister eller ikke-praktiserende kristne. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Endelig! Dette har jeg ventet på lenge! Kristendommen bør helt klart prioriteres fremfor Islam og andre regioner. Kristendommen er jo en del av vår kulturarv og Norge er tross alt ett kristent land så hvorfor skal vi lære like mye om Islam enn det vi gjør om kristendommen? Jeg syntes at det er herlig det forslaget de har kommet med! Hvorfor kan vi ikke lære om den kristne kulturarven og påvirkningen den har hatt på norges historie i nettopp, historie-timene? Så kan vi bruke religions-timene til å lære om ALLE religioner. 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Og hvorfor skal vi ikke lære mer om kristendom i KRL timene når statestikken viser til at 80 % av norge er kristne? Lenke til kommentar
JRL Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Å lære noen opp i kristendom er foreldre og faddere sin jobb. Ikke skattebetalere. Endret 1. oktober 2013 av JRL 3 Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er ateist, men ønsker denne forandringen velkommen i skolen. Vi må ikke glemme at vi er en kristen nasjon, og jeg synes absolutt kristne verdier og en statskirke bør være selvsagt. Om man velger å tro på det er en annen sak, men det får være opp til hver enkelt. 1 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Og hvorfor skal vi ikke lære mer om kristendom i KRL timene når statestikken viser til at 80 % av norge er kristne? Jeg er sikkert oppført som kristen jeg også fordi noen duppet hodet mitt i et fat med vann før jeg kunne snakke, men det gjør meg ikke til en praktiserende kristen. Du svarer forresten på spørsmålet mitt med et nytt spørsmål, svar gjerne på hvorfor det er nødvendig å gå tilbake til "KRLE" når vi uansett lærer om Kristendom i "RLE"-timene og norsk historie i historie-timene? og jeg synes absolutt kristne verdier Kristne verdier som "Å runke er en synd" og "homofili er galt", ja jøss. Hvorfor er det slik at når man snakker om kristne verdier og lignende så skal kun det positive nevnes? Menneskerettigheter står, etter mitt syn, mye sterkere enn religioner og deres verdier. Endret 1. oktober 2013 av Snurreleif Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Er dette en liten sak? Vel, jeg oppfordrer folk til å ta muslim-testen. Dersom du kan bytte ut "kristendom" med "islam" i teksten så er det en liten sak. Dersom derimot "islam" gjør det hele uspiselig, ja da er det ikke bra. Nå blir vi ikke snikislamisert lengre, nå blir vi tvangskristnet. Er det å bli tvanga kristnet å kun lære om kristendommen i litt større grad? Slik at folk blir litt mer opplyste om hva kristendommen faktisk er! Men skolene nå til dags greier jo ikke å lære bort noe ordentlig heller. De vrenger bibelen om slik at det blir fryktelig liberalt eller så fremstiller de kristne og kristendommen som rare folk som ikke skjønner noe som helst. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er sikkert oppført som kristen jeg også fordi noen duppet hodet mitt i et fat med vann før jeg kunne snakke, men det gjør meg ikke til en praktiserende kristen. Du svarer forresten på spørsmålet mitt med et nytt spørsmål, svar gjerne på hvorfor det er nødvendig å gå tilbake til "KRLE" når vi uansett lærer om Kristendom i "RLE"-timene og norsk historie i historie-timene? Nei, nå er det statistikken som nevner at 80 % av Norge er kristne. Jeg er f eks ikke med i den statistikken i og med at jeg ikke er døpt i statskirken. Men jeg er jo kristen. Ja den statistikken er feilvisene, men likevel brukes den. Det er nødvendig siden folk i dag har ett vrengt syn på kristendommen! De tror at vi kristne tror på en trollmann som bor i skyene. Dermed trenger vi mer kristendom. Kristendom er også en viktig del av landet vårt i og med at vi er ett såkalt kristent land selv om jeg heller ville si at vi var ett muslimsk land. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Nei, nå er det statistikken som nevner at 80 % av Norge er kristne. Jeg er f eks ikke med i den statistikken i og med at jeg ikke er døpt i statskirken. Men jeg er jo kristen. Ja den statistikken er feilvisene, men likevel brukes den. Det er nødvendig siden folk i dag har ett vrengt syn på kristendommen! De tror at vi kristne tror på en trollmann som bor i skyene. Dermed trenger vi mer kristendom. Kristendom er også en viktig del av landet vårt i og med at vi er ett såkalt kristent land selv om jeg heller ville si at vi var ett muslimsk land. Kilde, Store norske leksikon: Karakteristisk for norsk statskirkereligiøsitet i de siste tiårene er at den nominelle oppslutningen om statskirken er stor, mens deltakelsen i kirkelige aktiviteter er lav. Fra 1990-årene er det fortsatt godt over 80 % av fødte barn som blir døpt innen statskirken, mens bare vel 10 % går til gudstjeneste eller annet kristelig møte én gang i måneden eller oftere. Religionssosiologene taler i denne sammenhengen ofte om privatreligiøsitet som et viktig trekk ved norsk religionsutøvelse; religion forblir viktig i den enkeltes liv, men dette gir seg ikke i særlig grad utslag i religiøs deltakelse. Jeg vil tørre å påstå at de barna som inngår i disse 80% har liten valgfrihet selv, og blir døpt "fordi mor og far ble det". "De tror at vi kristne tror på en trollmann som bor i skyene" Nei da, de tror at dere tror på historien om en snekker som ble født av en kvinne som ble "berørt av den hellige ånd", via jomfrufødsel vel å merke, og som var talerør for vår allmektige skaper. Jeg er helt for at man skal lære om religion og hvordan den har påvirket Norge gjennom årene, men trenger vi vitterlig 55% Kristendom i et fag som også skal dekke andre religioner, livssyn og etikk? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Nå kan men jo melde seg ut av statskirken når man er over 18... Nettopp. Jeg kan se at du selv ikke vet hva kristendommen er. Jesus ble ikke berørt av den hellige ånd via jomfrufødsel. Menneskene fikk den hellige ånd når Jesus døde og for opp til himmelen. Da fikke menneskene ilden som var den hellige ånd slik at de kunne ha kontakt med Gud og snakke med han selv om han var borte fra jorden. Norge trenger virkelig mer kristendomsundervisning ser jeg! Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Endelig! Dette har jeg ventet på lenge! Kristendommen bør helt klart prioriteres fremfor Islam og andre regioner. Kristendommen er jo en del av vår kulturarv og Norge er tross alt ett kristent land så hvorfor skal vi lære like mye om Islam enn det vi gjør om kristendommen? Jeg syntes at det er herlig det forslaget de har kommet med! Den norske kristne kulturarven kan man lære om i Historietimene. Religion i samfunnsfag, og livssyn i Filosofi. Ellers er jo Islam det nærmeste man kommer "den kristne kulturarven" som i stor grad besto av å tvinge folk til å bli kristne, ved å true folk med sverd, og å brenne kvinner på bålet for trolldom. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Ja vi kan lære om det i bla historietimene osv, men vi gjør det ikke i stor nok grad. Så hvorfor skal vi ikke da bruke KRL timene som faktisk er ment til slike ting. Og det var slik i vikingtiden. Skulle man få til noe måtte man true med sverd ellers gikk det ikke inn. Før i tiden var det trolldom o.l Slik er det ikke nå og det er viktig å tenke på at det før i tiden var ett helt annet samfunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå