Gå til innhold

bil-radiator vannkjøling


Anbefalte innlegg

hmm satt og tenkte i stad på min vannkjøling som jeg ikke bruker per dags dato tenkte på og oppdatere den litt .

 

1: skaffe en bil radiator noen som har prøvd dette og koble denne til ute på veggen.skal jo selfølgelig koble denne radiatoren til vannkjølingsettet. noen som vet hvor store koblinger det er på de ? er de koblingene som sitter på denne standar?

 

2:da trenger jeg sann synelig-vis en ny pumpe noen anbefalinger der og .

 

 

tips og tricks motas med TAKK.. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror størrelsen på koblingene varierer fra bil til bil (correct me if I'm wrong). men de er nok en smule større en det som er vanlig på vannkjølingsett til PC.

 

Til pumpe kunne du vel bare bruke en vannpumpe fra en bil der og? Dra på et bilopphøggeri, der finner du nok både radiator og vannpumpe til en rimelig pris

Lenke til kommentar

Hadde samme ide jeg også, tittet litt rundt om kring, koblingene på biler er svært varierende, så der må du skaffe en overgang/mekke noe selv. Jeg forkaster trolig hele ideen med bilradiator, tenker på å skaffe meg en veggradiator (er jo en artikkel om det her) Lurte på å kjøpe en ny, men må bare få kommet meg til en rørlegger elns, tror det er de som selger slikt. Hvis noen vet hvor mye en slik koster hadde det vært toppers.

Lenke til kommentar
jeg tror størrelsen på koblingene varierer fra bil til bil (correct me if I'm wrong). men de er nok en smule større en det som er vanlig på vannkjølingsett til PC.

 

Til pumpe kunne du vel bare bruke en vannpumpe fra en bil der og? Dra på et bilopphøggeri, der finner du nok både radiator og vannpumpe til en rimelig pris

 

Hvordan skal han klare å drive den vannpumpa da? -husk at i en bil er det reimdrift på denne, går ikke på 12v...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpe dro til nærmeste bilopphøgger og kjøpte et varmeregister fra en volvo 240 som jeg koblet til waterchillsettet som jeg hadde fra før av. Den henger nå ut av vinduet og koser seg i kaldluften, og tempraturen sank betraktelig. Koblingene var på 16mm, men jeg vet ikke om dette er en egen Volvo-standard eller om alle er slik. Det må du nesten bare sjekke når du kjøper.

 

Oppsettet mitt ser i alle fall slik ut:

oppsett.JPG

Vannet går slikt: pumpe - varmeregister - radiator - cpu.

Og ja, jeg brukte mspaint, og nei - jeg brukte ikke lang tid ;)

Lenke til kommentar

jephque - det der hørtes ikke ut som den mest effektive utnyttelsen av varmeregisteret... ettersom varmeregisteret er på utsiden, og antageligvis den kaldeste delen i kjølesystemet ditt, burde det gå fra pumpe-varmeregister-cpu-radiator ettersom radiatoren din står inne og blir blåst på med ca. 20 graders (inne) luft, mens varmeregisteret ditt ute er ant. langt under 20 grader.. ihvertfall om en måneds tid :)

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt rett at vannet blir litt varmere iom at radiatoren er inne, men jeg tenkte at siden vannet er kaldest når det kommer fra varmeregisteret vil radiatorviften trekke med seg luft som blir kjølt ned av radiatoren og dermed oppnå en lavere kabinetttemp. Jeg har tenkt litt på å bytte rekkefølge, men da må jeg kjøpe noen overganger siden slangen fra varmeregisteret er 16/12mm og koblingen på kjøleblokken er 10mm. Hvis dette er helt hull i hodet så si i fra.

Lenke til kommentar

hey.. nå vet jeg ikke om jeg har helt rett *correct me*

 

men har tenkt på d samme selv, (fattern samler på biler i 1/1 skala)

 

han sa noe om noen stoffer i denne radiator'n som kan fucke hele greia...

=mange timer vasking av radiator'n.... :-)

Lenke til kommentar
hey.. nå vet jeg ikke om jeg har helt rett *correct me*

 

men har tenkt på d samme selv, (fattern samler på biler i 1/1 skala)

 

han sa noe om noen stoffer i denne radiator'n som kan fucke hele greia...  

=mange timer vasking av radiator'n.... :-)

Vel, det var noe blå dritt inne i varmeregisteret da jeg kjøpte det, men jeg skyllte det godt før jeg begynnte å bruke det. Håper det holder da..

Lenke til kommentar

burde holde det. m tanke på det du sa om kabinett temp, stemmer det forsåvidt, men tror fortsatt gevinsten er større om du kjører det kaldeste vannet i cpu først, eventuelt droppe hele radiatoren... men det var ingen dum tanke det med å kjøle ned kabinettet...

Lenke til kommentar
jeg tror størrelsen på koblingene varierer fra bil til bil (correct me if I'm wrong). men de er nok en smule større en det som er vanlig på vannkjølingsett til PC.

 

Til pumpe kunne du vel bare bruke en vannpumpe fra en bil der og? Dra på et bilopphøggeri, der finner du nok både radiator og vannpumpe til en rimelig pris

 

Hvordan skal han klare å drive den vannpumpa da? -husk at i en bil er det reimdrift på denne, går ikke på 12v...

Heh, bilen min var det elektrisk pumpe. varierer seff fra bil til bil

Lenke til kommentar

Min erfaring er at bilradiatorer rocker vilt dersom de er tette :D (radiatorsement er også en løsning)...

 

Billig og effektivt... Men hvorvidt man skal ha raddisen før eller etter blokken kommer jo an på hvorvidt man bruker reservoar eller ikke... Dersom man har reservoar, blir deltaT størst ved plassering etter blokken... Dersom man ikke har reservoar, spiller det liten rolle så lenge det er kort vei til blokken...

 

Jeg vet ikke sikkert, og vil gjerne diskutere dersom noen er uenige...Erfaringer foran teori

Lenke til kommentar

Du har altså erfaring med en bilradiator som henger i romtemp uten vifter, det går smooth? Tenkte på det på siden av mitt fulltower. Har også tenkt på radiator fra sentralfyr (sånn man henger på veggen), men de er jo sinnsvakt tunge. Kabinettet er tungt nok som det er, trenger ikke 20kg radiator i tillegg (tror siden på kabinettet vil knekke hvis jeg monterer der)

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at maskinen jeg bygget vannsystemet på er veldig lite klokket, men den holder en fin ca 30C målt på prosessoren (2400+ på ca 2,2ghz). Romtemp ca 20C. Det er riktignok en Magnum 462 med en AquaBee1000L/t...

 

Bilradiatoren er litt lang, men ikke særlig tung. Den ville fått plass på baksiden av ett fulltower...Reservoaret er en fin spaghettiboks...

 

Og tenke seg at det hele kostet 600 kr + slanger og nipler fra Biltema...

 

en av grunnene til at jeg ikke har råd til oppgradering og vannkjøling selv er pga. russetid... skal ha et 20U stålskap og et Chieftechkab til rack...Dessuten alle andre utgifter som sprit og buss...

 

Vet noen om mini-ATX passer til http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=8&s=pl Tror jeg må borre litt ekstra hull og nagle beistet mitt fast...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...