Gå til innhold

Cpu - 60/80 overgang

Anbefalte innlegg

Hei !

har nettopp kjøpt meg en taisol ribbe, 80mm (19dbA) papst vifte, artic silver tre, og en 60/80 adapter.

Har ingen andre vifter i kabinettet.

Bør jeg montere viften slik at den blåser på ribben, eller andre veien ?

Har foresten en duron@750

--

Mvh,

Tobias.

[ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-02-15 15:47 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har noen _gode_ grunner til at en skal suge ut luft, og ikke blåse? Noen som har prøvd begge deler og funnet ut hva som gir best kjøleeffekt?

Jeg er litt skeptisk til at "det bare er sånn", kun fordi microplex har skrevet det på nettsiden deres...

Baq

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd begge deler, og jeg har også kommet frem til at den skal suge fra ribba. Det var ikke så mye forskjell, men litt var det. Du kan jo godt prøve deg frem du og da... Jeg leste bare at hvis du satt den til å blåse, så kunne man skape noe trykk (undertrykk?) som ikke var helt bra for vifta... Men ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Tenkte meg at det var dårlig med konkrete grunner og vitenskapelige forsøk... ;o)

Når en setter på en trakt og blåser ned i den vil en få et overtrykk som vifta må jobbe mot. Men, på samme måte vil en kunne få et undertrykk i trakten hvis en blåser ut. Spørsmålet er hvor stort disse trykkene er og hvilken innvirkning det har på kjøleeffekten.

Jeg blir vel nødt til å gjøre noen undersøkelser selv da...skal se om jeg kanskje gidder å poste det her også?

Baq

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg gjort noen eksperimenter mens jeg venter på 60-80 overgang (fremdeles). Jeg har en vifte som blåser inn foran, og en som blåser ut bak (i tillegg til PSU). Har nå prøvd å sette inn en regulerbar Enermaxvifte foran og sett på hvordan temperaturen i kabinettet endres.

Det overraskende er at CPU og temperatur i kabinettet blir høyrere når frontvifta går på høyt turtall! Det er ikke snakk om mange gradene, men dog... Jeg tror nok frontvifta ryker ut.

Baq

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...