Gå til innhold

Nå offisielt: Høyre og FrP tar sikte på å danne regjering! Er du fornøyd?

Aerow

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Det eneste jeg er sikker på er at den føringen som har vært i Norge de siste 8 årene ikke har vært bra nok. Vi er mer avhengig av oljen og vi har en utvikling som ikke er bærekraftig og de snakker om underskudd om noen år.

Fordi statsfinansene er svekket såpass mye etter Bondevik II med et lavere skattenivå. Nå vil det nivået senkes ytterligere. Det nytter ikke å pøse på med formue. Oljefondet er nok til å holde Norge gående i ett år. Skattene må økes om statsfinansene ikke skal svekkes på lang sikt. Akkurat på det punktet er faktisk Sv mest ansvarlig, men jeg er ikke enig i partiets bruk av offentlige midler, uten at jeg har studert Svs partiprogram i detalj. Det burde jeg kanskje før jeg uttalte meg om deres samlede økonomiske politikk.

Steinalderen tok ikke slutt fordi vi gikk tom for stein, vi gikk over på andre ressurser, det vil vi også til slutt gjøre med Olje,

Det er jo Kristin Halvorsens favorittutsagn. :rofl:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi satsfinansene er svekket såpass mye etter Bondevik II med et lavere skattenivå. Nå vil det nivået senkes ytterligere. Det nytter ikke å pøse på med formue. Oljefondet er nok til å holde Norge gående i ett år. Skattene må økes om statsfinansene ikke skal svekkes på lang sikt. Akkurat på det punktet er faktisk Sv mest ansvarlig, men jeg er ikke enig i partiets bruk av offentlige midler, uten at jeg har studert Svs partiprogram i detalj. Det burde jeg kanskje før jeg uttalte meg om deres samlede økonomiske politikk.

Det er jo Kristin Halvorsens favorittutsagn. :rofl:

Ser hvor du vil og jeg skal ikke si meg uenig i at dette kan være en løsning. Det er bare ikke den løsningen jeg vil ha.

I Norge er det altfor, ALTFOR mange ansatt i det offentlige når du ser på hvor få folk vi faktisk bor i landet. Dette suger ut enorme pengesummer. Jeg vil ha et samfunn hvor det er mulig for privat næringsliv som kan gi inntekter til staten kontra en stor offentlig stat som bare krever og krever av sine innbyggere. Det må tilrettelegges mer for dette mener nå jeg.

Når man ser hvor ineffektivt vegvesenet er bare for å ta et eksempel, så blir jeg kvalm. Jeg sier ikke at å gi de rike skattelettelser er løsningen, men om det kan generere tusenvis av arbeidsplasser som totalt sett gir mer inntekter til staten så er jeg for det.

Edit: I tillegg kunne vi kanskje hatt en holdningskampanje hvor folk lærte seg verdien av å jobbe, er nok en del folk som gjerne kunne vært i arbeid, men som står utenfor uten at de trenger å gjøre det.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ser hvor du vil og jeg skal ikke si meg uenig i at dette kan være en løsning. Det er bare ikke den løsningen jeg vil ha.

Siden tidenes morgen har dette vært et tema blant økonomer.

1. Hvor hardt kan personer og bedrifter beskattes uten at det ødelegger en bærekraftig utvikling.
  2. Å finne optimal størrelse på offentlig sektor. Byråkratene og papirflytterne saærlig FrP taler om når de skal redusere offentlig sektor, er ofte kompetente og utdannede mennesker. Jeg er ikke sikker på at de har en dårligere utdannelse enn FrPs overfladiske akademikere, hvor de to fremste er Anundsen som elsker å rettsliggjøre politikken (for såvidt ikke uventet av et populistisk parti) og økonomen Ketil Solvik-Olsen som mener han har funnet opp noe nytt når han vil skille mellom drift og investering. På fagspråket har vi dette skillet allerede, det heter offentlig konsum og offentlig investering. Anbefalt lærebok: http://bokelskere.no/bok/sirkulasjon-inntekt-og-oekonomisk-vekst/99613/ Det virker ikke som Olsen har fått den økonomiske sirkulasjonen inn med morsmelken slik vi som har tatt sosialøkonomi i Norge har fått.

