Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kviser! hjelp!

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips? Det er helt normalt, både for gutter og jenter å oppleve kviser - både i ansiktet og resten av kroppen. De fleste har utfordringer med dette i pubertetstiden og det finnes dessverre(?) ingen kúr mot puberteten. Det er en helt normal prosess, som kroppen gjennomgår i overgangen fra barn til voksen. Dette kommer av hormonelle forandringer, som også fører til at jenter utvikler bryster med mer, mes gutta får mer markert adamseple, større muskler osv.

Så tipset mitt til deg er å godta at du har kviser, og innse at det er helt normalt. Ved å bruke diverse dekkremer og liknende, så vil du ikke bedre problemet, snarere tvert om - da disse ofte inneholder fett og andre ting som vil kunne føre til flere kviser og urenheter.

Vent til kvisene er modne, før du eventuelt klemmer dem ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For ganske lenge siden, da vi mennesker hadde pels, var kviser til for å gjøre pelsen tykk og gyllen. Det var for å vise at man var brunstig. Nå har vi sluttet med å gro pels, og da henger kviser igjen som en bieffekt etter evolusjonen.

Kviser kommer ikke direkte av å spise godteri eller annen usunn mat.

Det beste rådet jeg kan gi er å dusje med varmt vann, og sørge for at du får ansiktet ditt varmet opp. På denne måten vil porene åpne seg og fettet vil bli mykere og forhåpentligvis bli vasket bort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tips? Det er helt normalt, både for gutter og jenter å oppleve kviser - både i ansiktet og resten av kroppen. De fleste har utfordringer med dette i pubertetstiden og det finnes dessverre(?) ingen kúr mot puberteten. Det er en helt normal prosess, som kroppen gjennomgår i overgangen fra barn til voksen. Dette kommer av hormonelle forandringer, som også fører til at jenter utvikler bryster med mer, mes gutta får mer markert adamseple, større muskler osv.

Så tipset mitt til deg er å godta at du har kviser, og innse at det er helt normalt. Ved å bruke diverse dekkremer og liknende, så vil du ikke bedre problemet, snarere tvert om - da disse ofte inneholder fett og andre ting som vil kunne føre til flere kviser og urenheter.

Vent til kvisene er modne, før du eventuelt klemmer dem ut.

Endret av (idioten)
Lenke til kommentar

Som et addendum til det dbass skriver, vil jeg anbefale deg å vaske ansiktet med kaldt vann igjen rett etter varmtvasken, for å lukke porene. Åpne porer i ansiktet blir som å ønske kvisene velkommen i døra. Hold også shampoo, balsam og andre hårprodukter og generelt all såpe unna ansiktet så fremt det lar seg gjøre. Vann, og kun vann, har i hvert fall vært den beste løsningen for meg selv.

Og husk som sagt at kviser er en naturlig del av oppveksten. Selv om du kanskje er alene om det nå, vil de fleste til en viss grad gå gjennom det i puberteten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Alt i alt så funker sjelden slike råd som ovenfor da det kommer av hormonforstyrrelser og ikke kan fikses utenfra. Er det veldig ille Ta kontakt med lege, kansje kan du få piller for det (flere typertyper p-piller kan brukes) litt usikker på om du er for ung kansje.

Lenke til kommentar

Alt i alt så funker sjelden slike råd som ovenfor da det kommer av hormonforstyrrelser og ikke kan fikses utenfra. Er det veldig ille Ta kontakt med lege, kansje kan du få piller for det (flere typertyper p-piller kan brukes) litt usikker på om du er for ung kansje.

Så du anbefaler å fikse evolusjon, eller ting som er helt normalt, ved å ta piller?

• Liker 2
Lenke til kommentar

La oss linke til råd fra noen som bør kunne dette bedre enn oss.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/kviser.php

http://oslohudlegesenter.no/hudsykdommer-a-g-akne---kviser.html

Som sagt av flere er kviser i puberteten helt naturlig. Ansiktsvask med mild hudvennlig såpe (pH 6,5) to ganger daglig er som sagt beste middelet. Bruk ikke mascara eller sminke, og eventuelle kremer skal være vannløselige.

