Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kviser! hjelp!

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har det seg slik at du tar feil, og heller burde lese deg opp. Du kan jo starte her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kviser

Red.: Jeg sitérer: "Acne vulgaris er svært vanlig, spesielt i vestlige samfunn. Den debuterer vanligvis i puberteten. Den antas å være utløst av hormonelle forandringer."

Så du mener at Wikipedia er en bedre kilde en http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/kviser.php

Kvisene oppstår på grunn av hudbakterien Propionebacterium acnes, som lever av hudfett. Under nedbrytningen av hudfettet dannes det avfallsstoffer og fettsyrer som irriterer talgkjertelen, slik at det oppstår betennelse i den. Først viser dette seg som ømme og røde små knuter. Disse avløses av de egentlige kvisene, som inneholder nedbrutt talg. Betennelsen avtar etter noen dager eller uker, avhengig av hvor store de er.

Kviser kan dessuten forekomme hos kvinner før menstruasjonen og under graviditet, samt hos mennesker som blir utsatt for ekstreme påvirkninger av huden, som for eksempel kulde, varme eller kraftig forurensing.

eller, http://oslohudlegesenter.no/akne:-%C3%A5rsak-og-forl%C3%B8p-bid-5.html

Det er flere årsaker til at man får kviser. De viktigste er (1) -tilstopping av utførselsgangene fra talgkjertlene og hårsekken med dannelse av hudormer (Mikrokomedoner), (2) -påvirkning av hudbakterier, (3) -overproduksjon av talg (Sebum) og (4) -frigjøring av signalmolekyler som fører til betennelse i huden. Kviser begynner med at utførselsgangene til talgkjertlene tettes mer eller mindre igjen. Her vil det da dannes en liten plugg som kan utvikle seg til en hvit eller svart hudorm (Komedon), eller en betent rød kvise. Oppsamlingen av talg fører til overvekst av bakterien Propionibacterium acnes som igjen skaper betennelse (min utheving). Akne går ofte i familier, så en arvelig komponent er også medvirkende.

Det står også antas utløst, men det er svært unøyaktig. Det som dog er sikkert er at økt produksjon av androgener fra binyrebarken øker produksjonen av talg/hudfett som hudbakterien lever av. Økt produksjon av androgener skjer nettopp i puberteten. Artikkelen viser ellers nedenfor til de andre mulige årsaksforholdene og skriver faktisk følgende "Årsakene til akne er ikke fullstendig kjent". Kosmetikkakne omtales ikke i det hele tatt.

Så hormonelle forandringer er en indirekte utløsende faktor, men ikke den eneste og er i seg selv ikke nok til at man får kviser. Det er blant annet stor forskjell hvordan personer reagerer både på økt produksjon av androgener, samt at andre faktorer påvirker vekstvilkårene for hudbakterien. Personer med omtrent akkurat samme hormonelle endring kan ha svært ulik grad av kviser. Her kommer blant annet det arvelige elementet inn.

Så kanskje det var du som burde ha oppdatert deg, jeg tror faktisk jeg er svært korrekt i min beskrivelse.

@BirgerCaC: Er det nødvendigvis sunt. Kviser er tross alt en form for en bakterieinfeksjon. I moderat grad er de fleste infeksjoner av det gode, men det finnes grenser, og når kviser kan medføre betydelig arrdannelse etc, så vil jeg si at man nødvendigvis ikke skal ta så lett på det.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Dessuten så er det sunt for huden å ha litt kviser ;)

Just say... :p

NEI, det er det så visst ikke. Den økte inflammasjonen i huden alene er grunn nok til å motbevise ditt utsagn. Og eventuelle arr er såvisst ikke "sunt for huden",

Jeg håper for alles del at du kan ta med deg din egen uvitenhet og slutte å prøve å gi andre råd når du faktisk ikke kan noe som helst om temaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...