I Norge er det altfor, ALTFOR mange ansatt i det offentlige når du ser på hvor få folk vi faktisk bor i landet. Dette suger ut enorme pengesummer. Jeg vil ha et samfunn hvor det er mulig for privat næringsliv som kan gi inntekter til staten kontra en stor offentlig stat som bare krever og krever av sine innbyggere. Det må tilrettelegges mer for dette mener nå jeg.

Overfladisk utsagn. Jeg er overbevist om at samfunnsøkonomen Jens Stoltenberg ikke har hatt som mål å maksimere størrelsen på offentlig sektor. Når det gjelder ansatte i helse, omsorg og politi tyder alt på at der er for få ansatte.

Når man ser hvor ineffektivt vegvesenet er bare for å ta et eksempel, så blir jeg kvalm. Jeg sier ikke at å gi de rike skattelettelser er løsningen, men om det kan generere tusenvis av arbeidsplasser som totalt sett gir mer inntekter til staten så er jeg for det.

Derfor forslo jeg før noen andre dette:

http://dinnettavis.no/#Markedssvingninger-handlingsregel-forvaltning

http://dinnettavis.no/#rapporteringsplikt-for-oljefondet

Det var før FrP begynte sin retorikk om drift og investering.

Edit: I tillegg kunne vi kanskje hatt en holdningskampanje hvor folk lærte seg verdien av å jobbe, er nok en del folk som gjerne kunne vært i arbeid, men som står utenfor uten at de trenger å gjøre det.

Eller en holdningskampanje om ikke å:

1. Forverre arbeidernes rettigheter med å endre arbeidsmiljøloven og tirre på seg LO. Det kan føre til streiker som svekker økonomien.
  2. Ikke å rasere velferdsstaten.
  3. Ikke å innføre en ny modell til erstatning for den norske modellen.
  4. Ikke eksperimentere med norsk økonomi.
  5. Ikke å la disse får kloa i oljefondet. Det ser ut til å være for sent. Populismen rår.
I går startet regjeringsforhandlingene mellom Høyre og Frp på Sundvolden Hotell. Vi tar det for gitt at denne gangen kommer Erna Solberg i mål. Sammenbruddet i sonderingsforhandlingene mellom Høyre, Frp, KrF og Venstre var et stort nederlag. Samarbeidsavtalen mellom de fire partiene er et plaster på såret. Men det er ikke mulig å plastre over at mindretallsregjeringen av Høyre og Frp er et skjørt byggverk.

Kilde: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread285521/#post_285521

Det gjenstår å se. Jeg er ikke mer enn 80 % sikker på at det blir noe av dette eksperimentet,

Etter havariet mandag kveld framstilte Erna Solberg samarbeidsavtalen som en historisk avtale. Det mest historiske ved avtalen er at Høyres leder tar på seg oppdraget med å lede en blåblå regjering. For første gang slipper et parti til høyre for Høyre inn i en norsk regjering. Det er et historisk eksperiment. Noen tror det vil virke oppdragende på Frp, at partiet vil bli mer likt andre regjeringspartier. Vi er spent på om det skjer.

Siv Jensen og Erna Solberg gleder seg over valgresultatet og regjeringsforhandlingene og frir til middelklassen

Kilde: http://www.dagbladet.no/2013/10/02/kultur/meninger/hovedkommentar/politikk/regjeringsforhandlinger/29564379/

Jeg regner meg som en del av den klassen og takker nei. Jeg selger ikke sjela mi for noen kroner i skattelette og økte renteinntekter.

Stortingsvalget i 2013, kan i likhet med valgene i 1945 og 1965, innebære et nytt veiskille i norsk politikk. Her er årsakene til at Ap trolig er ute av regjeringskontorene det neste tiåret:
Rødgrønt flertall utenfor rekkevidde: Høyre fikk i år 760.462 stemmer. Kun 32.111 færre stemmer enn Kåre Willoch oppnådde i rekord- valget i 1981. Viktigst er det likevel at de borgerlige fikk 24 flere mandater enn rødgrønn side, og at Norge nå har det største borgerlige flertallet siden 1927. Dette blir svært vanskelig for de rødgrønne å ta igjen i 2017. Som Toryene i Storbritannia fikk erfare etter sitt knusende valgnederlag i 1997, kan det ta flere perioder før man klarer å hente inn igjen et stort mandatforsprang i valg.

Kilde: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread285514/#post_285514

Det er som kjent altfor tidelig å kjenne fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kronen svekker seg betydelig. Det er en indikasjon på at markedet ikke liker den økonomiske politikken som ventes. Dette

4) Partiene er videre kommet til enighet om følgende punkter:
c. lkke åpne for petroleumsvirksomhet, eller konsekvensutrede iht petroleumsloven, havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja i perioden 2OL3-2OI7, og ikke iverksette petroleumsvirksomhet ved Jan Mayen, iskanten, Skagerak eller på Mørefeltene. Det etableres en miljøbase/oljevernbase i Lofoten og Vesterålen

og nyheten om at de to partene som sitter i regjerings forhandlinger vil komme til å mangle penger til alle løftene de kom med før valget siden de har forpliktet seg til å følge handlings-regelen.

Herr marked er som kjent den verste diktatoren Siv og Erna noen gang vil møte og han har som regel rett.

Det skal holdes en direktesendt pressekonferanse fra Sundvollen kl 15.00 på Tv2 nyhetskanalen fra de to partene.

Forhandlingene kan være ferdige om en uke i følge Sandberg.

Kan få problemer med å gjenomføre alt. Pengekamp i regjeringsforhandlingene

er overskriften på Tv2.

Lenke til kommentar

Det kommer en god del gørr fra personer som sterkt misliker den nylig valgte regjeringen, og dem klager og syter over hvor forferdelig det kommer til å bli med bytte av regjering. At den nye regjeringen hverken har tiltrådt, eller lagt frem noe nytt statsbudsjett eller erklæringer enda, er bare for noen uvesentlige bagateller å regne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fornøyd med at noen av asylbarna får bli og at proffboksing er tillatt, venter bare på at det skal bli lov å ta seg en pils eller et glass vin i parken, slik at man ikke blir ranet av prisene på byen...

Man har faktisk ikke lov til å ha piknik med champagne liksom, og det hadde faktisk vært rimeligere enn to tre pils på uteservering.

Det angår ikke meg, men du så glad jeg er for at snøskuter blir lovlig, at kommuner selv bestemmer om det skal være lovlig. Ren skjær skandinavsk IDIOTI å forby snøskuter i et land som er dekt av snø deler av året. Vroom Vroom mere moro, mindre regler....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Svar på spørsmålet i overskriften:

Ja! Kunne vært enda mer fornøyd dersom det ble en flertallsregjering, men med gjeldende stemmefordeling er det så godt som man kunne håpt på.

Misfornøyd med nei til konsekvensutredning. Den er det vel umulig å ro seg vekk fra, dessverre.

KRLE-forslaget er også harmdirrende håpløst, men håpet ligger i at strukturen kan bestemmes relativt fritt. Da kan en kanskje håpe på at et fokus ligger på religionenes samspill med samfunnet, og ikke på innholdet i religionene. Vil ikke ha noen bibelsitater og slikt, overhodet. Grunnleggende karakteristikker ved religionene (f.eks. at vi har den hellige treenighet og slikt) er greit. Det er ren, objektiv kunnskap som gir en et overfladisk blikk inn i de ulike retningene. Det får holde der.

Ellers håper jeg det kan strammes inn en god del på asylpolitikken, og at vi kan slutte å kaste millioner av kroner i retning alle som kommer flaksene inn. Still minst like strenge krav til disse som til oss innfødte, og la dem bo i studenthybellignende boliger inntil de har de vanlige 15% EK som kreves for boligkjøp i disse dager (eventuelt at de kan betale for noe større selv). Er en hybel godt nok for våre studenter er det godt nok for folk som trygler og ber på sine knær om å slippe krig og fattigdom andre steder, tross alt. Ift. innvandrere håper jeg også at rumenerinvasjonen kan bli stoppet. Når halve Bucuresti befinner seg i registeret her er det på tide at vi får gjennom et unntak fra disse "fri ferdsel"-reglene, når det åpenbart er en stor byrde.