Ellers er det feil at man ikke skal/trenger behandle kviser. Kviser kan for en del gi stygge arr så man skal nødvendigvis ikke ta lett på det. Årsaken til kviser er ikke hormoner, men en hudbakterie som lever av hudfett (derfor ansiktsvask). I puberteten øker kroppens produksjon av mannlige kjønnshormoner (også hos kvinner). Dette stimulere til økt produksjon av hudfett, som igjen gir bakterivekst og kviser.

Det finnes mange reseptfrie midler som kan brukes, spør på apoteket. Hudpleie kan også hjelpe.

Dersom disse ikke virker etter 6 - 8 uker, og man synes kviseproblemet er stort kan man oppsøke lege.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kviser kan faktisk ha mange forskjellige grunner, alt fra mageproblemer til hormonelle problemer. I puberteten er det ofte den hormonelle biten som spiller inn samt acne-bakterien. Men kosthold kan ha en del å si for kviser, kakao/sjokolade er klinisk påvist til å forverre kviser. Samtidig er det store spekulasjoner om melk, gluten, raske karbohydrater og sukker, enkelte typer fett og lignende kan ha negativ effekt på kviser, så å unngå disse "triggerne" kan være lurt å prøve ut :)

Hvis du føler at problemet ditt plager deg så drar du til legen og ber om en Epiduo krem( den mest effektive per dags dato). Denne krever 3 minimum 3 måneder på å fungere så du burde be om en 3 måneders tetracyclin-kur i lag med Epiduoen. Tetracycliner er en type antibiotika som er effektive mot kviser i en begrenset tidsperiode. Du skal IKKE benytte tetracycliner lengre enn disse 3 månedene, da det kan gi negativ effekt på kvisene fordi acne-bakterien kan utvikle resistens mot antibiotikaen og blir dermed til superbakterier (som det faktisk heter).

Ellers, kjøp en grei rensekrem på apotek og en ACO vannbasert (dvs. oljefri) fuktighetskrem. Du burde bruke fuktighetskremen etter hver rens helst etter påføring av behandlingskrem, hvis jeg husker riktig.

Det er viktig med fuktighet til huden, fordi hvis ikke vil den produsere mer fett når den blir uttørket, noe som vil gi større acne-problemer. Den nevnte oljefrie fuktighetskremen tilstopper ikke porene, så ikke bekymre deg for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke viste det så er kviser helt normalt og ikke farlig så jeg tror at du bare kan la de være i ansiktet jeg ;) Og, hvis hvis du kaller det å ha 5-6 kviser i ansiktet for å slite med kviser og urenheter så er dette feil. Du sliter ikke, det er normalt og hvis det er utseende du tenker på så ikke bry deg! De fleste får kviser uansett og de som det ikke syntes på har smørt seg inn med messe brunkrem og drit som gjør at huden ikke får puste. Dermed blir huden din enda styggere og det er ikke noe morsomt .

Nei, bare la de være der du så skal det nok gå bra skal du se :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke viste det så er kviser helt normalt og ikke farlig så jeg tror at du bare kan la de være i ansiktet jeg ;) Og, hvis hvis du kaller det å ha 5-6 kviser i ansiktet for å slite med kviser og urenheter så er dette feil. Du sliter ikke, det er normalt og hvis det er utseende du tenker på så ikke bry deg! De fleste får kviser uansett og de som det ikke syntes på har smørt seg inn med messe brunkrem og drit som gjør at huden ikke får puste. Dermed blir huden din enda styggere og det er ikke noe morsomt .

Nei, bare la de være der du så skal det nok gå bra skal du se :)

Dette er det største gjøk-rådet som finnes.

