Gå til innhold

Link til PDF-dokumenter

Anbefalte innlegg

Hei.

Vanligvis synes jeg det er greit at en link til pdf-fil åpnes i nettleseren, men nå skal jeg lage en side hvor dissefilene skal åpnes i acrobat. Hvordan får jeg definert dette i html? Er det mulig? Må jeg bruke noe scriptspråk for å få det til?

Koden ser slik ut - jeg har ikke brukt target til å bestemme hvor det skal åpnes.

<html>
<head>
</head>
<body>

<p>
Informasjon på:
<p>
<a href="norsk.pdf">Norsk</a><br>
<a href="engelsk.pdf">Engelsk</a><br>
<a href="tysk.pdf">Tysk</a><br>
<a href="russisk.pdf">Russisk</a><br>
<a href="polsk.pdf">Polsk</a><br>

</body>
</html>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig. Mange folk har ikke Acrobat Reader i det hele tatt, og i tillegg har du ingen muligheter til å bestemme hvilket program en filtype skal åpnes med. Hvilket program som skal brukes bestemmes av nettleseren, så hvis du skal få til noe som helst må du skrive plugins som forandrer disse innstillingene i alle de store nettleserene.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig. Mange folk har ikke Acrobat Reader i det hele tatt, og i tillegg har du ingen muligheter til å bestemme hvilket program en filtype skal åpnes med. Hvilket program som skal brukes bestemmes av nettleseren, så hvis du skal få til noe som helst må du skrive plugins som forandrer disse innstillingene i alle de store nettleserene.

Oki - trodde kanskje javascript eller noe sånnt kunneklare å åpne en link i et gitt program - dette brukes kun internt på jobb og alle på jobb har acrobat :)

Men uansett - takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Du kan "tvinge" at filen skal lastes ned, og ikke åpnes i nettleseren ved bruk av PHP. På denne måten, når noen klikker på linken så får du opp dialogen som lar brukeren velge om filen skal åpnes eller lastes ned. Da kan brukeren bare velge åpne, eller sette sin nettleser til å automatisk åpne pdf-filer - siden det skal brukes internt er jo dette en smal sak å få til...

update: kunne jo legge til hva jeg mener i farta.

Du kan lage et dokument/skript som skanner mappen dokumentene ligger lagret i - basert på en php.$_GET-variabel i url-strengen.

Hvis filen finnes kan du sette et par php.header()'s

-"Content-Type: application/force-download".

- "Content-Description: File Transfer"

- "Content-Disposition: attachment; filename="FILNAVNET""

- "Content-Transfer-Encoding: binary"

- "Content-Length: FILSTØRRELSE"

og så sende filen til brukeren...

Altså, du benytter ikke en vanlig html.a-tag som refererer til filen direkte, men går via et php-skript som tvinger filen til å bli lastet ned. Dette øker forøvrig sikkerheten på nettstedet ditt. I steden for : <a href="nedlastninger/dokumenter/pdf/hello-good-sir.pdf"> kan du heller gjøre slik: <a href="/?fil=hello-good-sir" - så tar skriptet å skanner /nedlastninger/dokumenter/pdf/ for et dokument med navnet "hello-good-sir.pdf". Ikke så relevant denne sikkerheten i ditt tilfelle kansje, men den følger med på lasset i en slik sammenheng :)

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Oki - trodde kanskje javascript eller noe sånnt kunneklare å åpne en link i et gitt program - dette brukes kun internt på jobb og alle på jobb har acrobat :)

Men uansett - takk for svaret :)

Du kan jo legge inn en PDF viser i nettleseren, så de slipper eller kan velge om de vil laste ned?

Du kan jo se på denne. (preview)

Endret av Feh
Lenke til kommentar

I og med at dette skal benyttes internt, og at de har acrobat installert på sine maskiner, så er det vel like greit å tvinge nedlasting/åpning av dokumentet.

PDF.js is built into version 19+ of Firefox...

- After version 24 of Firefox is released we no longer plan to support the stable extension. The stable version will then be considered whatever is built into Firefox.

Igjen, siden dette er internt hos de, så kan de likse godt bare installere/oppdatere til versjon 24 av FireFox fremfor å benytte dette eksterne skriptet - som forøvrig virket meget intressant om de ikke kan benytte FireFox. Å kunne åpne dokumentet direkte i nettleseren har naturligvis sine fordeler - Man slipper blandt annet å laste ned en ny kopi til hver maskin. Om en oppdatert versjon av dokumentet kommer, så blir det en vane å altid "laste det ned på nytt" hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...