Greier regjeringen dette, og samtidig ikke har misunnelsesholdningen til de av oss som greier å karre oss fram her i verden er jeg godt fornøyd. Hadde ikke gjort noe med mer tilrettelegging for sterke elever i skolen, men det er vel en utopi at jeg noensinne skal få oppleve et slikt tiltak. Da må jeg vel bli diktator selv, eller noe slikt...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke alt maset rundt søndagsåpne butikker. Sikkert ofte kjekt å kunne handle på søndager, men for mindre butikker og kjeder kan det fort slå negativt ut. Høyere priser er ikke umulig.

Man tilpasser seg vel markedet. Ikke sikkert det er lønnsomt å holde oppe på søndager for alle, forsåvidt.

Lenke til kommentar

Ja, man tilpasser seg markedet ved at man blir tvunget til å holde åpent en ekstra dag, når "alle andre" gjør det.

Så vidt jeg skjønner, er skepsisen i varehandelen rimelig stor. Dyrt med tanke på lønnsutgifter, og lite ekstra å hente på enda en åpningsdag. Det folk eventuelt måtte handle på søndag, ville de ofte uansett kjøpt en annen dag.

Lenke til kommentar

Husker da godt at det gamle samvirkelaget på landstedet til mine besteforledre (var vel en del av coop, tror jeg) hadde betydelig snevrere åpningstider enn man hadde i byen. Lurer på om det var 10-14 på lørdager, og 10-18 på hverdagene. Tviler på at denne plassen, hvis den fortsatt eksisterer, vil ha åpent på søndag selv om de har mulighet til det.

Butikkene i storbyene vil neppe merke stort til dette, er det færre kunder på hverdagene kan man vel flytte en stillingspost pr dag til søndagen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mye av det dere skriver om er kosmetikk og symbolpolitikk. Hva med de virkelig store politikkområdene:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1491670

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1499232

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1503884

som vil kreve økte utgifter og ikke skattelette med flere ti talls milliarder kroner. Det blir spennende å se hvordan dette skal finansieres og hvordan de skal forklare løftebruddene om gigantiske skatte og avgiftslettelser til velgerne.

Det er reell politikk som vil teste hvor reelle de store valgløftene var.

Lenke til kommentar

Jeg er glad for at Christian Tybring-Gjedde ikke får noen statsråd-post(?) -det tolker jeg som straff for at han ikke passer munnen sin.

Utover det, skal jeg fra nå av prøve å være positiv innstilt til den nye regjeringa. Kan jo være greit med litt nye innspill/vinklinger og de fortjener en sjanse eller to :)

Lenke til kommentar

Mye av det dere skriver om er kosmetikk og symbolpolitikk. Hva med de virkelig store politikkområdene:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1491670

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1499232

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1503884

som vil kreve økte utgifter og ikke skattelette med flere ti talls milliarder kroner. Det blir spennende å se hvordan dette skal finansieres og hvordan de skal forklare løftebruddene om gigantiske skatte og avgiftslettelser til velgerne.

Det er reell politikk som vil teste hvor reelle de store valgløftene var.

Ingen av disse var årsak til at jeg stemte som jeg gjorde. Hvorfor skal jeg diskutere dem? Det er uansett langt vanskeligere å snu opp ned på de store områdene, så at man tar noen små/middels store saker til sitt bryst og lar dem veie tungt er slett ikke unaturlig.

All politikk er reell politikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

All politikk er reell politikk.

Og nå kommer vi nærmere plattformen. Virkelig reelt blir det når de blå blås budsjett presenteres.

1. Hvor stramt vil de bli?
  2. Hvordan endres retningen i forhold til den sittende regjeringens budsjett?
Lenke til kommentar

Hvorvidt jeg personlig kommer til å være veldig fornøyd eller misfornøyd med denne nylig valgte regjeringen, kommer jeg nok til å finne ut av innen det har gått fire år, og det er tid for et nytt stortingsvalg...

Jeg ser ikke poenget med å diskutere opp og ned i mente om hvorvidt denne nye regjeringen kommer bli å bli rævva eller ikke, allerede nå. Dette er alt for tidlig å si...

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...