Thundercat92 Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Hei! Har begynt på Høgskolen i Gjøvik, Y-vei bachelor ingeniørfag elektro. Da jeg søkte hadde de en egen retning innenfor automatisering, som jeg syntes virket interessant. Det som nå har skjedd er at de har slått sammen automatisering og elektronikk til retningen "elektronikk". Mitt spørsmål er om noen med litt greie på det og erfaring fra bransjen kunne tatt seg tid et par minutter og tatt en kikk på fagplanen? Vil jeg fortsatt få en relevant utdanning som kan brukes på linje med andre ingeniører som har gått en utelukkende "automatiseringslinje", i en bransje rettet mot automasjon med disse emnene? (mulighet for å fordype seg i automasjon i "elektroprosjektet") Eller burde jeg vurdere å bytte skole (alt. Høgskolen i Telemark)? Hvor mye har egentlig disse tre årene å si for fremtidige jobber? Regner med det meste av kunnskap kommer fra erfaring og fordypning innen den bransjen man uansett velger å begynne med etter studiene? Ser på det som en fordel at HIG tilbyr en allsidig og generell elektro utdannelse, men tror jeg har lyst til å drive med noe som involverer automatisering, regulering o.l. Fagplan HIG:http://www.hig.no/studiehaandbok/studiehaandboeker/2013_2014/studiehaandbok_2013_2014/toel/bachelor_i_ingenioerfag_elektro Fagplan HIT:http://fagplaner.hit.no/nexusnor/Studier-med-oppstart-2013-2014/Nettvisning/Teknologiske-fag-ingenioerfag/Informatikk-og-automatisering-Y-VEI-bachelor Hadde også satt stor pris på noen eksempler på hva slags jobber man egentlig kan få etter en bachelor i elektro! Håper disse spørsmålene gav noen mening! På forhånd takk for svar! Endret 1. oktober 2013 av Thundercat92 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Det er ikke alltid like godt å si nøyaktig hvilken vei du kan komme etter studiet - det er i bunn og grunn opp til arbeidsgiver hva de anser som nødvendig kvalifikasjon. Dersom du er svært interessert i automatisering, så tror jeg kanskje du ideelt sett burde gå en ren autmatiseringslinje, da dette handler mer om kybernetikk enn hva man får på den elektrolinjen du allerede går på, iallefall etter fagplanen å dømme. NTNU har også et velrennomert kybernetikkstudie på masternivå som kan være interessant dersom du ønsker mer enn en bachelorgrad. Når du spør om relevansen mellom tre år skole og arbeidskarriere, så er det flere måter å se det på. Først og fremst så innehar du til slutt en treårig grad innen teknologi, og formelt sett så er den på mange måter gull verdt. Det er ganske normalt å kreve minimum treårig høyskoleutdanning til stillinger innen teknologi, og du vil uansett stille sterkt i søknadsprosesser hvor det ikke er krav. Dessuten så er det jo ikke bare papiret som teller. Ikke bare har du lært mye om forskjellige ting og teorier, men du har nok også fått utviklet nye personlige egenskaper gjennom studiene. Selv merker jeg at jeg har en mer analytisk og logisk tankeprosess, og har lettere for å se løsninger nå enn før jeg begynte å studere. Hva angår jobber etter studiet, så gjentar jeg meg selv: Det er ikke godt å si hvor man kan ende opp. I dag er det stor ingeniørmangel der ute, og derfor er det lettere å få jobb, også utenfor sitt spesifikke fagfelt. Uansett så vil nok det mest relevante være innen telekom, automasjon eller elkraft, både i stat og privat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå