Gå til innhold

Maks støtte fra Lånekassen

CADalaen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nå i mitt siste år på masterutdanningen min, som også er det 8. og dermed det siste året jeg får støtte av Lånekassen.

I motsetning til normale masterutdanninger er denne jeg holder på meg 5 1/2 år, altså har jeg ett halvår igjen med diplomoppgave som jeg da etter reglene ikke får støtte for. Har kontaktet Lånekassen angående dette og om muligheter for at de kan gjøre et unntak og strekke strikken et halvt år utover disse 8 årene, uten at de har svart meg (enda. Er gått etpar måneder...)

Er det noen av dere som har erfaringer fra liknende situasjoner? Skulle gjerne sett at jeg får støtte til det siste halvåret da jeg verken har oppsparte midler tilgjengelig eller ser for meg en tilværelse med tilnærmet lik full jobbing ved siden av diplomoppgaven det siste halvåret.
Takker for all respons

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger ikke noen åpning i loven for at du skal få støtte i mer enn åtte år, med mindre du bikker over grensen pga. sykdom eller liknende.

At du kom til å bikke over åtteårsgrensa visste du jo allerede før du begynte på studiet - sånn sett er det jo dårlig planlegging og jeg ser ikke hvorfor Lånekassen skal strekke seg lengre. :)

Lånekassen legger på to ekstra år om du holder på med en ph.d-grad.

Lenke til kommentar

Dette blir dobbeltpost, men det ligger en ørliten åpning for at du kan få økonomisk stønad av NAV.

Jamfør § 18 i Lov om sosiale tjenester i NAV, kan den som ikke kan sørge for eget livsopphold, søke om stønad til dette hos NAV. Dette gjelder i utgangspunktet ikke studenter, jamfør rundskriv til loven punkt 4.18.2.10:

Økonomisk stønad skal i utgangspunktet ikke bidra til å finansiere høyere utdanning. Det forutsettes at studenter sikres inntektsgrunnlag gjennom lån og stipend fra Statens lånekasse for utdanning, eventuelt gjennom egne ordninger for utenlandske studenter.

En student kan ha krav på økonomisk stønad i påvente av utbetaling fra Statens lånekasse eller i nødssituasjoner. Hvis studenten ikke har rettigheter i Statens lånekasse, kan det kreves at studiene avsluttes og vedkommende forsørger seg selv gjennom arbeid eller på annen måte. Unntaksvis vil det likevel være rimelig å innvilge økonomisk stønad, for eksempel hvis vedkommende kun har kort tid igjen til avsluttende eksamen.

I § 19 i samme lov, ligger det også en åpning for at man kan se vekk fra vilkårene i § 18 i "særlige tilfeller". Hva som regnes som et særlige tilfelle er ikke klarlagt, og avgjøres nok av saksbehandlerens dagshumør.

Dette praktiseres svært ulikt mellom forskjellige NAV-kontorer, og et halvt år tviler jeg på at man kan overbevise dem om at er "kort tid" igjen til avsluttende eksamen, men det er vel verdt et forsøk. ;)

Lenke til kommentar

Kan nok diskuteres om det er dårlig planlegging eller ei. Logikken min var at om Lånekassen legger opp til f.eks. to bachelorgrader (6) + en mastergrad (2) som maks utdanning, så ville det naturligvis kunne være unntak for de få masterutdanningene som varer et halvt år mer enn vanlig.

Takk for godt svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...