Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Datateknikk - porter , hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett opp en tabell, der du tester alle mulige verdi-kombinasjoner av A0 og A1(4 muligheter), også ser du hvilke verdier du får på D0-D3.

takk for svar skal prøve ut straks, på oppg 1 b) så har vi stykker med abcd og stykker med abc, skal jeg regne de hver for seg? i og med at abc er et bokstav mindre? For på oppg 1 kom jeg fram til AB + AC

Lenke til kommentar

1. Du skal sette opp en sannhetstabell.

2. Bruke sannhetstabellen til å avgjøre hva kretsen faktisk gjør.

Dette er jo rimelig grunnleggende bruk av operander, så vidt jeg kan se.

Følgende PDF burde hjelpe deg.

http://home.uia.no/geirh/node-evu/PDF/MAS113-1.pdf

Hei!

disse reglene:

0 + 0 = 0
1 + 0 = 1
0 + 1 = 1
1 + 1 = 1
gjelder disse reglene for oppg 3?
elller dette...
0 x 0 = 0
1 x 0 = 0
0 x 1 = 0
1 x 1 = 1
Lenke til kommentar

Sett opp en tabell, der du tester alle mulige verdi-kombinasjoner av A0 og A1(4 muligheter), også ser du hvilke verdier du får på D0-D3.

Hei!

disse reglene:

0 + 0 = 0
1 + 0 = 1
0 + 1 = 1
1 + 1 = 1
elller dette...
0 x 0 = 0
1 x 0 = 0
0 x 1 = 0
1 x 1 = 1
Lenke til kommentar

Hei!

disse reglene:

0 + 0 = 0
1 + 0 = 1
0 + 1 = 1
1 + 1 = 1
elller dette...
0 x 0 = 0
1 x 0 = 0
0 x 1 = 0
1 x 1 = 1

Det øverste gjelder for eller porter og det nederste gjelder for OG porter, men jeg kan ikke se hva som er hva her.

edit:

Ser ut som at dette er en OG port

http://www.nkhansen.com/sites/default/files/u3/datamaskiner/og_symbol.jpg

og trekantene er eller porter. (husk også at det er en inverter etter eller portene på oppgaven.) Eller kanskje trekantene bare er invertere er ikke sikker.

Endret av martin1d
Lenke til kommentar

Det øverste gjelder for eller porter og det nederste gjelder for OG porter, men jeg kan ikke se hva som er hva her.

edit:

Ser ut som at dette er en OG port

http://www.nkhansen.com/sites/default/files/u3/datamaskiner/og_symbol.jpg

og trekantene er eller porter. (husk også at det er en inverter etter eller portene på oppgaven.) Eller kanskje trekantene bare er invertere er ikke sikker.

hadde du klart å se hva svaret på oppg 2 skal være? jeg kom fram til

A * C ( invers)+ c invers + b invers + a invers.

Lenke til kommentar

http://bildr.no/view/TWNvVzNS

Dette har jeg gjort til oppg 2...

kan noen rette om jeg har gjort feil?..

Veldig vanskelig oppg :(

1. Du skal sette opp en sannhetstabell.

2. Bruke sannhetstabellen til å avgjøre hva kretsen faktisk gjør.

Dette er jo rimelig grunnleggende bruk av operander, så vidt jeg kan se.

Følgende PDF burde hjelpe deg.
http://home.uia.no/geirh/node-evu/PDF/MAS113-1.pdf

Dette har jeg gjort til oppg 2...

kan noen rette om jeg har gjort feil?..

Veldig vanskelig oppg :(

Lenke til kommentar

Linje to er akkurat lik som linje en bortsett fra at Y er invertert i ene tilfellet, så rett det.

Det første du må gjøre er å bruke DeMorgans teorem på ligningen, ellers blir det bare rot.

-(A+B) = -A * -B eller -(AB) = -A + -B

Du har heller ikke lagt merke til at det er en NAND port der i tillegg.

Det hjelper gjerne å tenkte litt gjennom hva som vil aktivere Y. Det er en NOR port som kun vil være aktiv dersom ALLE inngangene er inaktive. Tenk litt på hvilke tilstander A, B og C må ha for å få det til, bruk gjerne en sannhets tabell. Det kan hjelpe godt på dersom du tviler på om resulatet ditt er riktig. Jeg måtte gjøre det selv. ;)

Endret av Chris93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet ditt angående 1*0=0, og 1+1=0 og hva som gjelder - så er det greit å forstå hvorfor, fremfor å pugge dette.

Det er helt enkel logikk og operatører.

I tilfellet hvor du multipliserer, så tilsier det at BEGGE inputs, må være sanne - for at de skal gi SANN ut.

Hvor du adderer, så kreves det kun at den ene av inputs, må være sanne - for at det skal gi SANN ut.

Og det er her operandene kommer inn, AND(og), OR(eller).

I programmeringssammenheng, så kan man forklare dette slik:

A = 0
B = 0
teller = 0
while teller < 3
if A = 1 OR B = 1 then
MsgBox("En av operandene er sanne!")
B = 1
else if not A = 1 NOR B = 1 then
(MsgBox("Ingen av operandene er sanne!")
A = 1
else if A = 1 AND B = 1 then
MsgBox("Begge operandene er sanne!")
end if
loop teller++

Som du i programsnutten over så benytter jeg operandene OR, NOR og AND.

