Gå til innhold

Sothøne, - kruttønne i andedammen ... .

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Albert.

De er kanskje mindre enn de fleste endene, men de "nikker" godt fra seg i dammen, godt beskyttet av "pannehjelmen". Det er nok mange som får "skallebank" av denne kruttønna. Så nok en gang, "det er nok ikke størrelsen det kommer an på".

Flott positur, skarpt og nydelig bilde av ei tilsynelatende fornøyd Sothøne.

Mvh. Lisbeth.

Lenke til kommentar

Hei Albert.

De er kanskje mindre enn de fleste endene, men de "nikker" godt fra seg i dammen, godt beskyttet av "pannehjelmen". Det er nok mange som får "skallebank" av denne kruttønna. Så nok en gang, "det er nok ikke størrelsen det kommer an på".

Flott positur, skarpt og nydelig bilde av ei tilsynelatende fornøyd Sothøne.

Mvh. Lisbeth.

Hei, Lisbeth.

Takk for hyggelig og reflektert kommentar, - jeg har faktisk ikke tenkt på at sothønene ser ut til å være godt beskyttet mot frontalangrep i hodehøyde ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Flott av Sothøna Albert ! :)

Har sett de i aksjon tidlig på vårparten i Østesjøvannet..de oppfører seg nærmest som fjellgeiter i brunst, det knaser i skallene deres når de møtes hode mot hode.

Mange av de voksne individene, har derav mange arr i "pannelappen".

Skal legge ut noen bilder senere, som viser kamparrene .

Lenke til kommentar

Flott av Sothøna Albert ! :)

Har sett de i aksjon tidlig på vårparten i Østesjøvannet..de oppfører seg nærmest som fjellgeiter i brunst, det knaser i skallene deres når de møtes hode mot hode.

Mange av de voksne individene, har derav mange arr i "pannelappen".

Skal legge ut noen bilder senere, som viser kamparrene .

Hei, Terje.

Takk for hyggelig, morsom og informativ kommentar !

Bruker de virkelig beinplaten i pannen som kampvåpen ??

Det var helt nytt for meg !

Sammenligningen med fjellgeiter er forresten veldig bra !

Det skal bli spennende å se "kamphaner" (høner ?) i aksjon ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Jeg sa Kamp-arr ! :)

De ordentlige kampene er bare minner i min hjerne .

Hei, Terje.

Beklager misforståelsen, - du uttrykte deg klart og tydelig, mens jeg, derimot ... !

Jeg er minst like spent på å se bilder av kamparr, - det er jo nesten utrolig at de små, lette fuglene kan gå i "clinch" med sånn kraft !!

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Flott, klart bilde og ett noe spørrende uttrykk på høna !! Det kunne jo være en rival som kommer luskende :-)

Jeg har ikke vært noe borti i denne arten, men etter det som er skrevet her, så må jeg se om jeg kan finne noen,bare høstferien er ferdig :-) Action er bra !

- Jon Arne

Lenke til kommentar

Flott, klart bilde og ett noe spørrende uttrykk på høna !! Det kunne jo være en rival som kommer luskende :-)

Jeg har ikke vært noe borti i denne arten, men etter det som er skrevet her, så må jeg se om jeg kan finne noen,bare høstferien er ferdig :-) Action er bra !

- Jon Arne

Hei, Jon Arne.

Tidligere har jeg betraktet disse "hønene" som anonyme og kjedelige, men etter å ha studert dem litt, og fått informasjon av blant andre Terje Solheim, framstår de med personlighet og integritet !

Jeg kan absolutt anbefale deg å stifte nærmere bekjentskap med dem ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...