Gå til innhold

bil-radiator vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessuten hadde han fyren jeg kjøpte av brukt råtne slanger med gardenakoblinger (tror jeg støter de beinharde gardenafansene, men slangeklemmer er mer til å stole på), hageslange, mykt kobberrør som satt løst og alt var egentlig bare et eneste stort rot. Merk deg at jeg betalte 600 kr for HELE røkla.

Lenke til kommentar

Hm, skille snørr og barter litt her, for sikkerhets skyld.

En bilradiator må forståes dithen at vi snakker om den enheten som tar seg av motorens kjølevann, og som sørger for å holde dette på en rimelig temperatur.

Denne innretningen er som regel ganske omfangsrik, og måler ofte 60x90cm, som et eksempel.

En slik radiator vil uten særlige problemer klare å holde unna for den i denne sammenheng, beskjedne varmen som avgis fra det du måtte ha av vannblokker i maskinen din. Også helt uten vifte / vifter!

 

Varmeapparatregisteret er i og for seg også en radiator, i adskillig mindre målestokk. Disse har i mange sammenheng vist seg "kjøperadiatorene" overlegne, men har den ulempen at man sjelden eller aldri får plass til slike inne i kabinettet. Men det spiller kanskje ingen rolle?

Men utstyrer du et varmeapparatregister med en passende og stillegående vifte, kan du fort oppnå svært hyggelige CPU-temperaturer.

Lenke til kommentar

Bah da må du jobbe mer. Skal ikke ha på baksiden, men på siden, den som ikke har dør. Stor raddis som dekker hele, enten fra bil eller sånn man henger på veggen. men jeg må også ha penger til bussen ja, trenger sponsorer så hvis noen vil spones en ledd-buss, kom igjen :p

Lenke til kommentar

Hvis noen er _for_ skeptisk til rengjøring av skitne bilradiatorer og generelt mot stresset det er (?) å dra til bilopphuggeren, så er det jo mulig å plage www.radiatorservice.no littegranne? De fører en mengde radiatorer av dansk kvalitet (nissens) som skulle passe til det meste. Og disse er rene når de ankommer et postkontor nær deg...

 

Bare stikk inn og sjekk. Mener å huske at de linket til nissens produktlister, der det står specs for alle radiatorene...

 

Muligens litt dyrere men.... noen er sikkert interessert!

 

DrErling

Lenke til kommentar

Vet ikke helt åpningstider... Den ligger ved siden av ISI...Ta det på lørdag kl 12:00..Såvidt jeg husker var de åpne (tror jeg) da jeg skulle innom ISI kl 14.02...

 

Tror du ikke de stengte meg ute??? Å ja da...

 

Men det skal ikke være umulig å bruke radiatorrens...eller noe heftig andre løsemidler...

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere så er det forskjellige koblinger på bilradiatorer av forskjellig merke. Selv har jeg en radiator (ca 60*70cm) fra en mitsubishi lancer, opprinnelig med ~1" og ~1,5" tilkobling. Det jeg gjorde for å få det til å passe var å lime fast et rør (1/2") i de opprinnelige koblingene. Jeg brukte et fugemiddel/lim som heter Marin & Teknik som koster en slikk og ingenting på Clas Ohlson og det ble tett som bare det. Det virker utmerket med Eheim 1048, kjører min P4 2,6 stabilt på 3,25 Ghz. Med vifte kun i PSU og Magnum blokk holder temperaturen seg på ~24 grader. Det skal da legges til at radiatoren står montert innendørs, så dersom du setter den ute vil jo temperaturen synke betraktelig. Bare husk frostvæske.

 

 

En Underlig Lax

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...