Jeg sier ikke at alle som får kviser trenger medikamentell behandling, langt derifra, men for deres egen del kan det være positivt å gjøre enkle hverdagsgrep for å få kontroll på kvisene og evt få bedre selvtillit

• Liker 1
Lenke til kommentar
Årsaken til kviser er ikke hormoner, men en hudbakterie som lever av hudfett (derfor ansiktsvask).

I puberteten øker kroppens produksjon av mannlige kjønnshormoner (også hos kvinner). Dette stimulere til økt produksjon av hudfett, som igjen gir bakterivekst og kviser.

Jeg synes du kan bestemme deg jeg. Hvordan du kan si at det ikke er hormonelle årsaker til kvisene i den ene setningen, for i den neste å bekrefte at det ER hormonelle årsaker til kvisene - det har jeg veldig, veldig vanskelig for å forstå. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes du kan bestemme deg jeg. Hvordan du kan si at det ikke er hormonelle årsaker til kvisene i den ene setningen, for i den neste å bekrefte at det ER hormonelle årsaker til kvisene - det har jeg veldig, veldig vanskelig for å forstå. :)

Det er hudbakterier som forårsaker kviser. Bakteriene lever av hudfett. Produksjonen av hudfett påvirker således bakteriveksten. Produksjon av hudfett påvirkes av flere forhold, som økt produksjon av mannlige kjønnshormoner, visse matvarer, bruk av kosmetikk (kosmetikkakne), stress, psykiske problemer osv. Så hormonelle endringer i seg selv medfører ikke kviser, men gir betingelser for økt vekst av hudbakterien Propionebacterium acnes gjennom at produksjonen av hudfett økes. Overvekst av denne gir kviser. Kunne vært langt klarere i hvordan jeg beskrev årsaksforholdene, men hormonelle endringer medfører nødvendigvis ikke kviser, og kviser kan ha andre årsaker enn hormonelle endringer. Det finnes til og med en arvelig komponent, samt noen grunner til - blant annet frigjøring av et signalmolekyl som gir betennelser.

De fleste behandlinger mot kviser er derfor bakteridrepende/-hindrende medikamenter, eller slike i kombinasjon med midler som åpner talggangene. At det er bakterie som er grunnen til at kviser oppstår gjør også god hygiene (ansiktsvask) til et effektivt middel for de med moderate plager. Dvs at selv om man har økt produksjon av mannlige kjønnshormoner trenger man faktisk ikke å få særlig med kviser fordi man av andre grunner får minimal økning i bakterivekst (f.eks god hygiene). Og om man får mye kviser i puberteten trenger ikke nødvendigvis hormonelle faktorer være hovedårsaken, stress og psykiske årsaker kan være like viktige. Dårlig hygiene gir i seg selv ikke kviser.

Faktisk vil jeg påstå at det er svært viktig å forstå sammenhengene her - at faktorene påvirker produksjonen av hudfett og/eller tilstopping av talgkanaler og således gir grobunn for overvekst av hudbakterier som igjen medfører kviser. Ikke bare den enkle at det er en hormonell årsak.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del får jeg kviser ved større inntak sukkerholdig mat. Jeg har normalt ingen kviser (som 30-åring skulle vel det bare mangle), men om jeg tyller i meg 2 liter cola og spiser smågodt/chips til den store gullmedaljen i løpet av en dag - får jeg garantert et par kviser i hevn fra kroppen neste dag. Hadde det samme som fjortis - og måtte kutte ut Nugatti som pålegg for å bli kvitt problemet...

• Liker 1
Lenke til kommentar

For min del får jeg kviser ved større inntak sukkerholdig mat. Jeg har normalt ingen kviser (som 30-åring skulle vel det bare mangle), men om jeg tyller i meg 2 liter cola og spiser smågodt/chips til den store gullmedaljen i løpet av en dag - får jeg garantert et par kviser i hevn fra kroppen neste dag. Hadde det samme som fjortis - og måtte kutte ut Nugatti som pålegg for å bli kvitt problemet...

:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...