Klarer du å følge den røde tråden og hva som skjer i programmet? I så fall forstår du også de tegningene og tabellene du skal tegne opp. Jeg for min del, foretrekker tilnærmingen hvor man skriver programkode/pseudokode, slik jeg har gjort her, for å løse slike problemer. :)

Man kan selvsagt enkelt bygge ut og endre slik programkode, ved å slenge på flere variabler, endre operandene - benytte flere operander sammen, f.eks. slik:

A = 0 
B = 0 
C = 0 

if A = 0 AND B = 1 OR C = 0 then
MsgBox("Tada!")
end if

Håper dette hjelper deg litt, til å forstå logikken bak operandene, fremfor å prøve å pugge masse rart. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet ditt angående 1*0=0, og 1+1=0 og hva som gjelder - så er det greit å forstå hvorfor, fremfor å pugge dette.

Det er helt enkel logikk og operatører.

I tilfellet hvor du multipliserer, så tilsier det at BEGGE inputs, må være sanne - for at de skal gi SANN ut.

Hvor du adderer, så kreves det kun at den ene av inputs, må være sanne - for at det skal gi SANN ut.

Og det er her operandene kommer inn, AND(og), OR(eller).

I programmeringssammenheng, så kan man forklare dette slik:

A = 0
B = 0
teller = 0
while teller < 3
if A = 1 OR B = 1 then
MsgBox("En av operandene er sanne!")
B = 1
else if not A = 1 NOR B = 1 then
(MsgBox("Ingen av operandene er sanne!")
A = 1
else if A = 1 AND B = 1 then
MsgBox("Begge operandene er sanne!")
end if
loop teller++

Som du i programsnutten over så benytter jeg operandene OR, NOR og AND.

Klarer du å følge den røde tråden og hva som skjer i programmet? I så fall forstår du også de tegningene og tabellene du skal tegne opp. Jeg for min del, foretrekker tilnærmingen hvor man skriver programkode/pseudokode, slik jeg har gjort her, for å løse slike problemer. :)

Man kan selvsagt enkelt bygge ut og endre slik programkode, ved å slenge på flere variabler, endre operandene - benytte flere operander sammen, f.eks. slik:

A = 0 
B = 0 
C = 0 

if A = 0 AND B = 1 OR C = 0 then
MsgBox("Tada!")
end if

Håper dette hjelper deg litt, til å forstå logikken bak operandene, fremfor å prøve å pugge masse rart. :)

Tusen takk ! Pugger på det nå! kunne du titta på oppg 2?

Her har jeg gjort den..

men klarer ikke få det til å bli riktig. svaret skal bli abc...

Lenke til kommentar

Linje to (...)

I dette innlegget skriver jeg litt om oppg. 2, så les det. Jeg kan også nevne at i slike oppgaver kan det være lurt å gi hver port sin egen bokstav, og lage ligningen deretter. Det er ikke så mye vits i denne oppgaven men kan være ganske så nyttig i kretser med flere "lag" med porter.

Jeg kan igjen si at DeMorgans teorem MÅ du kunne og bruke for å løse oppgaven. Boolsk algebra er ikke matte, så du kan ikke bare flytte minus over på andre siden av likhetstegnet. ;)

edit: Hvor står det/hvem sier at svaret er ABC? Jeg får ikke det til å stemme i det hele tatt.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

I dette innlegget skriver jeg litt om oppg. 2, så les det. Jeg kan også nevne at i slike oppgaver kan det være lurt å gi hver port sin egen bokstav, og lage ligningen deretter. Det er ikke så mye vits i denne oppgaven men kan være ganske så nyttig i kretser med flere "lag" med porter.

Jeg kan igjen si at DeMorgans teorem MÅ du kunne og bruke for å løse oppgaven. Boolsk algebra er ikke matte, så du kan ikke bare flytte minus over på andre siden av likhetstegnet. ;)

edit: Hvor står det/hvem sier at svaret er ABC? Jeg får ikke det til å stemme i det hele tatt.

ifølge studieassistenten skal det være ABC som svar...

Lenke til kommentar

GAWD. Nå har jeg rotet en del, ja. Her driver jeg å skriver hvorfor jeg mener det er feil mens jeg ser på sannhetstabellene til portene, også ser jeg at svaret er ABC.

Jeg merker at det begynner å bli en liten stund siden sist, ja :D

Nå skal jeg prøve å forklare hvorfor det er rett. Siden Y er en NOR port så vil den kreve at alle inputs er lave. Du har to AND og en NAND port i kretsen. AND portene er koblet slik at det er en del kombinasjoner som vil gi høye outputs, samt NAND porten vil gi et høytout put i alle situasjoner untatt en(ABC) så derfor er ikke AND portene så viktig i denne kretsen, men siden de begge krever at enten B eller C er lav, så vil jo de gå høy alt etter som. Jeg er usikker på om du forstår det her, da jeg datt ut litt på slutten.

Jeg tror også jeg har regnet litt feil i mitt tilfelle, som har villedet meg med tanke på sluttresultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...