forbjok Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Har vurdert å kjøpe en Fujitsu-Siemens Amilo D8830, etter som den tilsynelatende er blant de eneste bærbare som kan fåes til en rimelig pris og med maskinvare som ikke er flere år gammel... Beklagligvis er det (ifølge webshopen) bare 256MB ram i den varianten de selger, så jeg har naturligvis vurdert å kjøpe litt ekstra ram i tillegg. På dataarket til maskinen (www.fujitsu-siemens.no) står det at minnet er 266/333. Jeg går ut fra at det menes minnebrikkene her, og ikke hovedkortet, men det er da ikke usannsynlig at hovedkortet ikke støtter høyere enn 333mhz minne også. Siden PC3200 DDR (ja, Amilo D bruker helt vanlig DDR, ikke SO-DIMM) bare er 100-200kr dyrere enn PC2700 virker det mest lønnsomt å kjøpe denne typen minne. Da er bare spørsmålet hvor godt det vil fungere å bruke minne av to forskjellige typer samtidig. Hva vil skje hvis hovedkortet bare støtter 333mhz, mens minnet er 400, vil minnet bli nedklokket til 333? Har kjørt med minne av forskjellige hastigheter tidligere i stasjonær PC uten problemer, men dette var vanlig SDRAM. Vil det funke (og samtidig være stabilt) å sette inn PC3200 minne i tillegg til minne av lavere hastighet, og selv om hovedkortet ikke støtter høyere? Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Er det på komplett du har tenkt til å kjöpe? Hvis du scroller litt ned på siden så ser du at det er RAM under tilbehör. Link til 8830 hos komplett Ser ut til at det er: Crucial PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 6ns- Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64 Minnehastighet 333 MHz ( DDR333/PC2700 ) Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2003 Ja, og det viser som jeg sa at prisforskjellen fra PC2700 til PC3200 bare er snakk om en hundrelapp eller to. Dermed vil det heller svare seg å kjøpe PC3200 ram (som eventuelt kan brukes i andre maskiner senere) hvis det vil fungere fint sammen med PC2700 ram i et hovedkort som støtter PC2700... vil anta at hovedkortet bare klokker ned rammen til en hastighet tilsvarende den laveste (og i hvertfall ned til den høyeste hastigheten hovedkortet støtter), men skulle gjerne likt å få det bekreftet.. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Dersom du kjøper originalminne er sjangsen størst for at brikkene funker ihop, noe de etter all sannsylighet vil gjøre dersom du ikke har uflaks.. Dersom brikkene funker sammen vil begge brikkene kjøre på hastigheten til den med lavest hastighet... Dette er herved bekreftet 8) (Den gamle brikken vil ikke kunne "klokke" seg opp uten videre..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå